Czy warto otworzyć pizzerię? Czy to dobry pomysł na biznes?

Polacy pizzę znają od wieków, ale dopiero w ciągu ostatnich dwóch dekad stała się tak popularna. Według wszystkich rankingów to właśnie ta zagraniczna potrawa cieszy się największą popularnością w polskiej gastronomii. Czy w tym sektorze jest jeszcze coś nowego do zaoferowania i czy rynek potrzebuje ewolucji?

Początki pizzy w Polsce

Pizza w Polsce pojawiła się już w XVI wieku za sprawą królowej Bony. To właśnie za jej pośrednictwem trafiło do naszego kraju wiele warzyw, owoców, ale również wino, które wówczas wyparło popularne miody pitne. Pizza została zaserwowana podczas jej ślubu z Zygmuntem Starym, co uczyniło ją nowym, popularnym daniem dworskim.

Pierwsza, współczesna pizzeria powstała w 1974 roku w Słupsku i z dużym powodzeniem funkcjonuje do dziś. Prawdziwa rewolucja przyszła jednak dopiero w 1992 roku, gdy w naszym kraju pojawiła się pierwsza sieć gastronomiczna oferująca pizzę z dowozem do domu. Był  to także początek rynku delivery w Polsce, który w ciągu minionej dekady znacząco się rozwinął. W tym samym czasie powstawały również nowe lokale specjalizujące się w pieczeniu pizzy. W 2010 roku funkcjonowało ich w naszym kraju blisko 4 tys., a po dziesięciu latach liczba ta zwiększyła się ponad dwukrotnie.

Pizza rządzi gastro?

Dziś pizza znacząco dominuje całą branżę gastronomiczną. Jej konsumpcje deklaruje ponad 96 proc. Polaków, a aż 73 proc. z nich zamawia ją co najmniej raz w miesiącu. Co więcej, według najnowszego raportu Rebel Tang − food delivery 2022, aż 80 proc. respondentów twierdzi, że w ubiegłym roku minimum raz zamówiło właśnie pizzę. Niezmiennie wśród gustów smakowych króluje capricciosa, margherita oraz pepperoni.

W ostatnich latach konsumenci otwierają się również na inne, nowe propozycje oferowane na rynku. Rosnącą popularnością cieszą się nie tylko kombinacje wegańskie, wegetariańskie czy bezglutenowe. Pojawiają się również propozycje funkcjonalne z olejkiem CBD, dużą zawartością białka lub innych ważnych składników odżywczych. Pizza w ostatnich latach to także powrót do korzeni i odtwarzanie włoskich tradycji kulinarnych. Coraz więcej osób także samodzielnie eksperymentuje z jej wypiekaniem w domu.

Eksperymenty z pizzą

Pizza nie musi być już taka jak dekadę temu − na grubym cieście obficie obłożonym składnikami. Coraz bardziej liczy się jakość pojedynczych składników, delikatność ciasta i nowe połączenia smakowe. Wśród najbardziej oryginalnych propozycji można dzisiaj znaleźć takie wariacje jak pizza na zakwasie (wypiekana bez użycia drożdży) czy wiele nieoczywistych składników, jak burak czy orzechy. W tym sektorze jest z pewnością jeszcze dużo miejsca na nowe propozycje, a znudzeni tradycyjnymi wypiekami konsumenci coraz chętniej eksperymentują.

Franczyza czy marka własna?

Duży udział w popularyzowaniu pizzy w naszym kraju mają sieci franczyzowe. Największe z nich mogą się pochwalić nawet 200 lokalami. Wbrew pozorom ta formuła prowadzenia własnego biznesu wcale się nie wyczerpała. Jedna z najszybciej rozwijających się sieci franczyzowych wyspecjalizowanych w pieczeniu pizzy planowała otwarcie dziesięciu lokali rocznie. Obecnie pod szyldem marki otwierają się co miesiąc dwie nowe pizzerie, a chętnych na prowadzenie własnego lokalu ciągle przybywa. Ten model zapewnia przede wszystkim szybszy start, zaplecze marketingowe, błyskawiczną rozpoznawalność i wiele innych elementów działalności, które w przeciwnym razie trzeba tworzyć samodzielnie. Dotyczy to m.in. kanałów sprzedaży i panowania nad wszystkimi procesami od produkcji przez rozliczanie transakcji, a na sprawach kadrowych i administracyjnych skończywszy.

Dostawa przede wszystkim

Według Instytutu Badań Pollster 70 proc. gotowych do spożycia pizz jest sprzedawane w formule delivery. To właśnie tam jest największy potencjał dla rozwoju tego segmentu gastronomii. Łatwy start w branży dostaw zapewniają dzisiaj przede wszystkim nowoczesne technologie informatyczne.

Bez kilku prostych narzędzi realizowanie dostaw i sprzedaż online jest trudna do zorganizowania. Aplikacje pomagają zapanować nad spływającymi zamówieniami, ich integracją w systemie sprzedażowym oraz nad zatrudnionymi dostawcami.

Umożliwiają to przede wszystkim takie rozwiązania, jak:

  • Moduł dostaw delivery − dzięki temu specjalnemu modułowi POS-a, personel łatwiej zarządza zamówieniami, które są przyjmowane telefonicznie. Każde zlecenie jest odnotowywane w systemie, co umożliwia ewentualne dokonywanie zmian, śledzenie postępu czy zbieranie danych o historii zamówień od poszczególnych klientów.
  • Delivery Integration Service − to aplikacja, która pozwala zintegrować wszystkie zamówienia w jednym urządzeniu POS. Dotyczy to przede wszystkim agregatorów, z którymi zdecydujemy się na współpracę. Dzięki temu dużo łatwiej jest kontrolować zamówienia on-line spływające z różnych portali. To nie tylko możliwość skrócenia czasu realizacji, ale także wygodne zarządzanie i konfigurowanie dostępności oferty.
  • Delivero − jest niezbędnym narzędziem, które nie tylko pozwala zapanować nad dostawcami, ale także znacznie upraszcza im pracę. W jednej bazie kierowcy mogą na bieżąco kontrolować zamówienia i korzystać z bezpośredniej nawigacji do miejsca docelowego. Z pomocą aplikacji mają oni dostęp do najważniejszych informacji (nr telefonu klienta, status płatności, dodatkowych danych odnośnie lokalizacji adresu). Dzięki temu praca dostawców jest efektywna i pozbawiona pomyłek.

W kwestii popularności pizzy branżowi analitycy przekonują, że zmierzamy w stronę europejskich trendów, a prawdziwy wzrost popularności tej potrawy jest jeszcze przed nami. Mogą go zapewnić nowopowstałe lokale, które będą spełniać oczekiwania konsumentów. Według badania firmy Mintrel spożycie pizzy w krajach Europy Zachodniej jest znacznie wyższe. W Niemczech przyrządza się jej rocznie ok. 253 tys. t., w Hiszpanii 128 tys. t., a w Polsce 31,5 tys. t. Profesjonalna organizacja łańcucha dostaw będzie dla wielu sposobem na efektywną rywalizację rynkową.