Inspiracje wystroju restauracji. Jakie trendy przeważają?

Slider

Wystrój lokalu, jego estetyka i wyposażenie są jednymi z najistotniejszych czynników generujących ruch w gastronomii. Bardzo często o wyborze stylistyki wnętrza decyduje klasyfikacja lokalu ze względu na lokalizację, grupę docelową lub rodzaj serwowanego menu. Jednak tak, jak w świecie mody, tak i w wystroju wnętrz funkcjonują trendy, które decydują o tym, co jest na czasie, a co jest passe. 

Wystrój jako narzędzie

Estetyka wystroju wnętrza w branży gastronomicznej, choć często podąża za modą, to tylko w konkretnym celu, którym jest generowanie większego zysku i pozyskanie klienta. Organizacja przestrzeni lokalu jest jednym z elementów marketingu sensorycznego, który powinien angażować wszystkie zmysły przybyłych gości: 

  • wzrok – np. wystrój wnętrz;
  • węch – np. nienachalne zapachy docierające z kuchni;
  • smak – potraw, napojów, przekąsek. 
  • dotyk – np. faktura materiałów, ale również konsystencja potraw;
  • słuch – muzyka w tle. 

Wywołanie u klientów najwyższych doświadczeń zmysłowych pozwala lepiej wyzwolić emocje, które z kolei wpływają na decyzje zakupowe. To właśnie takie działania marketingowe sprawiają, że klient, który decyduje się na wizytę w eleganckim lokalu z pełną obsługą kelnerską jest gotowy zapłacić wyższy rachunek. Zaspokojenie potrzeb klienta jest celem nadrzędnym profesjonalnej restauracji, która dla komfortu gości jest gotowa stworzyć swój “wonny podpis” chroniony prawem patentowym i dystrybuować go za pomocą dyfuzorów również na zewnątrz obiektu (z takich rozwiązań korzystają np. globalne sieci fast food).

Boso, ale w ostrogach

Ostatnia dekada na rynku gastronomii to czas przemian i poszukiwania nowych rozwiązań. Dotyczy to nie tylko zabiegów kulinarnych, ale przede wszystkim estetycznych. Trendy wnętrzarskie w gastronomii są często tożsame z tymi, jakie pojawiają się w domach i mieszkaniach Polaków. Odwiedzając restauracje również poszukujemy inspiracji i rozwiązań, które możemy zastosować we własnej, prywatnej przestrzeni (na zachodzie Europy coraz popularniejsza jest organizacja przestrzeni gastronomicznej w połączeniu ze sklepem meblowy, gdzie można jednocześnie zjeść i zrobić zakupy). Dominującym jednak style ostatnich lat jest bez wątpienia styl boho (fr. la boheme), czyli styl cyganerii, ośrodka artystycznego pisarzy, malarzy i artystów, którzy podróżując po świecie często przywozili drobne pamiątki do dekoracji strój i wnętrz. Styl boho to przede wszystkim styl eklektyczny, który łączy etniczne elementy z tradycją i prostotą. To właśnie w takim stylu najczęściej powstają dziś w Polsce restauracje. Ich wnętrza opierają się na prostym, najczęściej surowym, loftowym lub industrialnym stylu, a drobne, jakościowe dodatki skromnie wypełniają przestrzeń. To z pewnością również nawiązanie do zachodnioeuropejskiej mody, która odpowiada naszym nowym nawykom. Restauracja nie jest już tylko miejscem do zaspokajania potrzeb żywieniowych, ale także miejscem spędzania wolnego czasu i rozrywki.

Trendy vs. ponadczasowość

Estetyka wnętrz restauracyjnych zawsze była ważna dla gestorów i nawiązywała stylem do swoich epok. Obecnie, dynamicznie rozwijający się rynek gastronomiczny musi sprostać galopującej modzie, która podpowiada coraz nowsze rozwiązania. W ostatnim czasie wykształciły się jednak pewne stałe elementy, które są wyznacznikiem mody i nowoczesności: 

  • Ekologia – ten trend nie zagląda tylko do kuchni, ale także do wnętrz. Surowe drewno, plastik z recyklingu czy materiały ulegające biodegradacji dobrze komponują się z betonem, cegłą i stalą.
  • Prostota – przepych w wystroju to coś, czego restauratorzy muszą się dzisiaj zdecydowanie wystrzegać. Schludność i oszczędność jest dla większości konsumentów oznaką czystości.
  • Wygoda – architekci wnętrz częściej w swoich projektach zwracają uwagę na komfort miejsc siedzących – idealne rozwiązanie to nieszablonowa estetyka i wygodna pozycja zarówno do relaksu, jak i spożywania posiłku.
  • Lokalność – to już nie tylko fototapety przedstawiające historyczny wizerunek okolicy, ale przede wszystkim drobne detale, jak np. lampy okrętowe w nadmorskich restauracjach. Lokalne identyfikowanie obiektu pomoże nie tylko pozyskać klientów turystycznych ale również lokalnych. 
  • Eklektyzm – dziś jeden styl nie wystarczy, a umiejętne ich połączenie wymaga wyrobionego poczucia estetyki, które pozwoli stworzyć obiekt ponadczasowy.
  • Technologie – są coraz częściej obecne w gastronomii. Warto pomyśleć o tym, jak wkomponować je w przestrzeń, aby nie “odstawały” od wystroju lokalu.
  • Jakość i unikalność – to rządzi współczesną estetyką wnętrz. Nie zawsze chodzi tu o drogie, produkowane w zagranicznych pracowniach meble ze szlachetnego drewna. Chodzi przede wszystkim o pomysł i trwałość. To pomoże nam zaskarbić sobie zaufanie klientów.
  • typografia – coraz częściej gastronomia docenia wkład grafików w typograficzne zidentyfikowanie obiektu. Spójna kompozycja, do której przyzwyczaimy gości powinna pojawić się nie tylko na szyldzie, ale także wewnątrz lokalu (na ścianach, w menu, na stolikowych standach czy wizytówce z rachunkiem).

Wystrój wnętrz to także zabiegi optyczne, które zmieniają postrzeganie przestrzeni. Dzięki odpowiednim barwom można optycznie poszerzyć obiekt lub “otworzyć” go w wybranym kierunku. Czas pandemii może się okazać idealnym momentem do zrobienia wnętrzarskiego rachunku sumienia i przemyśleniem na nowo tego, jaki klimat ma tworzyć wnętrze naszej restauracji.