Aromamarketing – marketing zapachowy w Twojej restauracji

Co to jest aromamarketing

Wyjątkowe jedzenie to nie tylko niezapomniany smak lub kompozycja ciesząca oczy – to także niezwykły aromat, który na długo pozostaje w pamięci. To właśnie zapach jest jednym z czynników, który wpływa na podejmowanie decyzji. To, czy poprosimy o stolik w danym lokalu lub jakie danie zamówimy, zależne jest właśnie od aromatu, jaki roztacza się w restauracji.

Świadomość tego, jak wielkie znaczenie ma zapach w restauracji i nie tylko, zapoczątkowała marketing zapachowy, czyli aromamarketing. Co to jest aromamarketing? Jaki zapach pasuje do danego profilu lokalu? Sprawdź nasz artykuł i zobacz, jak marketing zapachowy wpływa na decyzje Twoich klientów!

Co to jest aromamarketing?

Większość naszych decyzji, bo aż około 75 proc., podejmujemy pod wpływem emocji. To właśnie impuls decyduje o tym, czy zjemy w restauracji, która serwuje polską, włoską czy meksykańską kuchnię. Bodźcem, który aż w 80 proc. odpowiada za nasze wrażenia smakowe, jest zapach. Roztaczający się aromat wywołuje pozytywne skojarzenia, wpływa na samopoczucie oraz kształtuje nasze decyzje.

Świadomość siły zapachu i jego wpływu na człowieka dała początek aromamarketingowi, zwanemu po prostu marketingiem zapachowym. Co to jest aromamarketing? Najprościej rzecz ujmując, w aromamarketingu wykorzystuje się kompozycje zapachowe, aby dotrzeć do emocji klienta i zbudować w jego świadomości pozytywny wizerunek marki.

Marketing zapachowy w restauracji

marketing zapachowy w restauracjiMarketing zapachowy w restauracji ma zadanie również przyciągnąć klientów do lokalu. Odpowiednio dobrany aromat sprawia, że klient zatrzymuje się na dłużej lub wybiera właśnie Twoją restaurację spośród konkurencji. Zapach buduje klimat lokalu, kreuje przyjemną atmosferę, w której gość miło spędza czas. Te pozytywne skojarzenia przekładają się na dobrą opinię restauracji, a co za tym idzie na większą sprzedaż.

Kompozycja zapachowa zwiększa również komfort psychiczny klienta do tego stopnia, że potrafi zniwelować stres związany z oczekiwaniem na zamówienie lub pojawienie się kelnera. W niektórych lokalach odpowiednio dobrana mieszanka potrafi też zatuszować niepożądane zapachy, tj. zapach przypalonego oleju, które mogą skutecznie zniwelować radość z posiłku.

Oczywiście, choć aromamarketing jest istotny i warto w niego zainwestować, nie jest jedynym czynnikiem, który sprawi, że goście będą chętnie wracać do Twojej restauracji. Pamiętaj, że dobra kuchnia jest kluczowym elementem w odniesieniu sukcesu, a marketing zapachowy jedynie zwiększa Twoje szanse na większą sprzedaż.

Jaki zapach wybrać?

Z restauracji powinien wydobywać się zapach, który kojarzy się gościom z naturalnością i świeżymi wypiekami. Aromat pieczonego chleba, świeżo zmielonej kawy lub upieczonego mięsa – w zależności od profilu lokalu należy dobrać odpowiednią kompozycję zapachową. W pizzerii powinno pachnieć ciastem wyjętym prosto z pieca, w kawiarni aromatem powinny kusić świeżo zmielone ziarenka kawy, a w cukierni zapach pieczonego ciasta lub muffinek.

Najważniejsze w aromamarketingu jest bazowanie na naturalnych kompozycjach, które kojarzą się z danym miejscem i kuchnią. Zapach, który roztacza się w sali przeznaczonej dla gości restauracji, powinien wzmacniać aromat potraw, wychodzących z kuchni, a jednocześnie musi budować klimat danego miejsca.

Jednak aromamarketing to nie tylko zapach jedzenia. Również aromat kwiatów przyciąga klientów, a odpowiednio dobrany potrafi pięknie komponować się z zapachem jedzenia. Dobrym przykładem są świeże lilie, których zapach delikatnie rozpylany na sali, zapada w pamięć gościom i uprzyjemnia im posiłek.

Neutralizuj przykre wonie

aromamarketingWoń ryb, przypalony olej, czy zapachy dochodzące z ulicy (np.: lokal znajduje się blisko portu lub zatłoczonej ulicy) – źródeł nieprzyjemnych zapachów, które mogą uprzykrzyć czas gościom restauracji, jest wiele. Niektóre dochodzą z kuchni, inne z zewnątrz budynku. Niezależnie od tego, czy źródłem przykrej woni jest źle działająca wentylacja lokalu, czy miejsce, w którym znajduje się budynek, warto wybrać odpowiednie kompozycje zapachowe, by zneutralizować nieprzyjemne wonie.

Aromamarketing nie tylko warto wykorzystać w sali restauracyjnej, ale też w innych pomieszczeniach. Dobrym pomysłem jest zamontowanie w toalecie odświeżacza powietrza, np.: o zapachu lawendy lub bryzy morskiej. Z kolei w holu restauracji, jeśli prowadzisz wykwintny lokal, warto rozpylić woń zapachu ciasta, w ten sposób zachęcisz gości do przejścia do dalszej części restauracji.

Idealna kompozycja zapachowa

Wybrane przez Ciebie kompozycje zapachowe możesz rozprzestrzeniać w swojej restauracji poprzez spray, dozownik lub wkładkę elektryczną. Możesz również zgłosić się w tej sprawie do specjalistów, którzy zajmują się marketingiem zapachowym. Nie tylko doradzą Ci, w jaki sposób najlepiej rozprzestrzeniać zapach, ale też pomogą Ci stworzyć idealną kompozycję zapachową, która będzie budować pozytywny wizerunek Twojej restauracji.

 

 

Chcesz zwiększyć jakość obsługi klienta? Wybierz system POS i przekonaj się samemu, że Gastro POS oznacza szybszą i lepszą obsługę gościa.

 

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!
Zespół Gastro Data: 2018-09-06