Dark kitchen - wirtualne restauracje

Slider

Rynek usług gastronomicznych w ostatnich latach przeszedł wiele rewolucji – z technologiczną włącznie. Ze względu na rosnące zainteresowanie konsumentów gotowymi daniami to właśnie one stanowią kluczowy element oferty. Według konsumenckich preferencji ma być przede wszystkim smacznie, szybko i niedrogo. Sprostanie tym warunkom wymaga od przedsiębiorców kreatywności, która czasem zmusza ich do bardzo nieszablonowych rozwiązań.

Rynek zamówień online

Od 10 lat na polskim rynku istnieje serwis pyszne.pl, który zrzesza restauracje w danym mieście oferując klientom bogatą bazę lokali, z których mogą zamawiać jedzenie do domu. Dzięki zróżnicowanej bazie restauracji, każdy konsument może znaleźć coś dla siebie, zamówić jedzenie z dowozem do domu lub biura i zapłacić za całą usługę online.  

Restauracje, które skorzystały z oferty serwisu doceniały ją przede wszystkim za:  

  • dostęp do nowej grupy klientów,  
  • lepsze wykorzystanie zasobów – możliwość sprzedaży w środku tygodnia lub o wczesnej porze, 
  • większe obroty w związku ze zwiększoną sprzedażą,  
  • innowacje technologiczne – łatwiejsza dystrybucja i prostszy kontakt z klientem.  

Wielu restauratorów po pierwszych sukcesach ze wspólną sprzedażą zaczęła nabierać dystansu do tej formy sprzedaży. Uzależnienie sprzedaży na wynos od jednej platformy wydaje się dzisiaj bardzo ryzykowne. Wielu przedsiębiorców zauważa, że priorytetem dla wszystkich portali pośredniczących w zamówieniach jest własna marka. 

Dlatego też wiele firm z sektora gastronomicznego decyduje się na inwestycję we własną aplikację, która pozwala nie tylko samodzielnie zarządzać dostawami, ale również tworzyć własną strategię marketingową zorientowaną na markę. Dzięki temu restauracje zyskują głównie:  

możliwość budowania własnej bazy klientów,

zbieranie ważnych danych (dane lokalizacyjne, częstotliwość zamówień, popularne produkty),

wyższe marże dzięki brakowi prowizji dla pośredników,

możliwość realizowania własnej strategii marketingowej (programy lojalnościowe, rabaty itp.),

możliwość realizowania własnej strategii marketingowej (programy lojalnościowe, rabaty itp.),

Wszystkie te korzyści zapewnia klientom aplikacja Ordering mojeGastro. Korzystanie z własnego oprogramowania to także redukcja kosztów, która jest tak bardzo istotna w dobie ogromnego przyrostu konkurencji na rynku. 

Dark kitchen – nowy model biznesowy

Zgodnie z oczekiwaniami konsumentów dania zamawiane online muszą być smaczne i szybko dostarczone. Większość klientów podczas wyboru restauracji kieruje się właśnie tymi kryteriami. Dlatego też powstał nowy rodzaj gastronomii, który całkowicie przeniósł swoją komunikację do świata wirtualnego. Idea dark kitchen polega na lokalizowaniu firm z daleka od centrów miast, gdzie nie tylko trzeba płacić najwyższy czynsz ale również, do których trudno dotrzeć dostawcom. W dark kitchen dania są przygotowywane w miejscach na co dzień niedostępnych dla klientów. Ogranicza się w ten sposób angaż personelu, który jest potrzebny do prowadzenia “klasycznej” restauracji. 

Znaczna redukcja kosztów i mniejszy zakres obowiązków sprawia, że “w ukrytej kuchni” można przygotować więcej posiłków w niższych cenach. Największy brytyjski serwis do zamawiania dań online stworzył nawet dla restauratorów specjalną strefę w podmiejskiej lokalizacji, z której mogą skorzystać żeby oferować za pośrednictwem platformy swoje dania. Bez większych nakładów można w ten sposób przetestować swoje menu na dużej grupie klientów. Największymi atutami “dark kitchen” są  niewątpliwie: 

  • niskie koszty najmu lokali, 
  • brak inwestycji w wystrój i aranżację wnętrza,  
  • mniejsze zatrudnienie – brak obsługi sali, 
  • możliwość dowolnego zmieniania menu i tworzenia nowych brandów, 
  • automatyzacja i optymalizacja procesu dostaw.  

Dark kitchen może także ograniczyć potrzeby systemowe w lokalach. Właściciel może zrezygnować z rozwiązań dedykowanych przyspieszeniu obsługi klientów na miejscu, a zainwestować w rozwiązania przyspieszające dostawy.  

Idealnie sprawdzi się tu kompleksowe rozwiązania obsługujące dostawy – Gastro Delivery. Rozwiązanie to umożliwi zamawianie klientom jedzenia poprzez dedykowany serwis www stworzony z pomocą Orderingu mojeGastro. Pracę kierowców usprawni natomiast aplikacja Delivero, która instalowana jest na ich telefonach komórkowych. Dzięki aplikacji kierowca ma zaznaczone na mapie wszystkie punkty dostawy, wie czy zamówienie zostało już wcześniej opłacone, a dodatkowo może wykonać telefon do klienta bezpośrednio z aplikacji. To wszystko zwiększy efektywność zamówień, a managerowi da dostęp do niezbędnych w prowadzeniu biznesu danych. 

Dark kitchen wydaje się być świetnym rozwiązaniem w dobie rosnącego popytu na gotowe dania. Coraz więcej klientów docenia możliwość zamówienia posiłków do domu lub biura, bez konieczności odwiedzania lokali. To zupełnie nowa szansa dla właścicieli restauracji.