Analiza średniego rachunku - 6 kroków, aby zwiększyć jego wartość

Specyfika branży gastronomicznej to ścisłe połączenie dobrej jakości usług i umiejętności sprzedaży. Sukces każdej restauracji, pubu czy kawiarni tak samo zależy od atrakcyjności oferty, jak i jej sposobu sprzedaży. Wskaźnikiem, z którego każdy restaurator powinien na co dzień korzystać do monitorowania atrakcyjności lokalu jest średni rachunek. Dzięki tym bezwzględnym danym szybko zweryfikuje trafność decyzji i pracę personelu. Jak obliczać wartość średniego rachunku i wpływać na jego wysokość?

Analiza średniego rachunku w gastronomii

Dzięki dostępowi do bieżących danych z systemu sprzedażowego możemy prosto i rzetelnie zweryfikować sukces ekonomiczny naszej restauracji. Analizy średniego rachunku możemy dokonać w dwóch wariantach:

  • średni rachunek ogółu transakcji – obliczamy go dzieląc sprzedaż netto w danym okresie czasowym przez liczbę transakcji. Zyskamy wówczas dane pokazujące statystyczną wartość zamówienia. Przygotowując rzetelną analizę warto wyłączyć z wyliczeń wszelkie transakcje niestandardowe lub podzielić ją na typy sprzedaży. Pojawienie się w zestawieniu dużej rezerwacji kilku stolików lub jednej imprezy okolicznościowej może całkowicie zaburzyć wyliczenia,
  • średnik rachunek pojedynczego klienta – w przeciwieństwie do średniego rachunku wszystkich transakcji to zestawienie bierze pod uwagę również liczbę gości. Wartość średniego rachunku na klienta daje nam iloczyn sumarycznej sprzedaży w danym okresie i liczba gości, która w tym czasie pojawiła się w lokalu. Dzięki tym danym możemy m.in sprawdzić efektywność sprzedażową personelu.

Dokonując wyliczenia średniej wartości rachunków warto skupić się na właściwym doborze danych i ich historycznym zestawieniu. Pojedyncze obliczenia nie powiedzą nam z pewnością zbyt wiele, ale przeanalizowanie ich w zestawieniu rocznym, kwartalnym czy miesięcznym pozwoli nam na bieżąco monitorować efektywność ekonomiczną lokalu. Posiadając profesjonalne oprogramowanie gastronomiczne możemy skorzystać z całej masy dostępnych danych, które pozwolą nam na analizę porównawczą względem pór dnia, sezonu czy momentu zmiany karty lub personelu

Jak reagować na zmiany?

Bezwzględne dane liczbowe, które otrzymujemy po dokonaniu wyliczeń należy interpretować bardzo rozważnie. Wnioski powinniśmy wyciągać nie tylko na podstawie otrzymanej średniej wartości rachunku, ale także musimy brać pod uwagę wszelkie dane składowe. Spadek sprzedaży netto, mniejsza liczba transakcji czy klientów już powinny być dla nas alarmującymi danymi motywującymi do zmian. Kroki, jakie powinniśmy podjąć musimy uzależnić od zakresu czasowego dokonywanej analizy. Czymś, co szczególnie martwi restauratorów to postępujący spadek wartości średniego rachunku. Zazwyczaj ma to miejsce w przypadku pojawienia się dodatkowej konkurencji, negatywnej opinii o dużym zasięgu czy zmian cen w menu. Istnieje kilka podstawowych sposobów, które pomogą zatrzymać spadek średniej wartości rachunku, a ich wdrożenie nie wiąże się z żadnym ryzykiem:

1.    Cross i up selling

To bardzo popularne w ostatnim czasie metody dosprzedaży, które bezpośrednio przekładają się na średnią wartość rachunku. Sukces ich skuteczności opiera się przede wszystkim na dwóch elementach – doborze produktów, które chcemy dosprzedać i konsekwencji sprzedawców, czyli kelnerów. W gastronomii najczęściej dosprzedawanymi pozycjami są desery i napoje, ale coraz częściej zaczynają być popularne w tym modelu przystawki i startery, które umilają oczekiwanie na danie główne. Do efektywnej sprzedaży potrzebujemy jednak dużego zaangażowania kelnerów, których można motywować procentowym udziałem w zyskach ze sprzedaży.

2.    Program lojalnościowy

Dzięki temu narzędziu mamy szansę zbudować stałą i lojalną grupę klientów, która pozwoli nam utrzymać wartość średniego rachunku na stabilnym poziomie. Program lojalnościowy w gastronomii może się opierać zarówno na modelu cashback powodującym zwrot części wydanych u nas środków na dodatkowe zakupy lub na modelu zniżkowym przyznającym specjalne, preferencyjne ceny dla stałych klientów. Udział w programie lojalnościowym daje nam również dostęp do danych klientów przez co możemy skuteczniej się z nimi komunikować informując o zmianach i dedykowanych dla nich ofertach.

3.    Działania promocyjne – spadek zainteresowania ofertą

Gastronomia to nadal jedna z prężniej rozwijających się branży. Pojawianie się nowych lokali, szczególnie tych sezonowych może nieco przyćmić naszą obecność na rynku. W okresie wysokiego sezonu warto skupić się na skutecznej promocji samego lokalu, jak i oferty. Dzięki temu pozyskamy więcej transakcji co pozytywnie wpłynie na wartość średniego rachunku. Same działania promocyjne warto rozpocząć od działań w różnych kanałach mediów społecznościowych, gdzie mamy szansę dotrzeć szerokiego grona ludzi chętnie korzystających z usług gastronomii.

4.    Wyższa jakość – wyższa wartość?

Jedną z przyczyn spadku liczby transakcji czy odwiedzających nas gości może być nieatrakcyjność oferty. W czasie wysokiego sezonu warto postawić na nieszablonowe rozwiązania, które pomogą nam w konkurencyjnej rywalizacji. Pojawienie się nowych dań, lepszych połączeń smakowych i podniesienie jakości ich przygotowania z pewnością zainteresują potencjalnych klientów. Dużą popularnością w ostatnim czasie cieszą nie tylko nowe koncepty gastronomiczne, ale także autorskie dodatki w postaci sosów, dipów czy starterów, które można dodatkowo włączyć do sprzedaży na wynos.

5.    Świeże, sezonowe propozycje

W okresie wysokiego sezonu lokale gastronomiczne odwiedzamy głównie ze względu na ich atrakcyjną, krótkotrwałą ofertę. To czas na wyjątkowe połączenia i kompozycje ze świeżych warzyw i owoców. Warto w tym czasie postawić na dodatkową, krótką kartę napojów, drinków, deserów i przekąsek, które podniosą średnią wartość rachunku.

6.    Skuteczna ekspozycja

Wiele skutecznych technik sprzedażowych można zaobserwować poprzez analizę zachowań dużych sieci gastronomicznych. W większości przypadków sprzedaż odbywa się tam za pomocą prezentacji potraw w formie grafik i zdjęć. W ostatnim czasie duże zainteresowanie w sieci wzbudziła również jedna z kart w pizzerii, która przybrała formę okrągłego menu gdzie na każdej stronie było zaprezentowane dokładne zdjęcie każdej pizzy z listą składników. Mając do dyspozycji profile w mediach społecznościowych, wielocalowe telewizory w przestrzeni restauracji oraz stoły – warto postawić na profesjonalną fotografię i atrakcyjnie skonstruowaną ofertę, która również wpłynie na średnią wartość rachunku.

Wnikliwa analiza średniego rachunku zawsze przyniesie korzyści, gdyż pozwala określić powody zmian wielkości sprzedaży i podjąć odpowiednie działania. Należy pamiętać o tym, że jeśli spada liczba transakcji – powinno się skoncentrować na zwiększeniu liczby odwiedzających lokal osób lub grup. Jeśli natomiast problemem jest średni rachunek – trzeba działać, aby go zwiększyć, niekoniecznie koncentrując się na przyciąganiu nowych gości. Każda z tych sytuacji wymaga specyficznej reakcji, skupieniu się na innych aspektach funkcjonowania lokalu. Zastosowane techniki, konsekwencja w działaniu oraz skuteczny sprzedażowo personel to klucz do podwyższenia średniej wartości rachunku.

Chcesz poznać ofertę? Skontaktuj się z nami.

Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania
i pokażemy Ci co produkty Gastro mogą zrobić dla Ciebie i Twojego biznesu.