5 sposobów na zwiększenie przychodu restauracji

                                                                      

O sukcesie restauracji decyduje wiele czynników. Dobra lokalizacja, smaczne jedzenie, niebanalny wystrój i chwytliwa nazwa mogą sprawić, że lokal będzie chętnie odwiedzany. Jednak nawet najlepiej usytuowana restauracja z najlepszą kuchnią i obsługą nie osiągnie sukcesu finansowego, jeśli nie będzie odpowiednio zarządzana. 

Aby w pełni wykorzystać potencjał lokalu, należy zainwestować w oprogramowanie gastronomiczne, które wesprze w pracy zarówno kelnerów, kucharzy, jak i menadżera. Oprogramowanie, które nie tylko umożliwi szybkie przyjmowanie zamówień, ale także usprawni komunikację na linii kuchnia-sala, ułatwi optymalizację menu i pozwoli na efektywną kontrolę personelu i magazynu. Nowoczesne kompleksowe systemy to nieoceniona pomoc dla każdego pracownika lokalu gastronomicznego. 

1. Zwiększenie wydajności pracy kelnera

Goście restauracji nie lubią czekać długo na złożenie zamówienia. Jednak podczas zwiększonego ruchu w restauracji kelnerzy nie mają odpowiednio dużo czasu, aby móc szybko zareagować. System gastronomiczny pozwala na przyspieszenie obsługi i zwiększenie wydajności pracy. Kelner w restauracji  wyposażonej w system gastronomiczny może obsłużyć jednego dnia kilkadziesiąt stolików, podczas gdy w lokalach posługujących się tradycyjną kasą fiskalną ta liczba może być nawet dwukrotnie mniejsza.

Oprogramowanie restauracyjne to spore odciążenie dla kelnera. Wszelkie informacje dotyczące storn, naliczenia rabatu, czy usunięcia pozycji automatycznie zmieniają saldo rachunku. System eliminuje  także problem zamówień, które nie dotarły do kucharzy. Po przyjęciu dyspozycji, kelner wprowadza je do systemu. Zamówienie automatycznie drukuje się w kuchni. Nie trzeba tam chodzić,  ani zapisywać niczego na kartce. Bez problemu z rozczytywaniem niewyraźnego pisma i błyskawicznie. To oszczędność czasu – kelner może w tym czasie obsłużyć innych gości.

2. Optymalizacja czasu pracy kucharzy 

Szybkość obsługi jest jednym z kluczowych elementów zadowolenia klientów. Jednocześnie jest sposobem zwiększania przychodów, ponieważ umożliwia obsłużenie większej liczby osób. O ile nie można skrócić czasu gotowania makaronu, wypiekania pizzy, czy smażenia steka – to bez wpływu na jakość dania można przyspieszyć realizację zamówienia usprawniając komunikację kuchni z salą.

Pozwala na to KDS – system monitorów kuchennych zintegrowanych z oprogramowaniem gastronomicznym.  Po wprowadzeniu  dyspozycji  do systemu,  od razu wyświetlana jest informacja na ekranach w kuchni. Wraz z upływem czasu kolor zamówienia zmienia się – pomaga to kucharzom w organizacji pracy, ponieważ wiedzą, które pozycje są najpilniejsze. Gdy szef kuchni widzi zbyt wiele zamówień z wysokim priorytetem, może natychmiast zareagować, aby rozwiązać problem. W wypadku systemu zamówień na kartkach nie jest możliwa szybka diagnoza trudnej sytuacji.

KDS pomaga w planowaniu i organizacji pracy kucharzy. System zlicza te same potrawy ze wszystkich zamówień. Łatwo można sprawdzić, ile dań danego rodzaju zostało zamówionych przez wszystkich gości i „za jednym zamachem” przygotować wszystkie porcje.

Kelnerzy, gdy obsługują stolik z kilkoma gośćmi, często osobno wpisują zamówienia każdej osoby – łatwo wtedy o pomyłkę. KDS sam zlicza osobno wpisywane pozycje, oszczędzając czas i zmniejszając ryzyko błędów.

  1. Kontrola nad gospodarką magazynową

Oprogramowanie gastronomiczne  zapewnia dostęp do analiz i raportów, które wspierają bieżącą pracę kierownictwa oraz pomagają w podejmowaniu decyzji o charakterze strategicznym. Łatwo zlokalizować niedochodowe pozycje i usunąć je z menu lub w drugą stronę – wykorzystać do zwiększenia zysków informacje z systemu o najchętniej wybieranych daniach. Oprogramowanie gastronomiczne pomaga także w planowaniu dostaw czy  rozliczeniu magazynów i zużycia surowców.

Synchronizacja z programami finansowo-księgowymi umożliwia eksport dokumentów. To oszczędność czasu – nie trzeba wprowadzać danych z tego samego dokumentu do dwóch różnych programów. Dodatkowo, niektóre programy, jak np. Gastro Szef,  umożliwiają wystawianie faktur, dzięki czemu pracownicy zyskują więcej czasu na przyjmowanie nowych zamówień. To pozwala na zwiększanie przychodu lokalu.

  1. Kontrola pracowników

Gastronomia to branża wyjątkowo podatna na nadużycia ze strony personelu. Częsta rotacja pracowników sprawia, że kelnerzy nie przywiązują się do miejsca pracy, a zatem łatwiej im przychodzi narażanie firmy na straty.

Oprogramowanie gastronomiczne daje menadżerowi możliwość podglądu we wszystkie operacje, jakie wykonują jego pracownicy. System odnotuje każdy udzielony rabat, wyłapie nieprawidłowości podczas inwentaryzacji. Oprogramowanie daje także możliwość prześledzenia wykonanych storn, a nawet sprzężenie tych operacji z zapisem z kamer. W precyzyjny sposób mierzy też czas, jaki pracownik spędził w pracy. To naprawdę potężne narzędzie do eliminacji nadużyć ze strony personelu.

  1. Usprawnienie pracy lokalu samoobsługowego

KDSOrderNumberEkranCoraz więcej popularnych lokali rezygnuje z obsługi kelnerskiej, wprowadzając tym samym nieco luźniejszą atmosferę. Wadą tego rozwiązania jest jednak kolejka do wydawki. Część gości rezygnuje ze złożenia zamówienia widząc długi „ogonek”. Można tego uniknąć dzięki wprowadzeniu aplikacji do zarządzania kolejką. Klient podczas składania zamówienia otrzymuje numerek. Na ekranie umieszczonym w restauracji wyświetla się status zamówienia. Gdy dany numer pojawi się w części „do odbioru”, wówczas klient zgłasza się po odbiór dania. System eliminuje problem pomyłek związanych z odebraniem nieswojego zamówienia oraz  przyspiesza obsługę gości, dzięki czemu zwiększa się wydajność każdego pracownika. Każdorazowe przywoływanie klientów jest męczące dla pracowników – system zdejmuje ten obowiązek z barków obsługi.

 

 

Decyzja o wdrożeniu oprogramowania gastronomicznego może zaważyć na tym, czy lokal osiągnie sukces finansowy. Optymalizacja pracy załogi, zwiększenie kontroli nad gospodarką magazynową i usprawnienie komunikacji między salą a kuchnią to tylko część korzyści, jakie daje system restauracyjny. Warto zatem od razu postawić na nowoczesne technologie, aby w pełni wykorzystać potencjał swojego biznesu i zadbać o zwiększenie przychodu restauracji.

 

Autor: Michał Czwojdziński

Ekspert w dziedzinie w dziedzinie nowoczesnych technologii i rozwiązań informatycznych dla branży HORECA. Od 2008 roku związany ze spółką Softech, początkowo na stanowisku dyrektora handlowego. Aktualnie pełni funkcję prezesa zarządu i jest odpowiedzialny za strategię rozwoju, wdrażanie nowych produktów oraz nadzór nad wszystkimi działami firmy.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!
Zespół Gastro Data: 2017-05-11