
Dostarczaj jedzenie do domu!
W czasie pandemii najszybciej rozwijającą się usługą w gastronomii jest sprzedaż posiłków z dostawą do domu. Cyfrowa rewolucja, która dopiero od kilku lat rozwija się w branży – daje nowe możliwości na pozyskanie klientów i promocję biznesu. Jak rozpocząć przygodę z dostawami i zacząć na nich dobrze zarabiać?
Dostawy w czasie koronawirusa
Dostarczaj jedzenie i trzymaj poziom
Dla wielu przedsiębiorców z branży gastronomicznej zorganizowanie łańcucha dostaw było w ubiegłym roku nowym wyzwaniem, które musieli podjąć. Najczęstszymi problemami okazywała się sama organizacja pracy, logistyka i przede wszystkim promocja usługi. Żeby móc skutecznie konkurować na rynku trzeba panować nad całym procesem dostaw i pamiętać, że najważniejszymi czynnikami decydującym o wyborze restauracji przez konsumenta są:
- czas dostawy
- jakość/unikalność potraw
- cena/promocje
Pierwszym krokiem w przygodzie z dostawami jest organizacja pracy personelu. Jeszcze do niedawna jedyną formą zdalnej obsługi klientów było przyjmowanie zamówień telefonicznych, co znacznie angażowało personel i generowało często wiele nieporozumień związanych z adresami czy samym zamówieniem. Drugą przeszkodą na drodze do realizacji dostaw bywa często sam transport i
organizacji floty. Prowadzenie ewidencji przejechanych kilometrów, kontakt między dostawcą a lokalem i przede wszystkim czas dostaw – zawsze spędzały restauratorom sen z powiek. Z pomocą przychodzą tutaj aplikacje, które znacznie odciążają personel i pozwalają właścicielom skupić się na prowadzeniu gastronomii. Decydując się na pracę z wykorzystaniem cyfrowych usług skracamy nie
tylko czas realizacji zamówienia, ale także jesteśmy w stanie niemal całkowicie wyeliminować wszelkie pomyłki. Aplikacja wspomagająca organizację dostaw łączy jednocześnie obowiązki wszystkich pracowników tworząc z nich proces, nad którym cały czas możemy mieć kontrolę.
Realizacji zamówień odbywa się najczęściej według prostego schematu:
- przyjęcie zamówień – zarówno telefonicznych, jak i internetowych,
- realizacja zamówienia oraz przypisanie go do konkretnego dostawcy,
- przekazanie danych do kierowcy oraz udostępnienie niezbędnych danych (trasa dojazdu, adres, dane kontaktowe).
Aplikacja pozwala także na stały monitoring pracy dostawców oraz generowanie raportów dotyczących efektywności pracy w celu poprawy jakości usługi.
Lepsza promocja - większe zyski?
Przedsiębiorcy, którym dotychczas nie udało się wypracować pozycji na lokalnym rynku wcale nie są skazani na porażkę. Nawyki konsumenckie, które zmieniają się także w dobie pandemii generują nowe trendy i oczekiwania klientów. Pizza, burger i kebab nie są już tak popularnymi daniami. Efekt “świeżości” może się okazać ważnym argumentem w walce o klienta i przynieść oczekiwaną
rozpoznawalność. W kwestii promocji lokalu nie można być zachowawczym i powściągliwym. W dobie kryzysu jeszcze bardziej liczy się kreatywność i nieszablonowość. Pierwszym miejscem, gdzie musi się pojawić każda gastronomia oferująca dostawy są wszelkiego rodzaju platformy pośredniczące między restauracją, a klientem. Wiele z nich wydaje rocznie miliony złotych na reklamę i marketing żeby stać się pierwszym adresem, pod który trafią konsumenci. Warto to wykorzystać i pojawić się na możliwie wielu platformach zapewniając sobie darmową reklamę i dostęp do tysięcy klientów. Ponadto możemy również niezależnie rozwijać swój kanał sprzedaży wykorzystując social media i tradycyjną reklamę. Mało kto pamięta ulotkę z lokalnej pizzerii, z pewnością lepiej sprawdzi się bardziej kreatywny marketing np. tygodniowy abonament na obiady ze zniżką. Warto również pamiętać, że w wielu firmach i instytucjach nadal obowiązuje zdalny tryb pracy, a zatrudnieni tam ludzi niekoniecznie mają w swoich domach czas na przygotowywanie posiłków. Specjalna, dedykowana oferta, którą pracodawca będzie mógł
podzielić się z pracownikami w newsletterze również może okazać się trafionym pomysłem.
Dzięki dostawom mamy szansę wygenerować zysk, który pozwoli przetrwać naszej restauracji lub barowi. Być może warto również wykorzystać ten czas na bardziej odważne i stanowcze działania, które pomogą przetrzeć nowe szlaki i pozyskać klientów na przyszłość.