
Jak długo Klient powinien czekać na posiłek?
To, ile czasu klient będzie czekał cierpliwie na zamówiony posiłek, zależy przede wszystkim od wybranego dania. Przyjęło się, że przekąski oraz napoje powinny zostać podane od razu, a na przygotowanie lunchu poświęca się średnio ok. 20 minut. Jednak czy tak naprawdę da się zamknąć przygotowanie dania w określonych ramach czasowych? A jeśli nie, to jaki jest akceptowany czas oczekiwania na posiłek w restauracji?
Ramy czasowe kontra jakość
Restauracja nie jest barem szybkiej obsługi, w którym najważniejsza jest szybkość podania dania. W dobrym lokalu powinna liczyć się przede wszystkim jakość, a ją można osiągnąć tylko poprzez serwowanie posiłków przygotowywanych na miejscu ze świeżych składników. W takim przypadku czas oczekiwania na danie wydłuża się – może potrwać od 20 do nawet 45 minut. Krótszy czas przygotowania dań głównych wskazuje na to, że posiłek został jedynie odgrzany lub w znacznej większości przygotowany wcześniej.
Jeśli przygotowanie dań głównych w Twojej restauracji zajmuje ok. 45 minut, koniecznie obsługa kelnerska musi poinformować o tym klienta. Określenie z góry terminu realizacji zamówienia pomoże uniknąć nieporozumień i sytuacji, w której klient denerwuje się, ponieważ musi czekać na danie prawie godzinę, a śpieszy się na ważne spotkanie.
Pamiętaj też, by nie rezygnować z konkretnych dań, tylko dlatego, że ich przygotowanie zajmuje więcej czasu niż przewidziane 45 minut. Na dobre dania klienci chętnie poczekają, trzeba ich tylko o tym poinformować.
Informuj o czasie oczekiwania na danie
Obsługa klientów w gastronomii na wysokim poziomie wiąże się również z poinformowaniem klienta o czasie realizacji zamówienia. W poprzednim akapicie wspominaliśmy o tym, że o czasie oczekiwania na danie może poinformować kelner i warto tak zrobić, w szczególności, gdy klient wybierze czasochłonny posiłek.
Drugim sposobem jest umieszczenie takiej informacji w menu. Coraz więcej restauratorów decyduje się na ten krok, jeśli większość ich dań wymaga długiego czasu oczekiwania. Zawsze też możesz obrócić to na swoją korzyść i przygotować listę dań, które przygotujesz w mniej niż 15 minut. To doskonały pomysł na ofertę lunchową i przyciągnięcie do swojej restauracji także osób, które mają mało czasu lub krótką przerwę obiadową.
Informuj o czasie oczekiwania na danie
Obsługa klientów w gastronomii na wysokim poziomie wiąże się również z poinformowaniem klienta o czasie realizacji zamówienia. W poprzednim akapicie wspominaliśmy o tym, że o czasie oczekiwania na danie może poinformować kelner i warto tak zrobić, w szczególności, gdy klient wybierze czasochłonny posiłek.
Drugim sposobem jest umieszczenie takiej informacji w menu. Coraz więcej restauratorów decyduje się na ten krok, jeśli większość ich dań wymaga długiego czasu oczekiwania. Zawsze też możesz obrócić to na swoją korzyść i przygotować listę dań, które przygotujesz w mniej niż 15 minut. To doskonały pomysł na ofertę lunchową i przyciągnięcie do swojej restauracji także osób, które mają mało czasu lub krótką przerwę obiadową.
Co, gdy minie określony czas?
Oczywiście, zdarzają się przypadki, gdy zostanie przekroczony podany czas oczekiwania na danie. Co w takim razie zrobić? Najważniejsza jest reakcja kelnera obsługującego dany stolik. Przede wszystkim powinien on podejść do klienta i poinformować go o opóźnieniach oraz przeprosić. W takiej sytuacji dajemy klientowi możliwość – może on poczekać jeszcze trochę na danie lub zapłacić za podane już potrawy i wyjść.
Jeśli klient zdecyduje się na tę pierwszą opcję, dobrze jest wtedy podać mu bezpłatne czekadełko lub też uwzględnić rabat. Obniżenie rachunku o kilka złotych to również dobry pomysł, jeśli klient postanowi zrezygnować z czekania na danie. W ten sposób można zatrzeć niemiłe wrażenie i zachęcić klienta do ponownego przyjścia. Pamiętaj, że zawiedziony klient już drugi raz nie wróci, a przy tym może odradzać Twoją restaurację swoim znajomym.
Chcesz poznać czynniki
wpływające na wysokość kosztu surowca?
Pobierz bezpłatny poradnik i dowiedz się jakie czynniki wpływają na wysokość kosztu surowca
i jakie kroki podejmować w celu jego optymalizacji.