
GASTROPORADNIK
wpisy blogowe, które podpowiedzą Ci jak zwiększyć
efektywność biznesu w branży gastronomicznej
Blog o branży gastronomicznej

Pudu Roboty w gastronomii
Według prognozy sporządzonej przez PMR wartość rynku HoReCa w Polsce w 2021 roku miała wynieść 25.9 mld złotych. Na przestrzeni ostatnich lat wdrożenie technologicznych rozwiązań w branży gastronomicznej (tj. robotyka, uczenie maszynowe czy internet rzeczy) zyskało na znaczeniu, a jej rozwój jest w dużym stopniu od nich uzależniony. W jaki sposób roboty Pudu mogą dostarczyć wartość w tej właśnie branży?

Jak z menu restauracji zrobić narzędzie marketingowe?
Szeroki zakres możliwości wykorzystania świata online może obfitować w mnóstwo korzyści. Są nimi m.in. bezpośrednia komunikacja z Gośćmi, zachęcanie ich do ponownych odwiedzin lokalu czy też pozyskiwanie nowych klientów. Ważne jest także, aby firmy z branży gastronomicznej przekuły w narzędzie promocyjne to, co jest lub może być ich esencją − czyli menu.

Gastronomiczne trendy, które zdefiniują 2022 rok
Branża gastronomiczna nieustannie podlega przemianom, które co pewien czas wytwarzają dominujące w niej trendy. Zazwyczaj są one wynikiem potrzeb konsumentów, kondycji rynku czy też globalnych przemian. W ubiegłym roku gastronomiczne trendy musiały ustąpić walce o przetrwanie, ale w tym roku zaczynają odżywać na nowo. Jak wygląda współczesna moda gastronomiczna i co robić, żeby nie zostać w tyle?

Sezonowość menu
Działalność gastronomiczna w dużym stopniu jest narażona na sezonowość. Dotyczy to przede wszystkim wzmożonego okresu, który rozpoczyna się w wczesną wiosną i kończy się wraz z wakacjami. Jak zapewnić atrakcyjne menu przez cały rok nie generując jednak przy tym wysokich wydatków na produkty?

Kuchnia azjatycka − coraz lepsza, coraz popularniejsza
W ostatnich latach nawyki żywieniowe polskich konsumentów uległy kolejnym zmianom. Coraz częściej wybieramy egzotyczne potrawy z dalekiego wschodu. Na czym polega ich popularność i dlaczego tak bardzo polubiliśmy dania, których nazw często nie potrafimy powtórzyć?

Jak dostosować menu restauracji do trendu jedzenia z dostawą
Rynek dostaw w czasie pandemii wrósł aż o 42 proc. i był to jedyny segment, który pozwalał restauracjom nie tylko na przetrwanie, ale i na rozwój. Rosnąca konkurencja wymaga jednak tego, aby bliżej przyjrzeć się jakości i jeszcze lepiej zadbać o satysfakcję odbiorców gotowych potraw. Jak zoptymalizować ofertę i podnieść jakość dań na wynos, aby posiłki były zawsze świeże i pełnowartościowe?

Świadomość kulinarna klientów
Z przeprowadzonego podczas pandemii badania odnośnie tego, czego w okresie lockdownu brakowało nam najbardziej, wynika jednoznacznie − wyjść do restauracji. Okazuje się, że nasze nawyki i przyzwyczajenia sprzed pandemii przetrwały i mają się dobrze. Jak dzisiaj konsumenci odnajdują się wśród gastronomicznych ofert i jak kształtują się ich oczekiwania?

Gastrofizyka − nauka o dobrej gastronomii
Czy doznania klientów restauracji można zaprojektować? Czy muzyka może zwiększyć sprzedaż? Czy smak i węch to jedyne zmysły, których używamy do oceny serwowanych potraw? Choć gastrofizyka jeszcze do niedawna była tylko laboratoryjnym eksperymentem, to dziś funkcjonuje w formie komercyjnej usługi dla restauracji.

Milenialsi – jak zarządzać pracownikami z pokolenia Y?
Znają swoją wartość i potrafią upominać się o swoje. Nie boją się częstych zmian miejsca zatrudnienia i dbają o to, żeby ich praca przynosiła wymierne korzyści. Jacy jeszcze są młodzi pracownicy z pokolenia milenialsów, którzy zdominowali rynek pracy i jak odnajdują się w gastronomii? Jak z nimi współpracować i jak tworzyć efektywne miejsca pracy, które pozwolą im w pełni zaangażować się w wykonywanie obowiązków?

Inflacja i wysokie koszty w gastronomii. Czas podnieść ceny w menu?
Branża gastronomiczna stara się odrobić pandemiczne straty, które narastały przez wiele ostatnich miesięcy. I chociaż widmo lockdownów i ograniczeń się oddala, to kolejną przeszkodą w odbudowaniu budżetów są podwyżki i wzrosty cen. Jak globalne trendy gospodarcze przekładają się na rosnące koszty w gastronomii i czy jedyną możliwością jest podnoszenie cen w restauracjach?

Jak europejska gastronomia radzi sobie z pandemią?
Pandemia Covid-19 dotknęła dotychczas setki milionów osób na całym świecie. Po dwóch latach zmagań z wirusem rządy europejskich państw zaczynają zmieniać strategię walki. Nie wszędzie wygląda ona tak samo – kraje różnią się pod względem nałożonych obostrzeń. Jak w 2022 roku gastronomia radzi sobie ze skutkami pandemii? Gdzie znosi się wszystkie dotychczasowe ograniczenia, a gdzie wprowadza się nowe?

Historia brandy
Rynek napojów alkoholowych uległ w ciągu ostatnich lat znacznemu przemeblowaniu. Najszybciej rozwijające się trendy to niższa zawartość alkoholu w produktach piwnych oraz premiumizacja sektora mocnych alkoholi. Coraz większą popularnością cieszy się m.in. brandy, której walory smakowe były dotychczas niedoceniane. Jaka jest historia tego trunku? Czym koniak różni się brandy i jakie są jego najpopularniejsze odmiany?