
Jak ulepszyć dowozy jedzenia? Sprawdź 8 wskazówek
Rynek delivery znajduje się w szczytowej formie, a większość konsumentów nie wyobraża sobie funkcjonowania bez dowozów jedzenia do domu lub miejsca pracy. Coraz ważniejsze okazuje się zapewnienie satysfakcji i wysokiego poziomu obsługi. Przy dużej konkurencji jest to niezbędne, a klienci właśnie tego oczekują. Jak dziś dostarczać posiłki? O czym należy pamiętać?
Dostawy ratują gastronomię
W ostatnich latach sektor dowozu w gastronomii stale się rozwijał. Głównie za sprawą nowych nawyków konsumentów, polepszającej się koniunkturze gospodarczej i trendom, jakie wnoszą na rynek młode pokolenia. Więcej o rozwoju delivery dowiesz się tutaj.
Pojawiające się na rynku nowe restauracje nasiliły wszelkie działania konkurencyjne. Restauratorzy zaczęli również bliżej przyglądać się kosztom związanym z realizacją dostaw, co doprowadzało najczęściej do uruchomienia własnej logistyki. Wielu z nich zdało sobie również sprawę, że podczas dostawy jedzenia liczy się satysfakcja klientów.
Ogromne znaczenie opinii w Internecie
Warto dbać o opinię nie tylko po to, aby klienci stali się lojalni, lecz także dlatego, że w przypadku dowozów wiele osób pisze o dostarczonym zamówieniu w Internecie. Najczęściej są to komentarze w serwisach społecznościowych lub platformach sprzedażowych restauracji. W obecnych czasach stanowi to główne narzędzie w walce o zamówienia, a dotychczas zostawione recenzje mogą zaważyć na decyzji zakupowej przyszłych klientów.
Jak jednak zagwarantować możliwie najwyższą jakość spełniającą oczekiwania konsumentów podczas dowozów jedzenia? Poniżej przedstawiamy elementy, które w tym pomogą.
Dowozy jedzenia – o czym trzeba pamiętać
1. Sprawna realizacja zamówienia
Ważne jest, aby każdy z etapów realizacji dostawy był pod kontrolą. Pozwoli to uniknąć błędów w zamówieniu i zapewni jego sprawne dostarczenie. Na to właśnie w czasie pandemii najbardziej zwracają uwagę klienci, którzy mimo obsługi na odległość, liczą na pełnowartościowy i szybko dostarczony posiłek, który zamówili.
2. Estetyka
Klienci, którzy zamawiają jedzenie z dostawą do domu z pewnością nie chcą rezygnować z jakości kupowanych posiłków. Dlatego warto dać im odczuć, że danie, które zamówili, nie różni się od tego, które otrzymaliby na miejscu w restauracji. Zanim ocenimy jakąkolwiek potrawę pod względem smakowym − zawsze najpierw przyjrzyjmy się jej wyglądowi i kompozycji. Warto pomyśleć nad tym, na jakie czynniki nasze dania są narażone w transporcie, aby przewidzieć w jakiej formie mogą dotrzeć do klienta. Wiele restauracji rezygnuje z frytek jako dodatków, które szybko tracą temperaturę i kruchość.
Najlepszym rozwiązaniem jest pakowanie wszystkich składników dania oddzielnie, aby podczas przewożenia nie powstała z nich nieestetyczna, jednolita masa. Jeżeli jednak nie jest to możliwe – sytuację może uratować dobre opakowanie.
3. Dobór opakowania
Warto korzystać z podzielnych i zgrzewalnych, czyli szczelnych opakowań. To rozwiązanie jest nie tylko budżetowe, ale przede wszystkim zapewnia bezpieczeństwo dań podczas transportu. Umożliwia również łatwe podgrzanie posiłku oraz zajmuje niewiele miejsca w termicznych transporterach.
Ważne jest także, aby wybierając opakowanie zwrócić uwagę na to, czy jego materiał nie wpływa na smak potrawy.
4. Bezpieczeństwo
Pakując gorące posiłki (płynne i stałe) warto również rozplanować i przewidzieć ich trwałość w podróży. Niebezpieczne otwarcie, nieszczelność czy brak otworu odprowadzającego parę z opakowań − stanowią nie tylko zagrożenie dla klienta i kuriera, ale mogą sprawić, że twoja oferta znacznie straci w oczach nabywców. Na bezpieczeństwie z pewnością nie warto zatem oszczędzać. Szczególnie, że w wielu przypadkach może wystarczyć prosta naklejka lub napis z ostrzeżeniem na opakowaniu.
5. Dodatki zapakowane oddzielnie
Klienci mają różną wrażliwość smakową, a twoje receptury dla niektórych mogą wymagać dodatkowej modyfikacji. W tym celu warto dołączyć dodatkowy sos lub saszetkę przyprawy. Warto pamiętać również o tym, że oferowane przez Ciebie dodatki do potraw nie muszą pasować każdemu. Niektórzy mogą nie lubić ostrych papryczek, natki pietruszki lub innych oferowanych przez Ciebie ekstra składników. Dlatego dobrze jest zapakować je oddzielnie, aby każdy mógł z nich skorzystać według własnych preferencji.

6. Buduj świadomość marki lokalu
Zadbaj również o to, aby klienci wiedzieli z której restauracji otrzymali zamówienie. W tym celu warto wyposażyć opakowania i saszetki z dodatkami w nadruki identyfikujące je z twoim lokalem – np. logo. Dobrym pomysłem jest również zamieszczenie na nich napisu, który zapadnie w pamięć, będzie stanowić miły akcent dla klienta lub podkreśli jakość Twoich usług. Dzięki temu odróżnisz się od konkurencji, a także będziesz budować dobry wizerunek i świadomości marki Twojej restauracji.
7. Komunikacja z klientami
Dostarczając swoim klientom jedzenie z wykorzystaniem kurierów, warto zdać sobie sprawę, że jest to zupełnie inna usługa niż serwowanie na miejscu. Jeżeli przykładasz wagę do estetyki, jakości i bezpieczeństwa − poinformuj o tym klientów poprzez swoje kanały komunikacyjne (social media, strona internetowa, ulotki).
Dobrze byłoby, gdyby wiedzieli przed zamówieniem, czego mogą się spodziewać i w jakiej formie otrzymają posiłek. Warto poinformować również, czego nie można zamówić w dostawie. Twoja otwartość i uczciwość z pewnością zostanie nagrodzona dobrą relacją z klientami, którzy chętnie złożą u Ciebie zamówienie.
8. Jakość, a nie ilość
Decydując się na dostarczanie posiłku do klientów warto z góry założyć, jaki obszar chcemy obsłużyć i ile posiłków jesteśmy w stanie przygotować. Czasami to właśnie mniejsza liczba zamówień o wysokiej jakości pozwala stworzyć grono stałych i zadowolonych klientów, dzięki którym w przyszłości będziemy mogli przypuścić szturm na większy obszar miasta.
Podczas dowozów jedzenia przygotowywanie smacznych potraw to nie wszystko. Warto zadbać o wszystkie powyższej opisane elementy – pomoże Ci to zyskać lojalnych klientów, którzy są zadowoleni z Twoich usług. A nie ulega wątpliwości, że wśród dużej konkurencji jest to niezbędne i z pewnością bardziej opłacalne niż nieustanne zabieganie o nowych konsumentów. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o rynku delivery i usprawnieniu realizacji dostaw – zapraszamy do lektury naszego nowego e-booka.