
GASTROPORADNIK
wpisy blogowe, które podpowiedzą Ci jak zwiększyć
efektywność biznesu w branży gastronomicznej
Blog o branży gastronomicznej

Co to jest HACCP i czy muszę go mieć?
Kiedy prowadzisz lub dopiero planujesz otworzyć zakład gastronomiczny musisz pamiętać o przygotowaniu GHP i GMP oraz księgi HACCP. Ich opracowanie to nie tylko konieczność czy obowiązek – wbrew pozorom nie przydadzą się one wyłącznie podczas kontroli Inspekcji Sanitarnej. Czym jest HACCP?

Czym są dobre praktyki GMP i GHP i czy muszę to mieć?
Restauracje, kawiarnie, bary bistro i cała szeroko pojęta gastronomia spełniają swoje obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i jakości żywności poprzez wdrażanie systemów zapewnienia jakości w całym łańcuchu produkcji żywności. Do kontroli z pomocą przychodzą Dobre Praktyki Higieniczne (GHP), Dobre Praktyki Produkcyjne (GMP) oraz Analiza Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontrolnych czyli HACCP. Co to oznacza?

Jak długo klient powinien czekać na posiłek?
To, ile czasu klient będzie czekał cierpliwie na zamówiony posiłek, zależy przede wszystkim od wybranego dania. Przyjęło się, że przekąski oraz napoje powinny zostać podane od razu, a na przygotowanie lunchu przyjmuje się średnio ok. 20 minut. Jednak czy tak naprawdę da się zamknąć przygotowanie dania w określonych ramach czasowych? A jeśli nie, to jaki jest akceptowany czas oczekiwania na posiłek w restauracji?

Jak motywować pracowników w restauracji?
Pracownik lubiący swoją pracę, chętnie do niej przychodzący i poważnie podchodzący do swoim obowiązków – właśnie z taką osobą Twój lokal ma szansę odnieść sukces. Niestety, poziom motywacji wraz z upływem czasu spada. Co zrobić, by stopień zaangażowania nie malał?

Wyposażenie w restauracji – co jest potrzebne
Restauracje różnią się między sobą specyfiką serwowanych dań — niektóre stawiają na potrawy regionalne, kuchnię włoską lub żywność orientalną, podczas gdy inne skłaniają się ku bardziej uniwersalnemu menu. Bez jakiego wyposażenia nie obędzie się żadna restauracja?

6 nietypowych pomysłów na restaurację
Czy w dzisiejszych czasach można jeszcze zaskoczyć klienta w gastronomii? W dzisiejszym artykule na 6 przykładach pokażemy Ci, że pomysłów na restaurację jest wiele i nie trzeba oferować posiłku w przestworzach, by przyciągnąć klienta. Jednak czy wszystkie sprawdzą się na naszym rodzimym rynku?

Aromamarketing – marketing zapachowy w Twojej restauracji
Wyjątkowe jedzenie to nie tylko niezapomniany smak lub kompozycja ciesząca oczy – to także niezwykły aromat, który na długo pozostaje w pamięci. To właśnie zapach jest jednym z czynników, który wpływa na podejmowanie decyzji. To, czy poprosimy o stolik w danym lokalu lub jakie danie zamówimy, zależne jest właśnie od aromatu, jaki roztacza się w restauracji.

Dress code w gastronomii
Aby odnieść na tym polu sukces, należy zwrócić uwagę na wszystkie detale, w tym na strój kelnera i kelnerki. Jaki obowiązuje dress code w gastronomii? Jak powinna być ubrana obsługa kelnerska? Czy ubiór kucharza też ma swój dress code?

Najczęstsze błędy popełniane przy otwieraniu restauracji
Wielu z nas marzy lub kiedyś marzyło o otworzeniu własnej restauracji, kawiarni czy mniejszego punktu gastronomicznego. W artykule przybliżymy Wam kilka najczęściej popełnianych błędów, których powinniście unikać podczas otwierania restauracji oraz na początku jej działalności.

Menu w gastronomii
W Internecie wizytówką dla każdej firmy jest strona internetowa, dla artysty tym samym odpowiednikiem są jego prace. W przypadku restauracji wizytówką jest karta menu. W jaki sposób stworzyć idealne menu w gastronomii? W dzisiejszym artykule odpowiemy na to pytanie.

RODO w gastronomii
Pod koniec maja wejdą w życie nowe regulacje, które wprowadzają duże zmiany w zakresie przetwarzania danych osobowych. Jak nowe przepisy odbiją się na branży gastronomicznej? Czy dotyczą jej w dużym stopniu? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jak RODO zmieni oblicze gastronomii.

Program do zamówień, jaki wybrać i jak działa?
Wybierając dla swojej firmy określonego rodzaju program do zamówień można liczyć na poprawę jakości obsługi, skrócenie czasu oczekiwania na posiłki, zwiększenie efektywności pracy całego zespołu: kucharzy, kelnerów, obsługi dodatkowej. Jak więc można wdrożyć taki program, czym się on charakteryzuje i co można wybrać?