RODO w gastronomii

Zarządzanie w gastronomii
Zarządzanie w gastronomii

Pod koniec maja wejdą w życie nowe regulacje, które wprowadzają duże zmiany w zakresie przetwarzania danych osobowych. Za niedostosowanie się do nowych zasad, przedsiębiorcy grożą wysokie kary, które mogą nawet wynosić 4 proc. obrotów z poprzedniego roku.

Jak nowe przepisy odbiją się na branży gastronomicznej? Czy dotyczą jej w dużym stopniu? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jak RODO zmieni oblicze gastronomii.

Czym jest RODO?

Rozpowszechnianie danych osobowych, szczególnie w Internecie, oraz łatwy do nich dostęp jest problemem na dużą skalę, który obowiązuje nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach. Aby przeciwdziałać nadmiernemu udostępnianiu poufnych danych, zadecydowano o wprowadzeniu rozporządzenia RODO. Co kryje się pod tym skrótem?

RODO, czyli rozporządzenie o ochronie danych osobowych, ma na celu niwelowanie nadużyć, jeśli chodzi o rozpowszechnianie informacji odnośnie do obywateli. RODO podlegają następujące dane:

  • imię i nazwisko,
  • numer identyfikacyjny,
  • dane o lokalizacji,
  • identyfikator internetowy,
  • szczegóły, na podstawie których można tożsamość osoby fizycznej (mogą to być czynniki fizyczne, fizjologiczne, genetyczne, psychiczne, ekonomiczne, kulturowe czy społeczne).

Szczególny nacisk położony jest walkę z przetwarzaniem danych, których zgodę na upowszechnianie podpisały osoby, wyrażające tzw. zgody w ciemno.  Bardzo często dzieje się tak w przypadku podpisywania umów, składania ofert pracy lub też zapisywania się na newsletter. W takich sytuacjach użytkownik zgadza się na przetwarzanie swoich danych, w wielu przypadkach nie zdając sobie sprawy, że to robi.

Czy RODO dotyczy także restauracji?

Oczywiście, przetwarzanie danych osobowych ma nie tylko miejsce w Internecie lub w działach HR. Branża gastronomiczna również posiada wiele prywatnych informacji i nie mamy tu na myśli jedynie pracowników.

Jakie sytuacje podlegają pod rozporządzenie RODO? Weźmy jeden z najprostszych przykładów – podpisywanie umów cywilnoprawnych nie tylko z personelem, ale także ze współpracownikami czy zleceniobiorcami (np.: umowa z dostawcą). Przetwarzasz też dane osobowe, jeśli w Twojej ofercie znajduje się organizacja wesel, chrzcin, komunii, a nawet imprez firmowych. Przy takich uroczystościach często dostajesz od klientów listę gości, którzy nie preferują niektórych składników lub są weganami, czy wegetarianami. Wielu restauratorów nie zdaje sobie sprawy z tego, że wchodzą w posiadanie tzw. danych wrażliwych, które nieświadomie przetwarzają.

Nie można też zapominać o programach lojalnościowych i systemach rezerwacji. Jak widać, zarządzanie w gastronomii obywa się na dużej ilości płaszczyznach, a dane zbiory danych są przetwarzane na wielu obszarach.

RODO w gastronomii

Skoro już wiesz, że czym jest RODO oraz jesteś świadomy tego, że ta kwestia jest mocno związana z branżą gastronomiczną, warto zadać sobie pytanie: co zmieni RODO w zarządzaniu w gastronomii?

Poniżej zebraliśmy listę rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę wraz z wejściem RODO w życie.

  1. Stwórz dobrą treść klauzuli informacyjnej, która jest zawarta w formularzu zgody na przetwarzanie danych osobowych – jednym z najważniejszych postanowień RODO jest proste i klarowne formułowanie informacji o tym, które dane są przetwarzane. Zmiany te zostały przede wszystkim wprowadzone w umowach lub klauzulach, które podpisujesz.
  2. Znika obowiązek rejestrowania zebranych danych w GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych) – w zamian za to Twoim obowiązkiem jest prowadzenie rejestru czynności przetwarzania.
  3. RODO nakłada na Ciebie obowiązek informowania organu nadzorczego, obecnie jest nim GIODO, o odnotowanych naruszeniach ochrony danych osobowych.
  4. RODO wprowadza kary za nieprzestrzeganie przepisów – mogą one mieć wysokość nawet 4 proc. dochodów z poprzedniego roku.

Co jest najbardziej istotne, jeśli chodzi o RODO? Oprócz przestrzegania obowiązujących przepisów i gwarantowania klientom/personelowi/współpracownikom bezpiecznego przetwarzania danych musisz  przede wszystkim dokumentować wszystkie czynności. Dlatego też nie obawiaj się RODO, zmiany drastycznie nie wpływają na zarządzanie w gastronomii, a jedynie poprawiają bezpieczeństwo informacji oraz politykę przetwarzania danych osobowych.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!
Zespół Gastro Data: 2018-04-06