5 porad jak prowadzić
social media dla gastronomii
Rynek gastronomiczny mocno poddawany jest rewolucji internetowej. Należy zwrócić uwagę nie tylko na technologiczne rozwiązania do prowadzenia działalności (system, terminale i mobilne aplikacje) ale też do jej wypromowania i obsługi poza lokalem, np. dostawa na wynos. Wiele z dostępnych narzędzi to potencjalny zysk dla restauracji dlatego tak ważne jest aby nieustannie zdobywać wiedzę o aktualnych trendach. Wszystko zgodnie z zasadą “content is a king”. Jak kreatywnie i zaangażowaniem wykorzystać dostępne aplikacje? Co jest kluczowe aby zaistnieć w świecie gastronomicznego social media?
Pokaż się lub zgiń
Wielu, szczególnie początkujących przedsiębiorców podczas promowania działalności chętnie sięga po narzędzia, jakimi są social media. Jednak tylko niewielu potrafi dobrze wykorzystać ich potencjał. Intuicyjne i spontaniczne działania, które są prowadzone chaotycznie i bez planu – potrafią przynieść raczej więcej szkód niż korzyści. Komunikacja z klientem i budowanie trwałej relacji wymaga marketingowej wyobraźni, która z pewnego dystansu pomoże spojrzeć na własną działalność. Pierwsze kroki, jakie warto postawić w social mediach prowadząc gastronomię to:
Aktualne informacje
Prowadząc profil firmowy często zapomina się o sprawach z pozoru błahych. Koniecznie trzeba zadbać o podanie takich informacji jak: adres firmy, pełna nazwa (czasem różna od tego, jak nazywa się profil), godziny otwarcia, dane kontaktowe – telefon, strona internetowa i mail. Jeżeli mamy taką możliwość i chęci, podajmy również kontakt do managera lub innych pionów obsługi.
Grupa docelowa
Z pewnością ustaliliśmy taką grupę już na etapie biznesplanu, gdy zakładaliśmy kogo przede wszystkim będziemy obsługiwać. W social mediach nie można o tym zapomnieć. Wybierając odbiorców naszych treści musimy wiedzieć jakie są ich preferencje, jakiego stylu językowego możemy użyć i jakich treści od nas oczekują. Czy bardziej docenią designerskie zdjęcia potraw i lokalu czy niskie ceny w menu.
Wiarygodność
Skuteczna komunikacja musi być przede wszystkim wiarygodna. Czyli spójna i konsekwentna. Jeżeli nasi klienci nam zaufają, łatwiej będzie ich przekonać do decyzji konsumenckich, które przyniosą zysk. Poza tym, musimy także pamiętać o dotrzymywaniu słowa. Jeżeli ogłosimy jakąś ofertę – musimy zadbać przede wszystkim o jej dostępność w lokalu. Pamiętajmy także o poinformowaniu naszych fanów o kończących się promocjach co może wpłynąć na liczbę zamówień.
Wyjątkowość
Dlaczego klienci mają przyjść do twojego lokalu lub dokonać zamówienia właśnie u ciebie? Zrobią to, jeśli pokażesz im coś wyjątkowego. Potrafisz nieszablonowo podać najprostszy mus owocowy lub zupę? Masz dzień darmowej dostawy? Zainwestowałeś w remont? Pokaż to wszystko w social mediach. Jedyne czego nie lubią twoi odbiorcy to nudy i powtarzalności. Nie skupiaj się na naśladowaniu innych. Sam ustawiaj trendy i eksperymentuj.
Komunikacja zwrotna
Sen z powiek wielu początkującym administratorom firmowych profili spędzają komentarze, oceny i wiadomości prywatne. Odpowiadać na komentarze? Przejmować się opiniami i odpisywać na wiadomości prywatne? Trzy razy TAK! Przede wszystkim trzeba odpowiadać na takie komentarze, które są istotne ze względów wizerunkowych. Nie ma potrzeby odpowiadania na każdy komentarz pod zdjęciem dania dnia. Pozostawiony bez odpowiedzi komentarz o wpadce kelnera to przyznanie się do winy. Tak samo w przypadku niskich ocen czy zarzutów w wiadomości prywatnej. Cały czas pamiętaj o swojej roli i o tym, czego oczekują klienci. Również w tym miejscu warto pamiętać o stylu wypowiedzi. Jeżeli używasz w postach potocznego języka, to w taki sam sposób odpowiadaj na komentarze i oceny.
Promocja a nie sprzedaż
Social media to narzędzie, które w marketingu spełnia konkretną rolę. Starając się wykorzystać je, jak automat sprzedający nasze produkty z pewnością nie stworzymy atrakcyjnej marki. Zbyt duży nacisk na zysk i konwersję nie zbudują także dobrego wizerunku i finalnie nie dostarczą oczekiwanych zysków. Zamiast tego należy się nastawić na mozolne, ale konsekwentne działania, które mają pośrednio wpłynąć na sukces finansowy przedsiębiorstwa. Każdy z kanałów, w których postanowimy zaistnieć posiada swoją specyfikę i odznacza się konkretnymi funkcjonalnościami. Wizytówkę w google maps użytkownicy najczęściej wykorzystują do oceniania konkretnych lokali. Facebook jest znany z dyskusji i komentarzy w formie mikrobloga a Instagram jest miejscem zdjęć i hasztagów. Obecność w tych trzech kanałach wydaje się być w dobie panujących trendów – niezbędnym minimum. Pamiętajmy jednak, że to cały czas strefa online a te najważniejsze rzeczy, które dzieją się w naszej restauracji odbywają się bez użycia internetu.