Inspiracje wystroju restauracji. Jakie trendy przeważają?

Wystrój lokalu, jego estetyka i wyposażenie. To jedne z najistotniejszych czynników generujących ruch w gastronomii. Bardzo często o wyborze stylistyki wnętrza decyduje klasyfikacja lokalu ze względu na lokalizację, grupę docelową lub rodzaj serwowanego menu. Jednak tak, jak w świecie mody, tak i w wystroju wnętrz funkcjonują trendy. To one decydują o tym, co jest na czasie, a co jest passe. Poznaj modne inspiracje wystroju restauracji.

Wystrój jako narzędzie

Estetyka wystroju wnętrza w branży gastronomicznej często podąża za modą. Jednak tylko w konkretnym celu. Mianowicie w celu generowania większego zysku i pozyskania klienta. Organizacja przestrzeni lokalu jest jednym z elementów marketingu sensorycznego, który powinien angażować wszystkie zmysły przybyłych gości: 

  • wzrok – np. wystrój wnętrz;
  • węch – np. nienachalne zapachy docierające z kuchni;
  • smak – potraw, napojów, przekąsek. 
  • dotyk – np. faktura materiałów, ale również konsystencja potraw;
  • słuch – muzyka w tle. 

Wywołanie u klientów najwyższych doświadczeń zmysłowych pozwala lepiej wyzwolić emocje. Takie, które wpływają na decyzje zakupowe. To właśnie takie działania marketingowe sprawiają, że klient, który decyduje się na wizytę w eleganckim lokalu z pełną obsługą kelnerską jest gotowy zapłacić wyższy rachunek. Zaspokojenie potrzeb klienta jest celem nadrzędnym profesjonalnej restauracji. Dla komfortu gości jest gotowa stworzyć swój “wonny podpis”. Taki, który jest chroniony prawem patentowym i można go dystrybuować za pomocą dyfuzorów również na zewnątrz obiektu (z takich rozwiązań korzystają np. globalne sieci fast food).

Boso, ale w ostrogach

Ostatnia dekada na rynku gastronomii to czas przemian i poszukiwania nowych rozwiązań. Dotyczy to nie tylko zabiegów kulinarnych, ale przede wszystkim estetycznych. Trendy wnętrzarskie w gastronomii są często tożsame z tymi, jakie pojawiają się w domach i mieszkaniach Polaków. Odwiedzając restauracje również poszukujemy inspiracji i rozwiązań, które możemy zastosować we własnej, prywatnej przestrzeni. Nawiasem mówiąc, na zachodzie Europy coraz popularniejsza jest organizacja przestrzeni gastronomicznej w połączeniu ze sklepem meblowym. Można tam  jednocześnie zjeść i zrobić zakupy. Dominującym jednak stylem ostatnich lat jest bez wątpienia styl boho (fr. la boheme). To styl cyganerii, ośrodka artystycznego pisarzy, malarzy i artystów. Często podróżowali oni po świecie i przywozili drobne pamiątki do dekoracji strój i wnętrz. 

Styl boho to przede wszystkim styl eklektyczny, który łączy etniczne elementy z tradycją i prostotą. To właśnie w takim stylu najczęściej powstają dziś w Polsce restauracje. Ich wnętrza opierają się na prostym, najczęściej surowym, loftowym lub industrialnym stylu. Z kolei drobne, jakościowe dodatki skromnie wypełniają przestrzeń. To z pewnością również nawiązanie do zachodnioeuropejskiej mody, która odpowiada naszym nowym nawykom. Restauracja nie jest już tylko miejscem do zaspokajania potrzeb żywieniowych. Jest także miejscem spędzania wolnego czasu i rozrywki.

Wystrój restauracji - trendy vs. ponadczasowość

Estetyka wnętrz restauracyjnych zawsze była ważna dla gestorów i nawiązywała stylem do swoich epok. Obecnie, dynamicznie rozwijający się rynek gastronomiczny musi sprostać galopującej modzie, która podpowiada coraz nowsze rozwiązania. 

W ostatnim czasie wykształciły się jednak pewne stałe elementy, które są wyznacznikiem mody i nowoczesności: 

  • Ekologia – ten trend nie zagląda tylko do kuchni, ale także do wnętrz. Surowe drewno, plastik z recyklingu czy materiały ulegające biodegradacji dobrze komponują się z betonem, cegłą i stalą.
  • Prostota – przepych w wystroju to coś, czego restauratorzy muszą się dzisiaj zdecydowanie wystrzegać. Schludność i oszczędność jest dla większości konsumentów oznaką czystości.
  • Wygoda – architekci wnętrz częściej w swoich projektach zwracają uwagę na komfort miejsc siedzących. Idealne rozwiązanie to nieszablonowa estetyka i wygodna pozycja zarówno do relaksu, jak i spożywania posiłku.
  • Lokalność – to już nie tylko fototapety przedstawiające historyczny wizerunek okolicy, ale przede wszystkim drobne detale, jak np. lampy okrętowe w nadmorskich restauracjach. Lokalne identyfikowanie obiektu pomoże nie tylko pozyskać klientów turystycznych, ale również lokalnych. 
  • Eklektyzm – dziś jeden styl nie wystarczy, a umiejętne ich połączenie wymaga wyrobionego poczucia estetyki, które pozwoli stworzyć obiekt ponadczasowy.
  • Technologie – są coraz częściej obecne w gastronomii. Warto pomyśleć o tym, jak wkomponować je w przestrzeń, aby nie “odstawały” od wystroju lokalu.
  • Jakość i unikalność – to rządzi współczesną estetyką wnętrz. Nie zawsze chodzi tu o drogie, produkowane w zagranicznych pracowniach meble ze szlachetnego drewna. Chodzi przede wszystkim o pomysł i trwałość. To pomoże nam zaskarbić sobie zaufanie klientów.
  • typografia – coraz częściej gastronomia docenia wkład grafików w typograficzne zidentyfikowanie obiektu. Spójna kompozycja, do której przyzwyczaimy gości powinna pojawić się nie tylko na szyldzie, ale także wewnątrz lokalu. Na przykład na ścianach, w menu, na stolikowych standach czy wizytówce z rachunkiem.

Wystrój wnętrz to także zabiegi optyczne, które zmieniają postrzeganie przestrzeni. Dzięki odpowiednim barwom można optycznie poszerzyć obiekt lub “otworzyć” go w wybranym kierunku. Czas pandemii może się okazać idealnym momentem do zrobienia wnętrzarskiego rachunku sumienia. Na przykład przemyśleniem na nowo tego, jaki klimat ma tworzyć wnętrze naszej restauracji.