4 urządzenia do przyspieszenia obsługi w restauracji

Szybka obsługa, zadowoleni klienci, wysokie tempo rotacji stolików i tym samym więcej pieniędzy w kasie. Jak uzyskać ten efekt bez zwiększenia zatrudnienia? Jak podnieść wydajność pracy nawet doświadczonych kelnerów? Z pomocą przychodzi technologia.

  1. Pager dla kelnera

Miła atmosfera na sali,  przyjemna muzyka, kelnerzy spokojnie przechadzający się po sali, a w tle co chwilę pojawia się dziwny, niepokojący dźwięk dobiegający z kuchni. W wielu restauracjach właśnie w ten sposób kucharze sygnalizują kelnerom, że zamówienie jest gotowe do odbioru. Wówczas cała obsługa udaje się na kuchnię nie wiedząc, czyjego zamówienia dotyczy wezwanie. To marnotrawienie ich czasu i energii. W ciągu dnia jeden kelner wykonuje kilkanaście takich pustych przebiegów. A mógłby w tym czasie obsługiwać gości. Zdarza się także, że pracownicy po prostu nie usłyszą dźwięku z kuchni i wtedy danie stygnie na wydawce, a goście czekają.

Aby uniknąć takich sytuacji, warto zainwestować w system pagerów dla kelnerów. Po zrealizowaniu zamówienia kucharz poprzez transmiter umieszczony w kuchni dyskretnie powiadamia konkretnego kelnera o możliwości odebrania dania. Pager odpowiedniego pracownika zaczyna wtedy wibrować – kelner ma pewność, że wezwanie dotyczy jego zamówienia i może udać się na kuchnię. Pracownik chodzi tylko po swoje zamówienia, a zatem może dłużej przebywać na sali wśród gości. Komunikacja opiera się na sygnale radiowym, dzięki czemu nie ma problemu z brakiem zasięgu GSM czy zerwanym połączeniem internetowym. Urządzenia są małe i wygodne – można je nosić przyczepione do paska, w opasce na ręku, czy po prostu w kieszeni – wibracja jest na tyle silna, że na pewno nie umknie uwadze kelnera.

  1. Coaster – pager dla klienta.

Lokale samoobsługowe cieszą się dużą popularnością. Ten format świetnie sprawdza się w galeriach handlowych – takie restauracje stanowią tam część food courtu. Można złożyć zamówienie, zająć wygodne miejsce i w odpowiednim czasie zgłosić się po odbiór dania. Jednak obiektom tego typu towarzyszy często gwar rozmów i głośna muzyka. Kasjerzy muszą kilkukrotnie nawoływać klientów, aby ci odebrali swoje danie. W tym czasie mogliby przyjmować inne zamówienia lub, jak to często bywa, pomagać w przygotowywaniu mniej skomplikowanych dań.  Niektórzy  klienci, nieświadomi tego, jak wygląda zamówione przez nich danie, odbierają cudzy posiłek. Takie sytuacje powodują niepotrzebne napięcie, a ich wyjaśnienie zajmuje czas obsługi.

Rozwiązaniem dla takich miejsc są coastery – pagery dla klientów. Gość restauracji po złożeniu zamówienia otrzymuje niewielkie urządzenie,  z którym udaje się do stolika. Gdy danie jest gotowe, kasjer wysyła sygnał do coastera, a ten zaczyna świecić i wibrować – to znak, że klient może już odebrać zamówienie. Bez nawoływania, bez pomyłek i bardzo dyskretnie. Znacznie przyspiesza to proces wydawania dań, a co za tym idzie, zwiększa rotację stolików.  Coaster to także dobre miejsce na przekaz reklamowy. Na urządzeniach można umieścić dowolne treści – informację o aktualnych promocjach, propozycję deseru czy adres strony internetowej.

  1. Transmiter Pronto – klient wzywa kelnera

ProntoDobry kelner potrafi wyczuć odpowiedni moment, kiedy podejść i zaproponować deser, zapytać, czy danie smakowało lub zabrać puste talerze. W natłoku obowiązków, obsługując jednocześnie kilka stolików, pracownikowi może jednak umknąć to, że ktoś go potrzebuje.
Łatwo uniknąć takich niezręczności korzystając z transmitera Pronto umieszczonego na każdym stoliku. To narzędzie do komunikacji między klientami a personelem. Po wciśnięciu odpowiedniego przycisku informacja przesyłana jest do pracownika, który może szybko zareagować, np. klienci przy użyciu urządzenia mogą w łatwy i szybki sposób domówić dodatkowe pozycję z menu lub zasygnalizować chęć uregulowania rachunku kartą. Kelner, który otrzyma taką informację wie, że musi podejść z terminalem płatniczym. To oszczędność czasu pracownika oraz wygoda dla klientów. Możliwość zasilania  bateriami AAA, łatwy system montażowy i niewielki rozmiar transmitera sprawia, że urządzenie świetnie sprawdzi się w każdej restauracji.

  1. Table Tracker – szybkie dotarcie do stolika klienta.

Duża restauracja z częściową samoobsługą. Klienci składają zamówienie przy stanowisku kasowym, płacą i siadają przy dowolnie wybranym stoliku. Zdarza się, że kelner, który chce dostarczyć gotowe danie ma problem ze zlokalizowaniem osoby, która zamawiała posiłek. Krąży chwilę po sali zanim trafi do odpowiedniego stolika. Bywa też tak, że inny kelner przyjmował zamówienie, a jeszcze inny podaje gotowe danie. Wówczas sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana.

W tego typu restauracjach dobrze sprawdzi się Table Tracker – „GPS zamówień klientów”. Gość restauracji po złożeniu zamówienia otrzymuje coaster TT. Urządzenie przesyła informację o tym, przy którym stoliku usiadł klient. Dzięki zastosowaniu systemu TT, kelner prędzej odszuka właściwego klienta na sali restauracyjnej. Gość restauracji dzięki temu szybciej otrzyma zamówienie. Obsługa oszczędzi czas i energię przy dostawie zamówień.

 

Czas w gastronomii ma ogromne znaczenie. Sprawnie obsłużony klient chętniej wróci do restauracji i zostawi kolejne pieniądze. Przyspieszenie obsługi gości to większa rotacja stolików i większe wpływy do restauracyjnej kasy. Warto zatem zainwestować w rozwiązania technologiczne, które pomagają przyspieszyć obsługę w lokalu gastronomicznym.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!
Zespół Gastro Data: 2017-05-10