
Dlaczego warto wdrożyć system zamówień online w restauracji?
W czasie ponad półtorarocznej pandemii koronawirusa diametralnie zmienił się cały rynek gastronomiczny. Branża nie utraciła jednak swojego potencjału, który cały czas pozwala jej przetrwać i odrobić straty. Dziś nieocenionym wsparciem są rozwiązania informatyczne, które pozwalają zmaksymalizować zyski przy jednoczesnym odciążeniu personelu – takie jak system zamówień online.
Zamówienia online w restauracji - trend dekady
Jeden z najpopularniejszych serwisów do zamawiania jedzenia online podsumował minioną dekadę 40 milionami zamówień na kwotę blisko 2 mld złotych. Tak ogromne zainteresowanie konsumentów nowym rodzajem usługi gastronomicznej to przede wszystkim wynik zmieniającej się polskiej kultury kulinarnej. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat zamówienia składane online wzrosły 30-krotnie, a wiele wskazuje, że w kolejnych latach rynek “delivery” jeszcze bardziej się rozwinie. Przyzwyczajenie i zaufanie konsumentów szczególnie wyraźne było widać podczas pandemicznych obostrzeń, gdy zamówienia online były jedyną formą sprzedaży gotowych dań. Dla wielu restauracji to właśnie dostawy okazały się ostatnią deską ratunku, która pomogła przetrwać najtrudniejszy czas. Postpandemiczny okres w gastronomii to doskonały moment na to, aby rozpocząć przygodę ze sprzedażą swoich dań w świecie wirtualnym. To właśnie tam najłatwiej znaleźć dziś odbiorców gastronomicznej oferty. Aktualnie w Polsce aż 27 milionów ludzi korzysta z internetu wydając rocznie na różnego rodzaju produkty i usługi aż 50 mld zł. Rynek gastronomiczny doskonale zdaje sobie sprawę z potencjału, jaki oferuje wirtualna sprzedaż. Coraz łatwiej również stworzyć indywidualne zaplecze technologiczne, które pozwala funkcjonować w świecie dostaw i zbierać dodatkowo wiele cennych danych o swoich klientach.
System zamówień online w restauracji - nie tylko dodatkowy kanał sprzedaży
System zamówień online dla restauracji to nowoczesne narzędzie, które każdego dnia pracy pozwala maksymalizować zyski z prowadzonej działalności. Jednak najprostszą drogą, którą wybiera znaczna część lokali gastronomicznych jest współpraca z dużymi platformami. Rozpoczęcie współpracy nie wiąże się z bezpośrednim poniesieniem kosztów, jednak odbija się to na każdym złożonym w restauracji zamówieniu. Prowizje, które platformy pobierają za przekierowanie zamówienia są coraz wyższe i coraz trudniej konkurować cenowo na dość trudnym rynku. Ponadto współpraca z platformami do zamawiania dań online wiąże się z:
- koniecznością akceptacji formy współpracy – warunki i stawki nie są do negocjacji. Brak akceptacji zasad współpracy wiąże się brakiem dostępu do platformy sprzedażowej;
- szablonowa ekspozycja oferty, która nie pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji (każda restauracja korzysta z tego samego schematu co prowadzi do silnej konkurencji cenowej);
- brak dostępu do ważnych danych o statystykach zamówień, ilości odsłon itp.

Indywidualne systemy zamówień online dla restauracji
Coraz mocniejszą alternatywą dla platform pośredniczących w sprzedaży dań są indywidualne systemy zamówień online dla restauracji. Dzięki nim lokale gastronomiczne mają przede wszystkim szansę na wiarygodne kreowanie swojej marki i budowanie lojalnej grupy odbiorców. Brak konieczności dzielenia się zyskiem z platformami sprzedażowymi pozwala na prowadzenie własnych działań marketingowych, które pozwalają maksymalizować sprzedaż i budować satysfakcję wśród konsumentów. Pozostałymi zaletami własnego systemy realizującego zamówienia online w restauracji są:
- dodatkowy, bezobsługowy kanał sprzedażowy (nie angażuje personelu w przyjęcie zamówienia, jak np. w przypadku zamówień bezpośrednich czy telefonicznych);
- większa liczba zamówień – promując ofertę restauracji poza lokalem docieramy do dodatkowej, potencjalnej grupy klientów;
- sprawna realizacja zamówień – wprowadzenie danych pozostaje po stronie klienta, co minimalizuje ryzyko pomyłek;
- większa wydajność przy mniejszym zaangażowaniu personelu – w realizacji zamówień online kluczową rolę odgrywa przygotowanie i dystrybucja dań. Personel obsługujący gości może skupić się natomiast na obsłudze sali, wsparciu kuchni czy wypełnianiu innych obowiązków.
Jaki program do zamówień online w restauracji?
Decydując się na wdrożenie własnego kanału sprzedaży online warto zwrócić uwagę na dostępne funkcjonalności systemu. Jednym z narzędzi dostępnych na polskim rynku, które kompleksowo pozwala realizować złożone zamówienia jest aplikacja Ordering (występująca jako część systemu Moje Gastro). Działanie aplikacji jest proste i oparte na intuicyjnym interfejsie. Wystarczy wysłać swoje menu na stronę internetową, a przetworzenie zamówienia pozostawić aplikacji. Ty otrzymasz gotowe dane dotyczące zamówienia. Ponadto korzystając z oprogramowania możesz liczyć na:
- niższe koszty (brak prowizji i pośredników),
- kontrolę zamówień i analizę zachowań konsumentów (możesz przygotować zasoby lokalu dla wzmożonego i obniżonego okresu),
- sprawną realizację zamówień (możliwość bezpośredniego wysyłania zamówień do POS),
- możliwość samodzielnej aktualizacji menu i atrakcyjnej ekspozycji dań,
- lepszy, nowocześniejszy wizerunek restauracji z nieograniczonymi możliwościami ekspozycji menu na stronie lokalu.
Aplikacja Ordering pozwala przede wszystkim zmaksymalizować zyski z prowadzonej działalności. Dodatkowy kanał sprzedaży z pewnością wzmocni więź ze stałymi klientami, a także pozwoli pozyskać nowych, którzy staną się również źródłem ważnych informacji o nawykach i oczekiwaniach względem oferty gastronomicznej.