Zdobądź lojalnych klientów – popularne systemy lojalnościowe

Pyszne dania, doświadczona, miła obsługa i klimatyczna atmosfera miejsca przestają być wystarczającymi determinantami wierności klientów. Klienci lubią próbować i odwiedzać nowe miejsca. Jak sprawić, żeby wracali do Waszego lokalu? Odpowiedzią jest program lojalnościowy – Polacy to lubią. Już ponad połowa naszych rodaków bierze udział przynajmniej w jednym systemie lojalnościowym. Stwórz program, który wyróżni Was na tle konkurencji.

 

Jest wiele odmian systemów lojalnościowych. W tym artykule omówimy trzy najpopularniejsze kategorie, powszechnie wykorzystywane w branży gastronomicznej.

 

Karty i naklejki

Metoda najprostsza, choć nie bez wad. Klient przy zakupie dostaje naklejkę lub stempelek na wcześniej otrzymaną kartę. Przy zebraniu odpowiedniej ilości naklejek / stempelków dostaje określony wcześniej napój czy posiłek gratis.

Karty z polami do wypełniania to najprostszy, ale również najmniej efektywny sposób. Klient musi pamiętać o noszeniu karty, a jeśli jest źle wykonana, łatwo ulega zniszczeniu. Wówczas nie ma satysfakcji z otrzymania darmowego produktu i zamiast budowania lojalności, rodzi się zniechęcenie wobec naszego lokalu („zbierałem stempelki, a teraz wszystko przepadło”).

 

Zbieranie punktów

Zbieranie punktów jest podobne do zbierania naklejek. Niewątpliwym jednak plusem jest niwelowanie wszystkich wad wymienionych przy kartach (trzeba je mieć przy sobie, mogą ulec zniszczeniu).

Zakładamy klientowi w systemie konto lojalnościowe. Od naszej decyzji zależy, czy wręczamy przy tym klientowi kartę, którą będzie musiał okazywać przy każdym zakupie, czy tylko bierzemy od niego dane, po których będzie identyfikowany. Może na przykład podać swój numer telefonu, który będzie rodzajem „hasła”.  Większość klientów zdecydowanie preferuje to drugie rozwiązanie.

W systemie Gastro, po identyfikacji klienta, punkty lojalnościowe dodają się automatycznie przy nabijaniu zamówienia. Zwalnia to obsługę z konieczności samodzielnego obliczania punktów, co minimalizuje pomyłki i przyspiesza pracę.

Przy finalizacji zamówienia obsługa widzi propozycje produktów, które klient może odebrać w ramach zebranych punktów. Oczywiście można dać promocję w rodzaju 10% na zakup kawy, ale zazwyczaj jest to akcja jednorazowa, która zwiększa przychód lokalu tego konkretnego dnia.

 

Zniżka dla stałych klientów

Inną formą budowania lojalności wśród gości może być zniżka dla stałych klientów. Przy zakładaniu konta obsługa definiuje stałą zniżkę, na przykład 15% na wszystkie potrawy z wyłączeniem dań specjalnych.

Klient przy składaniu zamówienia lub przy wyborze formy płatności informuje obsługę o posiadaniu konta stałego klienta i od rachunku zostaje automatycznie odliczony rabat. Tak samo, jak w przypadku zbierania punktów, zniżkę mamy zapisaną w systemie, nie ma więc konieczności samodzielnego obliczania rabatu. Wystarczy szybka identyfikacja klienta (np.: przez podanie hasła, lub numeru telefonu, lub roku urodzenia itp.), a system sam błyskawicznie nalicza rabat. Minimalizuje to możliwość popełnienia błędu przez obsługę.

gastro pos system

 

Łącz różne programy lojalnościowe

W restauracjach właściciele rzadko decydują się tylko na jeden rodzaj systemu lojalnościowego. Przy ich tworzeniu chodzi nam o budowanie więzi z klientem. Warto więc mieć kilka różnych rozwiązań, aby jeszcze lepiej dopasować się do potrzeb klientów. System Gastro umożliwia ich łączenie. Zbieranie punktów za zakup napojów nie wyklucza nadania temu samemu klientowi stałej zniżki na dania. Może również zbierać punkty, a dodatkowo w grudniu otrzymać kartę na naklejki za każdą kupioną kawę. Odmian systemów lojalnościowych jest niezwykle dużo. Właściciele nie powinni z nich rezygnować ze względu na obawę o ich obsługę w programie.

 

Zalety programów lojalnościowych, które zbierają dane klientów

Dodatkową zaletą tworzenia systemów, w których dane klientów są rejestrowane w programie, jest możliwość stałego kontaktu z klientami. Może to być tworzenie spersonalizowanych newsletterów o ile wymagamy podania maila czy poprzez sms jeśli naszym hasłem stał się numer telefonu z promocjami i informacjami, wysyłanie życzeń z okazji urodzin czy powiadomień o wydarzeniach. Takie działania dodatkowo przywiążą klientów do Waszej marki i zwiększą sprzedaż.

Każda kampania może zostać zanalizowana na podstawie wyników. System Gastro wygeneruje raport na podstawie którego dowiemy się, czy kampania była opłacalna, czy nie. Dzięki temu jesteśmy w stanie wyciągnąć wnioski na kolejne miesiące. Jest to również dodatkowa forma kontroli obsługi. Specjalnie stworzone dla stałego klienta konto pokazuje czy obsługa nie daje większych rabatów niż powinna (np. swoim znajomym). Dodatkowo, każde nabicie takiego rabatu w systemie może zostać powiązane z nagraniem z kamer dzięki aplikacji Szeryf24. Proste dotarcie do odpowiedniego nagrania w systemie daje nam jeszcze większą kontrolę nad pracownikami.

 

System lojalnościowy to wciąż niedoceniane narzędzie. Przy jego użyciu, niewielkim nakładem pracy, wzmacniamy więzi klientów z restauracją. Jaki rodzaj systemu wybrać? Stwórz niepowtarzalną odmianę, która wyróżni Was na tle konkurencji. I jednocześnie będzie naprawdę opłacalna – a to przeliczy szybko program Gastro. Spróbujesz?

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!
Zespół Gastro Data: 2017-12-28