Jak wykorzystać mobilne stanowisko sprzedaży do przyspieszenia obsługi?

Doświadczeni kucharze przygotowujący potrawy ze starannie opracowanego menu, kelnerzy zmotywowani i dobrze przeszkoleni, nowoczesne oprogramowanie gastronomiczne i… klienci narzekający na zbyt wolną obsługę. Co szwankuje?

Problem nr 1 – komunikacja kelnera z kuchnią

Najczęstszym problemem jest komunikacja na linii stolik – kuchnia. Kelner podchodzi do gości i zbiera zamówienie zapisując kluczowe jego elementy na kartce. Część szczegółów, takich jak wykluczenie natki pietruszki w rosołach dla dzieci czy prośba o dodatkowy pusty talerz „notuje w głowie”. Podobnie informacje dotyczące płatności, np. posiadanie karty stałego klienta, muszą być odnotowane odręcznie lub zapamiętane. W drodze do kuchni zbiera zamówienia z dwóch kolejnych stolików. Zostaje też zatrzymany przez konsumującego pieczeń klienta, który prosi o dodatkowy kieliszek wina. Klient ze stolika pod oknem pyta, czy w lokalu jest Wi-Fi i gdzie jest informacja o haśle. Ostatecznie kelner dociera do terminala POS i wpisuje przyjęte zamówienia.
Taki sposób zbierania i przekazywania do kuchni zamówień jest czasochłonny i zawiera bardzo wysokie ryzyko pomyłek, zwłaszcza w zakresie szczególnych życzeń klientów.

Jak działa mobilne stanowisko sprzedaży?

Mobilne stanowisko sprzedaży, inaczej mobilny POS, przenośne stanowisko POS, czy po prostuminiPOS, to urządzenie (np. tablet lub smartfon) wraz z oprogramowaniem, które umożliwia natychmiastową łączność z kuchnią poprzez sieć bezprzewodową (Wi-Fi).
Kelner wprowadza zamówienie od razu przy stoliku klienta wybierając odpowiednie pozycje na urządzeniu. Oprócz standardowych wersji potraw ma także możliwość określenia rodzaju dodatków czy wprowadzenia życzeń specjalnych klienta, np. aby mięso było bardzo mocno wysmażone. Po zatwierdzeniu zamówienia, jego treść jest automatycznie przekazywana do kuchni, gdzie zostaje albo wydrukowana na drukarce bonowej, albo wyświetlona na monitorze (w zależności od przyjętego w lokalu rozwiązania).
Kelner może łatwo sprawdzić ceny potraw, także w wypadku „happy hours”, rabatów dla studentów czy innych wariantów cenowych. Podobnie ma łatwo dostępne informacje o zamówieniach w realizacji, aby szybko odpowiedzieć na ewentualne pytania w tym zakresie.
Po zakończeniu konsumpcji przez gości, kelner zamyka rachunek i przyjmuje płatność bezpośrednio przy stoliku, nie musi tracić czasu na podchodzenie do stacjonarnego POS-a.

Mobilne stanowisko sprzedaży – główne korzyści

Oto najważniejsze korzyści ze stosowania Gastro miniPOS:

  1. zadowoleni klienci, którzy znów wrócą do restauracji. Satysfakcję klientów zapewnia miniPOS poprzez:
    1. umożliwienie szybkiej obsługi
    2. minimalizację ryzyka pomyłek – nie zdarzają się już sytuacje, gdy klient odsyła potrawę z niewłaściwymi dodatkami do kuchni i czeka na kolejne podanie potrawy lub wręcz rezygnuje z konsumpcji
    3. dostępność wszystkich informacji o potrawach – informacje łatwo przekaże im nawet niedoświadczony kelner, ponieważ może je łatwo odczytać z urządzenia.
  2. wyższe zyski restauracji, dzięki szybszej rotacji stolików i tym samym zwiększeniu liczby obsługiwanych klientów. Gastro miniPOS zapewnia:
    1. skrócenie czasu realizacji zamówień
    2. skrócenie czasu na zapłacenie rachunków

Wyższe zyski są także pochodną zadowolenia klientów.

Czy miniPOS jest dla Ciebie?

Mobilne stanowiska sprzedaży są koniecznością w lokalach z letnimi ogródkami, w których instalacja stacjonarnego POS jest problematyczna ze względu na nieprzystosowanie do zmiennych warunków atmosferycznych oraz ewentualne trudności z dostępnością sieci. MiniPOS są też nieodzowne w lokalach bez ogródków, jeśli kelnerzy są zmuszeni do obsługi kilku stolików jednocześnie, co wydłuża czas przekazywania zamówień do kuchni i zwiększa prawdopodobieństwo pomyłek.
Last but not least – wydatki związane z wdrożeniem mobilnego POS-u są średnio trzykrotnie niższe niż wydatki, jakie trzeba byłoby ponieść przy instalacji kolejnego stacjonarnego stanowiska sprzedaży.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!
Zespół Gastro Data: 2017-01-02