Przyciągnij Gości do restauracji – bądź widoczny w Google Maps

Google Maps to jedna z najważniejszych aplikacji firmy założonej przez Larrego Pagea. W ostatniej dekadzie popularny nawigator wskazujący drogę do wybranego celu stał się również ważnym narzędziem opiniotwórczym oraz polecającym miejsca, które warto odwiedzić w okolicy. Czy gastronomia może się obejść bez własnego profilu w mapach Googla i jak zoptymalizować wpis, aby przyciągał nowych Gości? 

Google i długo nic

Szacuje się, że blisko 92 proc. wszystkich zapytań w Internecie trafia właśnie do tej popularnej wyszukiwarki, a blisko połowa wyszukiwań dotyczy lokalnych firm. Ponadto blisko 50 proc. z nich kończy się zakupem lub skorzystaniem ze znalezionej w sieci usługi.  

Swoją współczesną popularność Google zawdzięcza przede wszystkim obecności w większości telefonów komórkowych. W 2005 roku Google postanowiło kupić niewielkie, kalifornijskie przedsiębiorstwo Android Inc., które zaczęło tworzyć własne aplikacje mobilne. To właśnie w tym samym roku powstały popularne mapy, z których codziennie korzysta ponad miliard użytkowników.  

Decyzja o zakupie jak się dzisiaj okazuje, była bardzo trafna. Urządzenia mobilne zdominowały przestrzeń wirtualną, a ponad 70 proc. aktywności internetowej pochodzi z urządzeń przenośnych. Sama usługa Google Maps jest otwartą przestrzenią, z której mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne. To nie tylko dobre narzędzie do promowania swojej działalności gospodarczej, ale także do bieżącego kontaktu z klientami.  

Jak zadbać o wizytówkę restauracji w Google Maps i co można dzięki niej zyskać?

- Dane podstawowe NAP (name, address, phone)

Tworzenie wizytówki w mapach Google nie powinno stanowić problemu dla przeciętnego użytkownika Internetu. Najważniejsze kroki, jakie trzeba wykonać na początku to poprawna weryfikacja wpisu (np. za pomocą kartki pocztowej z unikalnym kodem pin, który zostanie wysłany na adres twojej firmy) oraz dodane podstawowych informacji o działalności.  

Przyciągnij Gości do restauracji

- Kategorie i branże

Odpowiednią pozycję Twojej wizytówki w odniesieniu do wpisywanych słów kluczowych, które będą pokazywały Twoją firmę w mapach, zapewnią właściwie przypisane kategorie i podkategorie. Jeżeli prowadzisz restaurację to koniecznie ustaw tę kategorię, jako główną, a następnie pomyśl o tych podkategoriach, które pozwolą różnym klientom i kontrahentom trafić do Ciebie (catering, jedzenie z dostawą do domu, restauracja śniadaniowa).  

- Dodaj menu

Z końcem 2019 roku w wizytówkach pojawiło się wiele nowych funkcjonalności, które umożliwiają rozbudowanie ich zawartości. Jedną z nich jest zakładka menu, którą mogą dodać wybrani przedsiębiorcy. Edytując wizytówkę, możemy nie tylko dodawać poszczególne produkty, ale także całe menu, które oferujemy (wystarczy w zakładce informacje przejść do sekcji usługi i dodać niezbędną treść). Algorytm wyszukiwarki może również samodzielnie utworzyć dodatkową zakładkę na podstawie dodanych zdjęć restauracyjnego menu. 

- Dodaj przycisk − zarezerwuj

Funkcjonalność, która pojawiła się trzy lata temu w mapach Googla, była dostępna na początku wyłącznie dla użytkowników z terenu USA. Pozostali użytkownicy i administratorzy wizytówek mogą dodać przycisk za pośrednictwem wielu partnerów Googla, którzy wspierają integrację z mapami. Dodanie przycisku z pewnością przyniesie wiele wartościowych konwersji i ułatwi użytkownikom dokonywanie rezerwacji, które dotychczas wydawało się czasochłonnym zabiegiem.  

- Opinie

To sekcja w wizytówce, która wielu przedsiębiorcom spędza sen z powiek. Dodane przez użytkowników map opinie są nieedytowalne i nieusuwalne przez administratorów wizytówek, do których zostały dodane. Właśnie to sprawiło, że mapy Google stały się tak popularne. Z pozoru całkowita niezależność staje się również polem do nadużyć, gdzie swój popis lubią dać konkurencyjne firmy lub frustraci. Niechcianą opinię oczywiście można zgłosić, ale szybko można się przekonać o nieskuteczności takiego działania. Jedyną metodą na negatywne opinie jest dbanie o nowe, pozytywne recenzje, które zachęcą klientów do odwiedzin lokalu. Na każdą opinię zdecydowanie warto odpowiadać i w żadnym wypadku nie należy używać do tego szablonowych treści.  

Twoja wirtualna wizytówka

Popularność wyszukiwarki Google i jej usług zdominowała już dawno całą wirtualną przestrzeń. Posiadanie wizytówki promującej restaurację jest dziś bez wątpienia koniecznością, której warto poświęcić dużo uwagi. Skutecznie skonfigurowany wpis w mapach z pewnością odwdzięczy się licznymi konwersjami. O swoją pozycję wśród konkurencji trzeba jednak stale zabiegać, dodając wpisy do wizytówki, odpowiadając na opinie czy pytania Gości.

Wysoki ranking w mapach Google przekłada się bezpośrednio na liczbę odwiedzin i zamówień. Warto też pamiętać, że wiele osób (w szczególności turystów) często korzysta z opcji mapy Google, która wyszukuje restauracje dostępne w pobliżu wraz z trasą, po której można do nich dotrzeć. Dzięki wizytówce Twoja gastronomia staje się bardziej widoczna dla potencjalnych klientów, co pozwoli Ci zwiększyć ruch w lokalu i przyciągnąć do niego nowych Gości. Życzymy powodzenia!