Co najważniejsze w systemie gastronomicznym?

Polska gastronomia rozwija się i unowocześnia. Dotyczy to przede wszystkim obsługi i realizacji zamówień, ale też procesów marketingowych. Nieocenionym wsparciem w tym zakresie są systemy IT, które oferują restauratorom nowoczesne narzędzia zwiększające wydajność ich biznesu. Jakie są najważniejsze elementy systemów gastronomicznych i na co należy zwrócić uwagę przy ich wyborze?

 

1. Sprzedaż i jeszcze raz sprzedaż

Kluczem obsługi Gości jest czytelne i atrakcyjne przedstawienie oferty w taki sposób aby dokonano zakupu. Odpowiednio skonfigurowany system gastronomiczny umożliwia zgromadzenie w jednym miejscu wszystkich najważniejszych danych o naszych produktach. Dzięki niemu można w przejrzysty sposób zaprezentować Gościom nasze atuty – menu, promocje, specjalne oferty. Pomoże w tym program Gastro POS, którego funkcjonalności pozwolą na tworzenie własnych kompozycji potraw, zarządzanie ofertami specjalnymi czy poszczególnymi rachunkami. Dla profesjonalnej gastronomii to centrum dowodzenia, które poprawia wydajność i pozwala zapanować nad wszystkimi procesami w restauracji. Stanowisko POS może przyjąć postać stacjonarną z terminalem dotykowym i kasą fiskalną. Uzupełnieniem jest wygodniejsza wersja, z mobilnym urządzeniem i aplikacją sprzedażową miniPOS. Dzięki takiemu rozwiązaniu kelnerzy przyjmujący zamówienia na zewnętrznych ogródkach lub na innych piętrach mają stały dostęp do bazy i mogą na bieżąco dodawać złożone zamówienia.

2. Sprawne zarządzanie

System gastronomiczny to narzędzie, po które sięgają profesjonalni restauratorzy w celu optymalizacji produkcji, zwiększenia wydajności procesów oraz kontroli zasobami magazynowymi. Moduł systemu Gastro Szef umożliwia zarządzanie inwentaryzacją, raportowaniem czasu pracy, kontrolę zużycia produktów czy kreowanie akcji marketingowych. Za pomocą programu managerowie mogą na bieżąco korzystać z danych, które pozwolą im podjąć strategicznie ważne decyzje w najbardziej odpowiednim momencie. Raporty pozwolą także lepiej przygotować się do pracy oraz uniknąć kosztownych strat.

3. Kontrola magazynu

Korzystanie z systemu do uproszczenia i przyspieszenia procesu inwentaryzacji to same plusy. Unikanie strat i optymalne gromadzenie produktów to jedne z najtrudniejszych zadań, które stoją przed restauratorami. Dzięki Inventory Control System zyskujemy kontrolę nad stanem magazynowym. To natomiast pomaga zweryfikować wydajność kuchni. Oprócz bieżącej inwentaryzacji moduł zapewnia większą kontrolę nad przepływem towarów. Podłączona do systemu waga wiernie zweryfikuje zasoby i ich zużycie każdego dnia. Pomoże to nie tylko na wyeliminowanie strat, ale także lepsze planowanie oferty i dostosowanie cen poszczególnych pozycji w menu.

4. Możliwość rozbudowy

Restauracje, jak i inne biznesy, rozwijają się i potrzebują kolejnych narzędzi lub rozbudowy istniejących. Skuteczny system gastronomiczny powinien mieć więc potencjał, pozwalać poszerzać swoje funkcjonalności. Aktualnie na rynku tylko nieliczne systemy do zarządzania mają takie cechy. Takimi „dodatkami” jest m.in. monitory KDS (Kitchne Display System), które usprawniają komunikację między obsługą, a kuchnią. Innym przykładem są samoobsługowe kioski sprzedażowe, czyli kolejne stanowiska do zamawiania. Wybierając system dla swojej gastronomii, warto zwrócić uwagę czy będzie on zdolny do współpracy z innymi technologiami. Rozbudowując lokal i tym samym ofertę, będą konieczne też dodatkowe stanowiska sprzedażowe, np. uproszczone POSy – midiPOS. Takie dodatkowe rozwiązania powinny być w zasięgu ręki aby w przyszłości mieć możliwość natychmiast po nie sięgnąć, bez konieczności kosztownej zmiany całego systemu.

5. Kontrola personelu

Systemy gastronomiczne pozwalają nie tylko na zarządzanie magazynami i bieżącą ofertą ale co najważniejsze na profesjonalne kierowanie załogą. Taki program jak Gastro Szef raportuje czas pracy personelu – na bieżąco rejestruje godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy przez poszczególne osoby. Dodatkowo możemy również przeanalizować ilość i wartość zrealizowanych zamówień. Daje nam to nie tylko wgląd w efektywność pracowników, ale przede wszystkim jest to wiarygodne narzędzie RCP. Ponadto możemy zainwestować w portal pracowniczy, przez który nie tylko kontroluje ale też pozwala szkolić i łatwiej komunikować się z pracownikami.

elementy systemu gastronomicznego

6. Zamówienia online

Po trudnych czasach pandemii usługi dowozu i sprzedaży na wynos znacząco się rozwinęły w branży gastronomicznej. Dzięki własnemu systemowi gastronomicznemu i aplikacji Delivery restauratorzy zyskują szansę na owocną integrację z najpopularniejszymi portalami jak pyszne.pl czy Uber Eats. Moduł Delivery z którego możemy korzystać, pozwala na bezpośrednią sprzedaż i rejestrację zamówień, co dodatkowo odciąża personel. Tak ważna w gastronomii optymalizacja pracy oraz eliminacja pomyłek procentuje, bo zwiększa się liczba zamówień a klienci wracają do nas zadowoleni.

Systemy gastronomiczne, które charakteryzują się powyższymi cechami, nadają Twojej gastronomii profesjonalizmu. Intuicyjne rozwiązania, programy i sprzęt, które są spójne i ulepszają pracę to główne oczekiwanie branży gastronomicznej. Odpowiedni wybór narzędzia dostosowanego do Twojego biznesu to poprawa wydajności i gwarancja przewagi konkurencyjnej.