Jak obniżyć koszty prowadzenia restauracji?

Slider

Zmieniający się rynek, duża konkurencja a w szczególności wydarzenia związane z obostrzeniami podczas pandemii covid-19 skłaniają restauratorów do głębszej analizy kosztów ponoszonych w swoich biznesach. Gastronomia od zawsze była dynamiczną branżą, a ostatnie miesiące pokazały jeszcze większe wahania i niespodziewane trudności. Jak zatem prowadzić interes gastronomiczny aby bilans zysków i strat był dla restauratora satysfakcjonujący? Jakie działania można wdrożyć aby zaoszczędzić kilkaset złotych miesięcznie?

Weryfikacja dotychczasowych kosztów

Pierwszym zadaniem każdego restauratora powinno być zweryfikowanie dotychczas ponoszonych kosztów działalności prowadzonej gastronomii. Wszystkie wydatki można podzielić na kilka obszarów: koszty zatrudnienia personelu, zakup surowców i różne koszty operacyjne.

 

  • koszty związane z utrzymaniem personelu są jedne z najbardziej problematycznych, szczególnie w trudnych monetach działalności lokalu. Obniżenie wynagrodzenia pracowników lub zakończenie z nimi współpracy powinno być ostateczną decyzją. Możesz zastanowić się czy grafik zmian jest odpowiednio ułożony – ilość osób na poszczególnych zmianach adekwatny do natężenia pracy? Dokonanie zmian w tym obszarze oraz analiza efektywności pracowników to klucz do sprawniejszej obsługi klientów.
  • oszczędności związane z zakupem surowców opierają się głównie na weryfikacji ich dostawcy – czy rzeczywiście oferuje produkty w najkorzystniejszych cenach? Warto zweryfikować czy korzystanie z innego dostawcy surowców nie będzie dla gastronomii lepszym rozwiązaniem. Należy pamiętać aby nie wybierać gorszej jakości produktów i nie kupować na zapas większych ilości, które mogą się zmarnować. Pamiętaj o food cost i dokładnie przelicz jaka ilość poszczególnych produktów jest potrzebna do wyprodukowania określonej liczby świeżych i pełnowartościowych dań.
  • pamiętaj o kosztach operacyjnych związanych z czynszem za lokal i utrzymaniem go w czystości, prowadzenia księgowości, mediami czy mniejszymi zakupami (np. materiałów biurowych, serwet, itp.). Ponadto oferując posiłki na wynos warto pytać klientów czy dostarczać oprócz posiłków sztućce i serwetki. Pozwoli to ograniczyć generowanie kosztów tzw. jednorazówek.

Negocjacje z dostawcami

Wspomniane już analizy dostaw surowców są tak samo istotne jak sprawdzenie ponoszonych kosztów na dostawę prądu, gazu, wody czy innych mediów (abonament telewizyjny czy praw do odtwarzania w lokalu muzyki). Porównanie podpisanych kontraktów z ofertami zebranymi od konkurencyjnych dostawców może być bardzo pomocne w zaoszczędzeniu nawet kilkuset złotych miesięcznie. Negocjuj ceny luz zmień dotychczasowego dostawcę usług.

Ponadto, jeśli niepokojące jest duże zużycie prądu warto sprawdzić czy wszystkie urządzenia działają poprawnie lub zainwestować w energooszczędne modele. Nowoczesny sprzęt dla stanowiska sprzedażowego, bardziej ekologiczne oświetlenie (z czujnikami ruchu) czy profesjonalne chłodziarki wpływają na oszczędność prądu oraz na sprawniejszą pracę personelu. Korzystaj też efektywnie z klimatyzacji, ogrzewania czy nawet zmywarki. Wszystkie te działania to realnie zaoszczędzone pieniądze w twojej kieszeni.

Postaw na darmową promocję

Każdy biznes potrzebuje reklamy. Im więcej jest o twojej restauracji w sieci tym lepiej. Budżety marketingowe, w trudnych okresach działalności, bardzo często są obcinane do minimum. W takich sytuacjach rozsądny przedsiębiorca powinien postawić na social media oraz wesprzeć się dobrymi opiniami u swoich klientów. Jak twoi goście mogą pomóc w promocji restauracji i wspierać biznes? Kilka przykładów to:

zmówienia z dostawą

polecenie restauracji w na prywatnych social media

komentowanie i obserwowanie działań twojej gastronomii

oznaczanie restauracji w swoich relacjach i zdjęciach

korzystanie z akcji promocyjnych, np. vouchery, zestawy, happy hour

wystawienie opinii na Google, Tripie czy FB

Pełna analiza z systemem

Należy pamiętać, że najlepsze efekty w oszczędzaniu można osiągnąć jedynie dzięki regularnej analizie wydatków z miesiąca na miesiąc. Na rynku jest wiele rozwiązań informatycznych do zarządzania gastronomią, które pozwolą zebrać wszystkie koszty i wygenerować odpowiednie raporty. Funkcjonalne systemy pomogą w wielu obszarach, np.:

  • kontroli zużycia surowców
  • inwentaryzacji
  • rejestrach rachunków
  • raportowaniu czasu pracy
  • dostosowaniu menu

Programy wspierają bieżącą pracę kierownictwa oraz pomagają w podejmowaniu decyzji o charakterze strategicznym. Nie warto na takich systemach oszczędzać – im więcej masz danych do weryfikacji, tym szybciej znajdziesz sposób na oszczędności. Wdrożenie efektywnego systemu gastronomicznego zoptymalizuję pracę w lokalu, a co najważniejsze zredukuje koszty przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości dań i usług.