Sieci lokali i współpraca franczyzowa to jeden z najpopularniejszych modeli biznesowych. Pozwala w krótkim czasie uruchomić inwestycję w oparciu o sprawdzone rozwiązania i atrakcyjną ofertę. Powstające w ten sposób przedsiębiorstwa to nie zawsze wielkie korporacje, ale również pojedyncze punkty, które odnoszą zyski w modelu sieciowym. Na czym opiera się ich sukces i jak kontrolować punkty gastronomiczne oddalone od siebie o wiele kilometrów?
Współpraca rozwija gastronomię
Polska od lat jest jednym z europejskich liderów w dziedzinie rozwijania sieci gastronomicznych opartych m.in. na modelu franczyzowym. Obecnie w naszym kraju funkcjonuje blisko 200 konceptów franczyzowych, w ramach których funkcjonuje blisko 5 tys. lokali. Ogromny potencjał sektora wynika nie tylko z dynamicznie rozwijającego się rynku gastronomicznego, ale przede wszystkim aktywności przedsiębiorców. Coraz częściej zdarza się, że dobrze przyjęte lokalnie restauracje ewoluują do rangi ogólnopolskich przedsiębiorstw. Dotyczy to zarówno nowoczesnych modeli gastronomii, które skupiają się na młodszych klientach, jak i uznanych restauracjach o prestiżowej randze. Model franczyzowy zapewnia inwestorom natychmiastowy start z pełnym wsparciem managerskim, bezpieczeństwo prowadzenia biznesu oraz sprawdzone scenariusze marketingowe. Sukces każdego konceptu opiera się jednak głównie na spójności i powtarzalności. O ile receptury i jakość produktów są stosunkowo proste do odtworzenia, to konsumenckie doświadczenia i sposób zarządzania są często dużym wyzwaniem. Odpowiednim narzędziem, które jest w stanie wesprzeć managerów i właścicieli takich biznesów jest profesjonalny system dla sieci gastronomicznej. To właśnie dzięki niemu, niezależnie od odległości, punkty sieciowe i franczyzowe mogą być pod stałą kontrolą i nadzorem. Na jakie funkcjonalności można liczyć, korzystając z oprogramowania?
System dla sieci gastronomicznych
Pierwsze sieci gastronomiczne powstały na świecie już w latach 50’ ubiegłego wieku. Swój globalny sukces zawdzięczają nie tylko unikalnej ofercie, ale też dobrze zaprojektowanemu modelowi zarządzania. Spójne i konsekwentne strategie gwarantują powtarzalność oferty niezależnie od odległości w jakiej lokale się znajdują. To właśnie w tych sieciach powstawały pierwsze, informatyczne punkty sprzedażowe czy transakcje bezgotówkowe. Dziś największe na świecie sieci korzystając z profesjonalnego systemu gastronomicznego szybko zyskują przewagę nad lokalną konkurencją. Na jakie funkcje i możliwości można liczyć wdrażając zintegrowane rozwiąznanie takie jak Gastro Centrala?
Sprzedaż i marketing
Ten moduł systemu dla sieci lokali umożliwia prowadzenie jednolitej strategii, która buduje lojalne więzi z klientami. To nie tylko globalne zarządzanie cennikami czy promocjami, ale także prowadzenie systemów lojalnościowych czy tworzenie globalnej bazy klientów. W tym samym module mamy możliwość zarządzania recepturami i produktami, aby jednocześnie unormować ofertę gastronomiczną w całej sieci.
Kontrola finansowa
Bardzo rozwinięta funkcjonalność, która daje możliwość skrupulatnej analizy ekonomicznej każdego obiektu, jak i całej sieci. Z tego miejsca możemy kontrolować wszystkie operacje magazynowe (również między lokalami), jak i sprawdzać informacje o kontrahentach sieci (aktualnych cenach produktów czy terminach dostaw). Najważniejszą funkcjonalnością jest jednak zdolność oprogramowania do tworzenia wszelki raportów i zestawień, które pomagają lepiej planować działania i podejmować lepsze decyzje.
Kady i HR
To miejsce zbierania wszelkich informacji o aktywności pracowników. Dzięki tej funkcjonalności możemy zweryfikować ich aktywność i obecność w pracy. W zamian otrzymujemy okresowe zestawienia, które nie tylko upraszczają procesy kadrowe, ale również pozwalają lepiej kontrolować zaangażowanie pracowników poszczególnych działów.
POS w sieciach i franczyzie
Warunkiem dobrze funkcjonującego systemu zarządzającego siecią są indywidualne punkty sprzedażowe w każdym lokalu sieci. Stosunkowo proste urządzenia pozwolą szybciej wystartować każdemu, nowemu lokalowi i natychmiast rozpocząć sprzedaż. Punkty sprzedażowe (Point of Sale) są fizycznymi urządzeniami, które organizują całe stanowisko kasowe. Ich najważniejsze funkcjonalności to:
- indywidualne logowanie każdego sprzedawcy, co pozwali lepiej kontrolować operacje finansowe w obiekcie,
- kontrolowanie rachunków i rozliczeń - rejestracja każdego zamówienia, wprowadzanie modyfikacji i rozliczania płatności,
- graficzna prezentacja sali - umożliwia dyspozycję stolikami i dystrybucję zamówień,
- rejestracja czasu pracy - dotyczy każdej osoby pracującej w lokalu. Dzięki temu otrzymujemy raportowalne dane, które umożliwiają nam rzetelne rozliczenia,
- elastyczność cen i rabaty - w dowolnym momencie możemy dokonać wprowadzenia oferty rabatowej czy promocyjnej przez globalną modyfikację cennika.
Sieci gastronomiczne i franczyzowe wspomagane nowymi technologiami dają nie tylko gwarancję bezpieczeństwa, ale przede wszystkim stabilność funkcjonowania. To właśnie wykorzystanie cyfrowych rozwiązań sprawia, że tworzenie sieci jest dzisiaj prostsze, jak nigdy wcześniej.