5 najczęściej popełnianych błędów przez obsługę restauracji

Slider

Dobra obsługa składa się z wielu drobnych detali, o których powinien pamiętać każdy pracownik restauracji. Niestety, często popełniane są podstawowe błędy. Ma to negatywny wpływ na zadowolenie klientów, a co za tym idzie – obniża opinię lokalu. Poniżej przedstawiamy 5 błędów, które najczęściej zdarzają się podczas obsługi w restauracji.

1. Zła komunikacja kuchnia – kelnerzy

Dobrze skoordynowana praca kucharzy oraz kelnerów powinna przynosić zadowalające efekty. Jednak zamiast znaleźć wspólny język, kelnerzy i kucharze konkurują ze sobą, a za niezadowolonych klientów obwiniają siebie nawzajem. Doskonałym rozwiązaniem będzie wyposażenie lokalu w system KDS (Kitchen Display System), dzięki któremu komunikacja kuchni z obsługą kelnerską znacznie się usprawni. Po wprowadzeniu zamówienia wyświetla się ono na komputerze zarówno kelnera, jak i kucharzy. Gdy potrawa zostaje przygotowana, poprzez specjalną klawiaturę można zakończyć zamówienie, generując komunikat dla kelnerów na sali. Taki system KDS jest więc przydatny i z pewnością usprawni komunikację w lokalu, a co za tym idzie, poprawie ulegnie również standard obsługi klienta.

2. Nieznajomość menu

Niejednokrotnie zdarza się, że wyjaśnienie, czym jest topinambur albo czy danie jest wegańskie, przerasta możliwości obsługi w lokalu. Kelner bezwzględnie musi znać menu, wiedzieć, jak smakują poszczególne dania oraz z czego są przyrządzane. Do jego obowiązków należy również znajomość alergenów znajdujących się w potrawach. Bardzo pomocny okaże się tu mobilny terminal miniPOS, który kelner ma zawsze przy sobie. Może na nim nie tylko nabić zamówienie klientów, ale także sprawdzić składniki potraw. Jeśli gość jest na coś uczulony lub zwyczajnie nie chce jednego ze składników, kelner może dodać uwagę do zamówienia która widoczna jest w kuchni.

3. Nieinteresowanie się Klientem po złożeniu zamówienia

Wielkim błędem jest pozostawienie klienta samemu sobie, kiedy już złożył i otrzymał zamówienie. Praca kelnera wymaga sporego zaangażowania. Umiejętność prowadzenia rozmowy z gościem jest w tym zawodzie bezcenna. W swoich działaniach nie możemy być nachalni, ale klient musi czuć, że jesteśmy pomocni i dostępni na wyciągnięcie ręki. Bardzo często kelnerzy zapominają o detalach, które niskim kosztem mogą wpłynąć pozytywnie na wizerunek lokalu. Jeśli gośćmi są także małe dzieci, warto zaproponować im kredki i kolorowanki. Zaoferowanie dużej grupie większego stolika, który właśnie się zwolnił, też jest idealnym sposobem na podniesienie jakości obsługi kelnerskiej.

4. Nieznajomość zasad serwowania

Profesjonalny kelner powinien znać podstawowe zasady tego, jak serwować określone dania, prezentować wino czy w jakiej kolejności podawać posiłki. Obsługa powinna przebiegać sprawnie oraz szybko. Podając potrawę, kelner powinien sprawdzić jej zgodność z zamówieniem i zadbać o to, aby posiłki miały odpowiednią temperaturę. Niewybaczalne jest serwowanie przystawek w tym samym czasie co danie główne czy też sięganie po puste talerze w trakcie jedzenia pozostałych gości.

5. Źle przeszkolona kadra

Często zdarza się kelner, który nie potrafi otworzyć wina lub barman nieumiejący robić drinków. Zatrudnianie niewykwalifikowanej i nieprzeszkolonej kadry nie jest dobrym rozwiązaniem. Czasami jest to jedyna opcja – wtedy musimy pamiętać o tym, aby nauczyć ich podstawowych rzeczy. Jeśli jednak decydujemy się przyjąć pracownika bez doświadczenia, warto zadbać o to, aby zostali oni dokładnie przeszkoleni. Dodatkowe szkolenia są też idealnym rozwiązaniem, nawet gdy kadra jest doświadczona. Zawsze można nauczyć się czegoś nowego i tym samym podnosić jakość obsługi gościa.