Kontrola kelnerów – 6 najważniejszych
obszarów (cz. 2)
Nadużycia ze strony personelu to codzienność każdej restauracji. Istnieją jednak narzędzia, dzięki którym można to zjawisko zminimalizować. W poprzedniej części artykułu przedstawiliśmy 3 rodzaje najbardziej popularnych nieuczciwych praktyk kelnerskich. Czas na zestawienie kolejnych grzechów obsługi lokalu…
4. Usuwanie opłaconych pozycji z systemu
Storno, czyli usunięcie dania lub kawy, albo nawet całego rachunku z systemu to duża pokusa dla kelnerów. Cały zysk omija kasę i wędruje do kieszeni obsługi.
Takich operacji może być w ciągu dnia bardzo dużo. Każdy się przecież myli i czasem nabije na kasę niewłaściwą pozycję menu. Poza tym goście zmieniają zdanie i rezygnują z wcześniej zamówionych dań. Aby usprawnić proces, usuwanie pozycji często nie wymaga autoryzacji menadżera. Po czasie trudno stwierdzić, czy operacja była uzasadniona.
Od takich nadużyć można się zabezpieczyć dwuetapowo. Pierwszym miejscem, gdzie takie nieuczciwe praktyki można wyłapać jest kuchnia, w której drukuje się bon z informacją o usunięciu pozycji które kucharz już wydał. Kucharze zazwyczaj odpowiadają za swój towar jak mięso czy ryby, więc na pewno nie przymkną na to oka, gdyż wycofane danie spowoduje że kucharzowi braknie towaru w inwentaryzacji. Jednak światła w restauracji gaszą kelnerzy. Po wyjściu kucharzy mogą stornować pozycje, wejść na kuchnię i zabrać wydruk. Aby zidentyfikować takie działania należy wykorzystać system Gastro Szef, w którym są zarejestrowane wszystkie storna. Warto zwrócić szczególną uwagę na storna wprowadzane po zamknięciu kuchni.
5. Kradzież alkoholu
6. Fałszowanie czasu pracy
W gastronomii pracuje się najczęściej w systemie zmianowym. Obsługa przychodzi do pracy na różne godziny i o różnych porach kończy pracę. Pracownicy się miedzy sobą zamieniają. Zdarza się, że kelner musi wejść wcześniej na salę ze względu na duży ruch. Niektóre systemy umożliwiają kontrolę tego, jak długo kelner przebywał w pracy. Po przyjściu do pracy pracownik loguje się do systemu, a po wyjściu wylogowuje (o tym, która opcja jest najbezpieczniejsza, przeczytać można w artykule „Czytnik linii papilarnych dla personelu”).
System Gastro POS w precyzyjny sposób mierzy czas, jaki pracownik przebywał w pracy. To korzystne rozwiązanie zarówno dla pracowników, jak i właściciela lokalu. Kontrola czasu pracy na obsłudze się nie kończy. Do systemu mogą logować się również pracownicy kuchni którzy nie mają w ogóle dostępu do aplikacji sprzedażowej. A zatem Gastro POS to nie tylko kontrola kelnerów, ale całej załogi.