Dobre zarządzanie restauracją – sprawdź 5 praktycznych wskazówek

Zarządzanie restauracją może być sporym wyzwaniem. Wymaga to bowiem holistycznego spojrzenia na każdy obszar działalności: od monitorowania statusu zasobów i finansów, przez kontrolę personelu, po obsługę klienta i trzymanie się planów rozwojowych. Innymi słowy: należy nie tylko patrzeć na całokształt biznesu, ale trzeba także skupić się na detalach. Poznaj 5 dobrych praktyk, które pomogą Ci skuteczniej zarządzać restauracją. 

1. Bądź na bieżąco

Wiedza o rynku gastronomii, działaniach i charakterystyce konkurencji oraz portrecie konsumenta to podstawa. Pojawia się pytanie: czy to na pewno wystarczy do skutecznego zarządzania? Śpieszymy z odpowiedzią: wiedza rzeczywiście jest potęgą, ale tylko w połączeniu z szeregiem działań i aktywną obserwacją. Już sam poziom świadomości na temat obecnego, jak i docelowego stanu restauracji, jest kluczowy jeśli chodzi o zarządzanie. Wobec tego stałe poszerzanie wiedzy na temat swojej (i nie tylko) działalności staje się punktem wyjścia do działania i wprowadzania zmian bądź nowych możliwości. Podsumowując: bądź proaktywny, śledź trendy w gastronomii, poznawaj upodobania swoich klientów i obserwuj każdy aspekt działania swojej restauracji. Nie bój się zmian na lepsze. 

Dobre zarządzanie restauracją

2. Dbaj o ludzi

Dobre zarządzanie restauracją nie polega tylko na ustalaniu harmonogramu personelu czy dbałości o obsługę klienta Ten generyczny nagłówek dotyczy każdego człowieka na każdym punkcie styku restauracji: kelnerów, kucharzy, osób sprzątających, kadry zarządzającej oraz Gości. To bardzo ważny punkt, głównie ze względu na fakt, iż społeczne interakcje i komunikacja są nieodłącznym elementem pracy w gastronomii.  

Jak zatem „zadbać o ludzi”? Co to oznacza? Punktem wyjścia jest walidacja obecnego doświadczenia zarówno pracowników, jak i klientów oraz zrozumienie ich potrzeb. Są one cenną wskazówką i swoistą odpowiedzią na pytanie „Co możemy zrobić, aby interesariusze byli bardziej szczęśliwi, spełnieni i docenieni?”. Użytecznym narzędziem może okazać się badanie satysfakcji wspomnianych grup, aby ustalić obecny stan funkcjonowania restauracji. Martha Goedert powiedziała: „Jeśli chcesz iść szybko, idź sam. Jeśli chcesz zajść daleko, idź w grupie”. Druga część tego cytatu pokazuje, dlaczego warto zadbać o ludzi i ich doświadczenia. 

3. Technologia Twoją prawą ręką

W obecnych czasach drogą do skuteczności jest wykorzystywanie rozwiązań technologicznych. Ma to swoje plusy: większa wydajność, redukcja kosztów oraz możliwość bliższych, bezpośrednich interakcji z Gośćmi. Gastro oferuje połączenie technologii ułatwiających codzienne funkcjonowanie restauracji: od zarządzania, przez komunikację z kuchnią, aż po dostawy czy rozwiązania POS.  

Zarządzanie zasobami magazynowymi czy też personelem, a tym samym kontrolowanie kwestii finansowych, może być skomplikowanym procesem. Składają się na niego takie czynniki, jak praca w oddzielnych narzędziach, podział obowiązków i odpowiedzialności oraz różne bazy danych. Program Gastro Szef spaja wymienione wyzwania w jedno oprogramowanie, tym samym przyczyniając się do wielu oszczędnościprzede wszystkim czasu.  

Jednak wachlarz możliwości się na tym nie kończy. Z pomocą przychodzą także Inventory Control System oraz Gastro Finanse. Za pomocą tych narzędzi z łatwością przejmiesz kontrolę nad inwentaryzacją oraz finansami usprawniając to, co wcześniej mogłoby się wydawać problematyczne i czasochłonne. Dużym plusem jest także synchronizacja pomiędzy programami, która dokładniej przetworzy i zanalizuje dane, wpływając na bardziej prawdopodobną prognozę.  

4. Zaprzyjaźnij się z marketingiem

Co ma marketing do (dobrego) zarządzania restauracją? Może on przyspieszyć rozwój lokalu, a to z kolei przyczyni się do większych zysków. Marketing restauracji to nie tylko strona internetowa, szyld czy dobre opinie na wybranych forach kulinarnych. To połączenie tych elementów i przekucie ich w wartość. Wspomniane opinie poszerzają rozpoznawalność, strona internetowa i social media mogą być narzędziem do obustronnej komunikacji, a szyld, logo, identyfikacja wizualna charakterem restauracji. Mając marketing i jego owoce w postaci Klientów, masz potencjalny obiekt, którym trzeba zarządzać w taki sposób, aby nadal kwitł 

5. Przygotuj się na zmiany

Dobrze jest mieć zbudowaną strategię, ustrukturyzowany plan i gotowy personel na każdym stanowisku. Potraktujmy to jak domek z kart. Dobrze wiemy, że wystarczy lekki podmuch, aby przewrócić karty i zdeformować wszelkie ustalenia. Właśnie dlatego niezbędne jest nauczenie się proaktywności i szukanie zawsze najlepszych rozwiązań. Przy dobrym zarządzaniu trzeba nauczyć się reagować na zmiany, bo takie zawsze mogą się pojawić. Warto pamiętać, że nie możemy przewidzieć przyszłości, ale możemy wpływać na teraźniejszość. 

Mamy nadzieję, że  dobre praktyki, które wymieniliśmy powyżej, będą dla Ciebie inspiracją do skuteczniejszego zarządzania restauracją, a tym samym  pomo Ci stworzyć atrakcyjniejsze miejsce pracy oraz lokal, który klienci będą uwielbiali odwiedzać. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w postaci nowych technologii, które ułatwią Ci zarządzanie skontaktuj się z nami. Chętnie odpowiemy na każde pytanie!