Jak motywować pracowników w restauracji?

Slider

Pracownik lubiący swoją pracę, chętnie do niej przychodzący i poważnie podchodzący do swoim obowiązków – właśnie z taką osobą Twój lokal ma szansę odnieść sukces. Niestety, poziom motywacji wraz z upływem czasu spada. Co zrobić, by stopień zaangażowania nie malał? Sprawdź, jak motywować pracowników restauracji.

Czy bez premii się nie obędzie?

Pieniądze to nie wszystko, ale nie da się ukryć, że wielu z nas patrzy na wysokość wynagrodzenia. Taka sama sytuacja jest w gastronomii, pracownik restauracji chce dostawać za wykonywaną pracę jak najwyższą stawkę oraz wysokie napiwki. Nic więc dziwnego w tym, że z czasem pracownik odchodzi, jeśli jego pracodawca nie spełnia tych wymagań. Dlatego też dobrym pomysłem jest wprowadzenie systemu premii lub nagród.

Nagradzać możesz różne rzeczy – najwyższą sprzedaż w miesiącu czy stworzenie oryginalnego dania, który przypadł gościom do gustu. Pomysłów jest naprawdę wiele, ważne jest, aby uczciwie rozliczać pracę, biorąc pod uwagę różne czynniki, tj. czas pracy lub ruch w restauracji. W tym celu przyda Ci się dobre oprogramowanie dla gastronomii, platforma Portal Pracowniczy umożliwia Ci wgląd do szeregu informacji, w tym tworzy analizy oraz raporty, z których dowiesz się, jak efektywnie pracuje dana osoba.

Motywacja, za którą nic nie płacisz

Oczywiście, system nagród lub premie nie są jedynym rozwiązaniem. Istnieje szereg rozwiązań, za które nie zapłacisz ani grosza. Pieniądze są w pracy bardzo ważne, ale nawet najlepiej wynagradzany pracownik nie będzie całe życie pracował w miejscu, w którym atmosfera jest napięta, a zespół w ogóle się ze sobą nie dogaduje. Dlatego też na pytanie, jak motywować pracowników restauracji, odpowiemy, że jedną z ważniejszych kwestii jest stworzenie dobrej atmosfery.

Dobra atmosfera wytworzy się, jeśli zespół będzie zgrany. Budowanie zgranego zespołu powinno zacząć się od integracji. Zachęcaj ludzi do spędzania ze sobą czasu i rozmów, na przykład dobrym pomysłem są wspólne przerwy. Tutaj ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzenie darmowych obiadów dla pracowników. Mogą być to dania, które są w Twojej karcie menu lub specjalnie przygotowane posiłki, które są proste w wykonaniu. W ten sposób nie zatrzymasz pracy całego lokalu. Jeśli masz taką szansę, usiądź do obiadu/lunchu ze swoimi pracownikami lub wypij z nimi kawę/herbatę. Warto poświęcić czas na swobodną rozmowę, która niekoniecznie musi dotyczyć kwestii restauracji.

Twoja postawa jako właściciela lokalu ma ogromne znaczenie. Jeśli nie szanujesz pracowników lub Twoje zachowanie jest uzależnione od stanowiska, to nie stworzysz dobrej atmosfery. Niezależnie od tego, czy ktoś pracuje na zmywaku, czy jest kierownikiem sali – Twoim obowiązkiem jest traktować obie te osoby na równi.

Co jeszcze jest ważne?

Wiesz już, że system nagród oraz atmosfera w pracy mogą Ci pomóc zmniejszyć rotację. Poniżej kolejne pomysły, z których dowiesz się, jak motywować pracowników restauracji.

Szkolenia – dla wielu pracowników ważny jest ciągły rozwój. Nikt z nas nie lubi mieć poczucia, że stoi w miejscu, dlatego też warto zapewnić pracownikowi możliwość zdobywania nowej wiedzy. To nie tylko korzyść dla pracownika, ale też dla Twojego lokalu.

Integracje – budują relację i więź między pracownikami. O wspólnych obiadach wspominaliśmy już wcześniej, ale nie zapominaj też od czasu do czasu urządzić wspólnego wyjścia, np.: do escape roomu czy na kręgle.

Pochwały – doceniaj swoich pracowników. Jeśli ktoś doskonale pracuje, to pochwal go na forum. W ten sposób wzmocnisz jeszcze bardziej przekaz, a reszcie zespołu pokażesz, że dostrzegasz i wyróżniasz osoby, które się starają.

Świętuj urodziny – notuj urodziny pracowników w kalendarzu, a gdy przyjdą jego lub jej urodziny przygotuj dla nich prezent. To może być drobna rzecz – książka, czekoladki czy nawet bon na zakupy. W tym przypadku liczy się bardziej gest i Twoja postawa. Takie zachowanie wzmacnia też w pracownikach poczucie, że są ważną częścią zespołu.