
GASTROPORADNIK
wpisy blogowe, które podpowiedzą Ci jak zwiększyć
efektywność biznesu w branży gastronomicznej
Blog o branży gastronomicznej

Alergeny w gastronomii. Warto być wyczulonym (cz.2)
W 2014 roku unijna dyrektywa nałożyła na branżę spożywczą obowiązek informowania o alergenach. Jak spełnić unijne wymogi i wyjść cało z kontroli PIHu i SANEPIDu?

Jak przygotować się na wdrożenie HACCP w restauracji?
Z naszych poprzednich wpisów dowiedzieliście się już czym są dobre praktyki GHP i GMP oraz czym jest HACCP i dlaczego jest Wam potrzebny. Dzisiaj odpowiemy na pytanie jak przygotować się na jego wdrożenie w restauracji.

Alergeny w gastronomii. Warto być wyczulonym (cz.1)
Od kilku lat lekarze alarmują, że wszelkiego rodzaju alergie będą stanowiły jeden z największych problemów medycznych na świecie. Szacuje się, że za ok. 15 lat alergią będzie dotknięty co drugi Europejczyk, a najpoważniejszym problemem będzie alergia pokarmowa, na którą już teraz zapada dwukrotnie więcej osób, niż 10 lat temu.

Ustalone nowe stawki VAT w gastronomii
1 kwietnia 2019 weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT. Zmiany dotyczą najpopularniejszych grup produktów spożywczych, więc nie ominą również gastronomii.

Nowe matryce stawek VAT w gastronomii
Nasi Klienci jak zawsze są spokojni. Wiedzą, że aktualne oprogramowanie to gwarancja zgodności z wszelkimi regulacjami prawnymi. Kwestia, która wymaga obecnie trochę uwagi to nowe matryce stawek VAT.

Prosta komunikacja w gastronomii – sposoby na letnie urwanie głowy
Praca personelu w restauracji podczas sezonu letniego nie należy do najłatwiejszych. Związane jest to m.in. z dodatkowym obszarem do obsługi jakimi są ogródki przed lokalami. Większy ruch i natężona rotacja stolików mogą powodować utrudnioną komunikację pomiędzy personelem, a także liczne pomyłki przy przekazywaniu zamówień do realizacji.

Jedziemy na EuroGastro!
Niespełna dwa tygodnie pozostały do rozpoczęcia największych targów gastronomiczno-hotelarskich w Polsce – EuroGastro/WorldHotel. W tym roku odbędą się one w dniach 27-29 marca w innej niż dotychczas lokalizacji – Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawą. Jak co roku i my weźmiemy udział w tym wydarzeniu!

5 najczęściej popełnianych błędów przez obsługę restauracji
Dobra obsługa składa się z wielu drobnych detali, o których powinien pamiętać każdy pracownik restauracji. Niestety, często popełniane są podstawowe błędy. Ma to negatywny wpływ na zadowolenie klientów, a co za tym idzie – obniża opinię lokalu.

Inspirująca historia dwóch sióstr
Każda firma będąca na rynku tak długo jak nasza ma mnóstwo okazji do spotkania wspaniałych i inspirujących osób. Rozmawiając z naszymi Klientami poznajemy ich nieprawdopodobne historie. Dzisiaj chcemy się z Wami podzielić jedną z nich, taką która za każdym razem wywołuje uśmiech na naszych twarzach.

Co to jest HACCP i czy muszę go mieć?
Kiedy prowadzisz lub dopiero planujesz otworzyć zakład gastronomiczny musisz pamiętać o przygotowaniu GHP i GMP oraz księgi HACCP. Ich opracowanie to nie tylko konieczność czy obowiązek – wbrew pozorom nie przydadzą się one wyłącznie podczas kontroli Inspekcji Sanitarnej. Czym jest HACCP?

Czym są dobre praktyki GMP i GHP i czy muszę to mieć?
Restauracje, kawiarnie, bary bistro i cała szeroko pojęta gastronomia spełniają swoje obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i jakości żywności poprzez wdrażanie systemów zapewnienia jakości w całym łańcuchu produkcji żywności. Do kontroli z pomocą przychodzą Dobre Praktyki Higieniczne (GHP), Dobre Praktyki Produkcyjne (GMP) oraz Analiza Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontrolnych czyli HACCP. Co to oznacza?

Jak długo klient powinien czekać na posiłek?
To, ile czasu klient będzie czekał cierpliwie na zamówiony posiłek, zależy przede wszystkim od wybranego dania. Przyjęło się, że przekąski oraz napoje powinny zostać podane od razu, a na przygotowanie lunchu przyjmuje się średnio ok. 20 minut. Jednak czy tak naprawdę da się zamknąć przygotowanie dania w określonych ramach czasowych? A jeśli nie, to jaki jest akceptowany czas oczekiwania na posiłek w restauracji?