Gastro kioski – funkcje i zastosowanie

Kioski gastronomiczne od kilku lat cieszą się rosnącym powodzeniem w branży. Ich zastosowanie pozwala nie tylko na szybką i precyzyjną obsługę klientów, ale także na prowadzenie skutecznych działań marketingowych. Dzięki nim właściciele punktów gastronomicznych mogą odciążyć personel i skupić się na strategii rozwoju przedsiębiorstwa.

Kiosk gastronomiczny - funkcjonalność i niezawodność

Automatyzacja procesów sprzedażowych to jeden z najważniejszych trendów w gastronomii. Pośrednia forma obsługi wymaga nie tylko stałego personelu, ale także pochłania więcej czasu i nakładów finansowych. Dodatkowo powstające podczas pośredniej obsługi nieporozumienia generują często straty i budują niewłaściwą opinię o firmie. W dobie cyfrowej rewolucji dotykowe ekrany i bezgotówkowe formy płatności stają się standardem oczekiwanym przez większość konsumentów. Nowa forma obsługi jest preferowana, nie tylko przez młodych odbiorców, ale także osoby w wieku średnim, które coraz częściej korzystają z cyfrowych urządzeń. Pojawienie się kiosku gastronomicznego w lokalu gastronomicznym nie wymaga zbędnych instrukcji i motywacji do jego wykorzystywania. Intuicyjny interfejs pozwala na szybkie i proste złożenie zamówienia. Funkcjonalności, którymi dysponują kioski gastronomiczne są dobrane w taki sposób, aby w prostych krokach przeprowadzić klienta przez skompletowanie całego zamówienia. 

Najważniejszymi funkcjami, w których może wybierać konsument są:

  • dogodne formy płatności: zarówno gotówkowa (realizowana w kasie) lub bezgotówkowa (przyjmowana za pomocą terminalna),
  • wybór miejsca spożycia posiłków, co determinuje sposób przygotowania i podania zamówienia;
  • elastyczne tworzenie menu z produktów i półproduktów. Dzięki zaawansowanym opcjom klient może wybierać zarówno w grupach produktowych, zestawach, jak i pojedynczych produktach. Ponadto, klienci mogą również sami komponować zestawy i wybierać opcjonalne wersje produktów. Wszystko zależy od konfiguracji menu i udostępnionych klientom form doboru składników,
  • dowolny sposób zamknięcia transakcji: po dokonaniu zamówienia klient może otrzymać dowolnie skonfigurowany komunikat. Oprócz podsumowania i płatności, kiosk może przekazać informację o możliwości skorzystania ze specjalnej oferty, czasie oczekiwania lub zbliżającej akcji promocyjnej,
  • obsługa kart lojalnościowych: klient po zeskanowaniu karty widzi zaktualizowane ceny lub dedykowane promocje, z których może skorzystać.

Dzięki powyższym funkcjonalnościom usługa gastronomiczna świadczona przez lokal wkracza na zupełnie nowy poziom obsługi. Pojawiający się w lokalu goście zostają natychmiast obsłużeni, a przy ladzie pojawiają się wyłącznie klienci odbierający swoje zamówienia. Kiosk gastronomiczny mimo tego, że korzysta z zaawansowanych rozwiązań technologicznych – jest urządzeniem prostym i niezawodnym. 

Lokale, w których pojawiają się kioski, wskazują przede wszystkim na takiego korzyści jak:

  • krótszy czas średni obsługi pojedynczych klientów,
  • realizację znacznie większej ilości zamówień w ciągu jednego dnia pracy,
  • mniejsze zaangażowanie personelu kasowego i odciążenie sprzedawców,
  • możliwość zwiększenia sprzedaży wybranych artykułów spożywczych poprzez cross selling,
  • niższe koszty realizacji sprzedaży,
  • wyeliminowanie pomyłek i nieporozumień co wpływa na brak reklamacji,
  • wyższy standard restauracji i konkurencyjność na tle lokali przyjmujących zamówienia w sposób tradycyjny.

Ogromną zaletą kiosków gastronomicznych jest ich konfigurowalność i elastyczność. Tylko i wyłącznie od inwencji przedsiębiorstwa zależy, jak skonfigurowane zostanie menu i jakie możliwości wyboru otrzyma klient. Odpowiednie dostosowanie zakresu dostępności produktów to z pewnością kwestia obserwacji i słuchanie tego, o czym informują sami klienci. Warto więc zwrócić uwagę na preferencje konsumentów i pozostawić im możliwość wyboru przy tych produktach i składnikach, o których wolą decydować sami.

Szerokie zastosowanie kiosków gastronomicznych

Ze względu na niemal nieograniczoną funkcjonalność – urządzenia do automatyzacji sprzedaży pojawiają się coraz częściej w różnych sektorach branży spożywczej. Odpowiednia konfiguracja pozwala na wykorzystanie kiosku w trybie sklepowym, aby przede wszystkim precyzyjnie określać zamówienia i eliminować kolejki przy ladzie. W dobie pandemii, wydawanie bonów z numerem kolejki i zamówieniem ma ogromny wpływ na zachowanie zaleceń sanitarnych. Dzięki pobraniu wydruku niefiskalnego w kiosku – klient może zgłosić się po wyświetleniu numeru z dowolnego miejsca, niekoniecznie zajmując miejsce w kolejce. Kiosk w konfiguracji sklepowej, podobnie jak w gastronomii, zapewnia automatyczny proces sprzedaż w połączeniu z personelem obsługującym. Oprogramowanie odpowiedzialne za obsługę kiosku może zostać skonfigurowane w taki sposób, aby wszystkie funkcjonalności odpowiadały sprzedaży sklepowej. Zamiast wydawania paragonów możliwe jest drukowanie zamówienia i numeru kolejkowego, a zamiast menu – pojawią się produkty i dostępne gramatury. Również w tym przypadku kioski sprawiają, że zawierane transakcje stają się płynniejsze, bezpieczniejsze i precyzyjne.

Zarządzanie kolejką

Częstym problem z jakim zmagają się popularne punkty gastronomiczne jest zarządzanie kolejką. Braki w tym zakresie mogą spowodować odpływ klientów, szczególnie w miejscach w których istnieje liczna konkurencja w najbliższym otoczeniu (np. centra handlowe, pasaże itp.). Ciekawy rozwiązaniem, doskonale radzącym sobie z zarządzaniem kolejką, jest KDS Order Number. Połączenie sprawdzonego rozwiązania z możliwościami najnowszej technologii pozwala na szybszą rotację stolików, a co za tym idzie – większą liczbę obsłużonych klientów, którzy wychodzą z naszej restauracji zadowoleni. Sprawność obsługi niewątpliwie często okazuje się kluczowa.