
Jak dostosować menu restauracji do trendu jedzenia z dostawą
Rynek dostaw w czasie pandemii wrósł aż o 42 proc. i był to jedyny segment, który pozwalał restauracjom nie tylko na przetrwanie, ale i na rozwój. Rosnąca konkurencja wymaga jednak, aby bliżej przyjrzeć się jakości i jeszcze lepiej zadbać o satysfakcję odbiorców gotowych potraw. Jak zoptymalizować ofertę i podnieść jakość dań na wynos, aby posiłki były zawsze świeże i pełnowartościowe?
Dostawy napędzają gastronomię
Według najnowszych raportów badających zachowania konsumentów na rynku gastronomicznym dostawy generują aż 24 proc. wartości całej branży. Wielu analityków twierdzi jednak, że to dopiero początek, bo już w 2025 roku delivery ma zdominować gastronomię, stanowiąc połowę jej całej wartości. Szacuje się, że sektor dostaw będzie wówczas warty ponad 10 mld zł, a kwota ta może stale rosnąć.
Tak dużą popularność dostaw gastronomia zawdzięcza trudnym czasom pandemicznym. Niewątpliwie zmieniły one wiele konsumenckich nawyków i przyzwyczajeń. Restauratorzy muszą dzisiaj myśleć w inny sposób o swoich biznesach, aby dostosować je do najnowszych trendów, które właśnie zmieniają oblicze gastronomii.
Dania, które lubią podróżować
Na rynku jest coraz więcej propozycji, które wspierają zewnętrzną dystrybucję posiłków. Nowe, ekologiczne opakowania, szybkie usługi kurierskie czy też mobilne aplikacje pomagają zadbać o satysfakcję klientów. Niestety w czasie transportu zdecydowana większość tradycyjnych dań traci na jakości. Sposobem na to mogą być specjalne pozycje w menu, dla których podróż nie będzie szkodliwa, a jednocześnie dostarczą nowe doświadczenia kulinarne konsumentom.

Poniżej przedstawiamy kilka propozycji, które warto wypróbować we własnej restauracji.
1. Zrób to sam
To propozycja skierowana przede wszystkim do osób, które pracują zdalnie i mają dostęp do zaplecza gastronomicznego. Restauracje dostarczają w tym wypadku wszystkie niezbędne składniki w ściśle określonych porcjach, a ich obróbka zajmuje tylko kilka minut.
Pozwala to nie tylko na oszczędność czasu w robieniu zakupów, ale także w szukaniu pomysłu na posiłek i w przygotowywaniu poszczególnych składników. Klient sam decyduje jak doprawić potrawę czy też z jakich składników zrezygnować. Jedną z metod serwowania gotowych dań, którą w tym przypadku można wykorzystać jest sous-vide (z fr. „w próżni”). Polega ona na tym, że klienci otrzymują porcję dania zamkniętego w szczelnym opakowaniu. Aby było gotowe do spożycia, wystarczy umieścić je na kilka minut w gorącej wodzie.
2. Weki
To kolejny trend, który zrodził się w pandemicznych czasach. Restauratorzy chcąc przedłużyć żywotność swoich potraw, postanowili wykorzystać jedną z najpopularniejszych metod konserwacji − zamknąć je w słoiku. Tak przygotowane danie wystarczy tylko na chwilę umieścić bez nakrętki w kuchence mikrofalowej. Następnie można cieszyć się pełnymi walorami smakowymi, które zostały skomponowane przez profesjonalnego kucharza. Ponadto, weki można bardzo długo przechowywać. Nie trzeba zatem martwić się o to, że zakupione danie się zmarnuje.
Co więcej, z racji, że słoiki mogą być ponownie wykorzystane przez klienta do różnych celów, to przy okazji stanowią pretekst, aby zachęcać do proekologicznych działań typu zero waste.
3. Lekka kuchnia bez gotowania
Dania serwowane na wynos muszą być często natychmiast gotowe do spożycia. Dobrą alternatywą dla smażonych, pieczonych i gotowanych potraw mogą być jednak propozycje kulinarne, które nie wymagają termicznej obróbki. Tego typu dania lubią podróżować i nawet godzinna wyprawa nie wpłynie na ich walory estetyczne i smakowe.
Wśród takich propozycji najczęściej pojawiają się dania wegańskie i wegetariańskie. Są to nie tylko sałatki, ale również chłodniki, warzywne carpaccio czy też dania ze zbożowymi dodatkami (pitami, podpłomykami, macami). Są transportowane w pojedynczych opakowaniach, nadają się bezpośrednio do spożycia i mogą być przechowywane przez kilka godzin w lodówce bez wpływu na jakość. Takie propozycje z pewnością będą dobrym uzupełnieniem menu dedykowanego dla zamówień z dostawą pod wskazany adres.
Śledzenie trendów do podstawa
Z pewnością potrawy na wynos nie byłyby tak popularne, gdyby nie powszechny dostęp do technologii wspierającej sektor delivery, mobilność i szybkość dostawców oraz nowa jakość opakowań. Dzięki tym trzem elementom dostawy są w stanie nadążyć za oczekiwaniami klientów, które stale rosną.
W związku z tym, warto zadbać o to, aby jakość potraw była utrzymana na najwyższym poziomie i zastanowić się czy menu dostępne na wynos jest odpowiednio zaplanowane. Może warto zrezygnować z potraw, które podczas transportu tracą na wartości na rzecz weków lub posłużyć się wcześniej wspomnianą metodą „Zrób to sam”? Nie ulega wątpliwości, że w obliczu ogromnej konkurencji na rynku delivery warto eksperymentować, aby dostarczać klientom dokładnie to, czego oczekują.