Slide 1

6-krotnie lepsza obsługa gości z POS

Fiskalizacja paragonów to obowiązek narzucony przez ustawodawcę na wszystkich przedsiębiorców. Wstukiwanie w restauracji zamówień na tradycyjnej kasie fiskalnej to jednak przeżytek – jest czasochłonne, niesie duże ryzyko pomyłek i uniemożliwia klarowne rozliczanie płatności i rabatów. System POS ułatwia i przyspiesza pracę kelnerów i jednocześnie pozwala nie narażać się skarbówce.

Systemy POS, dawniej stosowane tylko w dużych i średnich lokalach gastronomicznych, obecnie wypierają kasy fiskalne nawet z mniejszych restauracji i barów. Inwestycja w POS zwraca się bowiem bardzo szybko. Oto najpowszechniejsze problemy, z jakimi walczy personel używający kas fiskalnych. I które rozwiązuje wdrożenie systemu POS.

Problem 1: Zamówienie nie dotarło na kuchnię

Zdarza się, że w wyniku błędu kelnera spisane na kartce zamówienie nie dociera do kucharzy. Kelner po powrocie za bar rozpisuje je na dwie kartki – jedną dla kucharzy, jedną dla barmana. Barman po dopytaniu „Co tu jest napisane?” przygotowuje napoje, które szybko trafiają na stół. Po 20 minutach głodni, choć napojeni goście dziwnie spoglądają w stronę obsługi. Kelner tłumaczy, że jeszcze chwilkę trzeba będzie poczekać. Po kolejnych 10 minutach sam zaczyna się niepokoić, więc z bojowym nastawieniem (bo, jak wiadomo, „Jak świat światem, kelner nie będzie kucharzowi bratem”) upomina się o dania. Kucharze informują, że zamówienie do nich nie dotarło. Kartka zamiast do kuchni powędrowała przez pomyłkę do kieszeni kelnera. Kucharze wtedy naprędce przygotowują dania dla gości, aby nie rozzłościć ich bardziej. Goście otrzymują danie przygotowane w pośpiechu, niestarannie i z dużym opóźnieniem.

Rozwiązanie: Jak zniwelować tego typu wpadki? Rozwiązaniem jest program sprzedażowy Gastro POS. Po przyjęciu zamówienia, kelner wprowadza je do systemu. Zamówienie dotyczące dań drukuje się na kuchni i jednocześnie na barze drukowany jest bon z zapotrzebowaniem na napoje. Nie trzeba biegać na kuchnię, ani zapisywać niczego na kartce. Bez problemu z rozczytywaniem niewyraźnego pisma i błyskawicznie. To oszczędność czasu oraz duże ułatwienie dla kelnera.

Problem 2: Zmiany po złożeniu zamówienia

Goście często zmieniają zdanie odnośnie już złożonego zamówienia. „Zamiast krwistego steku, jednak wysmażony”; „zamiast pure niech będzie ryż”. Kelner mając na uwadze dobro klienta biegnie jak najszybciej na kuchnię, żeby poinformować o zmianie. Czasem zdąży, czasem nie. Do tego musi też wykreślić danie na swojej kartce z zamówieniem i umieścić kolejną pozycję. Gdy o tym zapomni, rachunek może nie odpowiadać rzeczywiście podanym daniom.

Rozwiązanie: Przy wykorzystaniu stanowiska POS kelner w ekspresowym tempie przekazuje informację o zmianie zamówienia na kuchnię. Od razu zmieniają się też pozycje na rachunku klienta.

Problem 3: Zabrakło wieprzowiny – brak informacji o kończących się produktach

To, że czasem zabraknie jakiegoś składnika nie świadczy źle o restauracji. Przeciwnie – gość ma wtedy pewność, że produkty są świeże. Problem stanowi jednak sytuacja, gdy klient o tym, że jego danie nie może być przygotowane, dowiaduje się po dwudziestu minutach oczekiwania na posiłek. Wtedy musi wybrać coś nowego, poczekać kolejne 20 minut, a w tym czasie współbiesiadnicy zdąża zjeść swoje potrawy.

Rozwiązanie: Program sprzedażowy taki, jak Gastro, zawiera system powiadomień o kończących się produktach. Kelner widzi, jakich składników brakuje, więc od razu może o tym poinformować gości. Dodatkowo może także sprawdzić, co poleca szef kuchni lub jaka jest zupa dnia i zasugerować to klientom.

Problem 4: Skomplikowany sposób naliczenia rabatu

Kasa fiskalna nie pozwala na wygodne przyznawanie rabatu do zamówień. Upust to dobre narzędzie do wynagradzania niedogodności, których doświadczyli goście, np. długi czas oczekiwania na zamówienie, czy nie dość ciepłe danie. W każdej restauracji zdarzają się wpadki. Klienci są mniej lub bardziej wyrozumiali. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest rabat. To zawsze kojąco działa na nerwy klientów – dopieszcza ich poczucie, że ich opinia jest dla nas ważna. Tylko jak określić rabat… Ile to będzie 25% z 31,50? Wprowadzenie rabatu na kasie jest skomplikowane. W efekcie gość na paragonie widzi tylko ostateczną kwotę i nie wie, ile rabatu zostało mu naliczone. Menadżer, z kolei, nie ma możliwości kontroli pracowników w zakresie przydzielania rabatów.

Rozwiązanie: System POS pozwala na rabatowanie całych rachunków lub poszczególnych pozycji. Klient na paragonie widzi kwotę przed i po rabacie. Menadżer może także sprawdzić, kto i kiedy przyznał rabat. To zapobiega nadużyciom ze strony obsługi restauracji.

Problem 5: Gdzie się podział mój napiwek? – brak kontroli nad płatnościami

Po całym dniu pracy kelner ma świadomość, ile mniej więcej udało mu się zarobić w napiwkach. Rozlicza się z menadżerem i okazuje się, że zostało mu znacznie mniej, niż to na co liczył. Nie zawsze jest to błąd w rachubie. Obsługa dzieli najczęściej salę na sektory. Ten podział jest zwykle płynny, kelnerzy umawiają się, które stoły będą obsługiwać. Zdarza się, że przez pomyłkę inny kelner poda nieswój rachunek i przyjmie płatność wraz z napiwkiem od naszego stołu. W efekcie nieświadomie wzbogaca się kosztem kolegi.

Rozwiązanie: W systemie POS każdy kelner ma swoje hasło i może zalogować się tylko na swoje konto. Dzięki temu pomyłki w zakresie przyjmowanych zamówień nie mają miejsca. Dodatkowo pracownicy mają podgląd w swoje zamówienia i łatwo mogą zweryfikować, kto obsługuje dany stół. Menadżer może także wydrukować zestawienia operacji dla poszczególnych kelnerów, dzięki czemu można wprowadzać różnego rodzaju konkursy. Szef w łatwy sposób może sprawdzić, kto sprzedał najwięcej danego produktu w określonym czasie.

Problem 6: Goście chcą płacić osobno

Klienci restauracji nie zawsze pamiętają o tym, żeby poinformować kelnera podczas składania zamówienia, że będą płacić osobno. To nastręcza sporo problemów podczas wpisywania zamówienia do kasy fiskalnej. Należy wprowadzać wtedy osobno każdą pozycję. Nie mamy podglądu w rachunek przed wydrukowaniem i nietrudno o pomyłkę.

Rozwiązanie: System otwartych rachunków, dostępny w gastronomicznych programach sprzedażowych, pozwala na dokonywanie zmian w dowolnym momencie. Bez problemu można połączyć kilka rachunków w jeden lub robić jedno zamówienie na kilka pozycji.

Gastronomiczny program sprzedażowy jest koniecznością, gdy zależy nam na zadowoleniu klientów. Lepsza obsługa gości z POS to szybsza realizacja zamówień, mniej wpadek na linii kelner-bar-kuchnia, możliwość dzielenia i łączenia rachunków, łatwego rozliczania rabatów i pracy każdego kelnera.