Najczęstsze błędy popełniane przy otwieraniu restauracji

Wielu z nas marzy lub kiedyś marzyło o otworzeniu własnej restauracji, kawiarni czy mniejszego punktu gastronomicznego. Nie wszyscy wiedzą, jak duże jest to przedsięwzięciem i jak wiele pułapek czeka na potencjalnych restauratorów już na etapie planowania. W artykule przybliżymy Wam kilka najczęściej popełnianych błędów, których powinniście unikać podczas otwierania restauracji oraz na początku jej działalności.

Niedoświadczona, przypadkowa obsługa

Wydawać by się mogło, że najważniejszym aspektem świadczącym o jakości restauracji jest serwowane przez nią jedzenie. Czy wracamy jednak do lokalu, w którym najpyszniejsze potrawy zostały nam podane w nieprzyjemnej atmosferze lub po godzinie oczekiwania?

Niedoświadczeni restauratorzy często bagatelizują proces rekrutacyjny, chcą na starcie zaoszczędzić na ich wynagrodzeniu oraz niezbędnych szkoleniach. Jest to jeden z kluczowych i najczęściej popełnianych błędów. Żaden kucharz, kelner czy barman nie będzie obsługiwał gości profesjonalnie, z zaangażowaniem i uśmiechem na twarzy, kiedy nie jest odpowiednio motywowany i nagradzany.
Każdy pracownik jest wizytówką lokalu, dlatego warto zaoferować mu odpowiednie warunki pracy, możliwość rozwoju i dbać o odpowiednią atmosferę całego zespołu.

 

Nieestetyczne menu bez pomysłu

Mówiąc o menu w restauracji, możemy myśleć o dwóch, równie ważnych kwestiach.

Z jednej strony jest to jego treść, koncepcja dań, ceny i opisy zgodne z klimatem i założeniami restauracji. Z drugiej to estetyka, czytelność i forma zaprezentowania tego, co ma w ofercie odwiedzany przez gości lokal.

Zarówno jeden, jak i drugi aspekt musi być dokładnie przemyślany, a niestety często nie jest.
Oferowane dania ich cena czy forma podania powinna być dokładnie przemyślana i dopasowana do zaplanowanej tematyki lokalu, poziomu formalnego, grupy docelowej. Częstą nieprawidłowością jest serwowanie wykwintnych dań o wygórowanych cenach w lokalach, które swoim klimatem i wystrojem kompletnie do tego nie pasują. Działa to oczywiście również w odwrotną stronę.

Kwestia samej estetyki karty, którą podajemy klientowi po wejściu do naszej restauracji, jest również niezwykle istotna. Niestety restauratorzy często nie przywiązują do tego odpowiedniej wagi, przez co gość na wstępie zniechęca się niedbałością menu, które często jest nieaktualne lub po prostu mocno zużyte.

 

Nieprzemyślana koncepcja, pomysł i grupa docelowa

Kontynuując kwestię koncepcji lokalu i tego, jakich gości na co dzień możecie spodziewać się w Waszych progach – są to podstawowe założenia, które powinny zostać dobrze przemyślane na starcie.

W dużych miastach konkurencja w gastronomii jest ogromna, a dobre restauracje wyrastają jak grzyby po deszczu. Jedyną możliwością przebicia się jest dobry pomysł, doskonały biznesplan i plan przemyślany w każdym, najdrobniejszym szczególe.
Jeśli ktoś chce po prostu otworzyć restaurację, ponieważ ma na nią fundusze – nie ma szans na powodzenie w dłuższym okresie.

Brak odpowiedniego oprogramowania

Kolejnym błędem podczas otwierania restauracji jest brak odpowiedniego przygotowania kwestii technicznych. Lokale często otwierają się w pośpiechu, a dopiero w trakcie pierwszych miesięcy działalności pojawia się np. możliwość płatności kartą czy chociażby systemy takie jak KDS, które usprawniają komunikację personelu i podnoszą jakość obsługi.

Obecnie rynek systemów do obsługi gastronomii oferuje wiele ciekawych rozwiązań, które znacznie zwiększają obroty restauracji, jak również podnoszą komfort klientów. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii lokal od otwarcia prezentuje się profesjonalnie i pracuje na swoją renomę.

 

Nieodpowiednia lokalizacja

Dobra lokalizacja (jak i sam wybór lokalu) jest kolejnym niezwykle ważnym elementem całej układanki. Stosunek ceny zakupu/najmu lokalu do jego umiejscowienia, powierzchni i stanu technicznego powinien być optymalny, co z założenia nie jest proste.

Jeśli zdecydujemy się na pomieszczenie, które jest źle skomunikowane z ważnymi punktami miasta, nie posiada parkingu dla gości, jest trudne do odnalezienia przez klienta – nie możemy liczyć na stałych odwiedzających.

Dodatkowo, jeśli źle oszacujemy swoje możliwości, lokal będzie zbyt duży, zbyt mały lub za drogi w stosunku do faktycznych obrotów firmy – może to rodzić wiele problemów, a nawet doprowadzić do zamknięcia.

 

Spóźniony marketing lub jego brak

Wszyscy wiemy, że w dzisiejszych czasach prowadzenie jakiegokolwiek biznesu bez odpowiednich działań marketingowych jest praktycznie niemożliwe. Jak już wspomnieliśmy, branża gastronomiczna jest wyjątkowo konkurencyjna, więc wymaga przemyślanych działań prowadzonych poprzez różne kanały komunikacji.

Oczywistym błędem jest więc przykładowe założenie „moja restauracja jest w centrum Warszawy, ciężko jej nie zauważyć, więc nie muszę aktywnie pozyskiwać klientów”. Tak samo ograniczanie się jedynie do korzystania z jednej wybranej drogi np. mediów społecznościowych lub kolportażu ulotek.

Inną kwestią są zdecydowanie spóźnione działania. Dzień otwarcia lokalu gastronomicznego to nie jest dobry moment na rozpoczęcie jego promowania. Już nie od wczoraj wiemy, że budowanie wizerunku marki, szczególnie w internecie warto zacząć już kilka miesięcy wcześniej.

Wgląd w proces powstawania wnętrza, projekt graficzny karty menu czy przewijające się zdjęcia testowanych potraw, to aspekty, które bardzo pobudzają ciekawość potencjalnych klientów i budują bazę odbiorców jeszcze przed otwarciem.

Spodobał Ci się nasz wpis? Podziel się nim ze znajomymi!
Zespół Gastro Data: 2018-06-29