fbpx
Jak opanować system franczyzowy i przeprowadzić udaną ekspansję własnej marki?

Polska tradycja franczyzowa liczy już ponad trzy dekady i jest obecnie jednym z najważniejszych i najbardziej stabilnych sektorów gospodarki. Największe polskie firmy, które potrafią wypracować miliardowe zyski, są oparte właśnie na strukturze franczyzowej. Jakie są silne i słabe strony prowadzenia sieci i jak zapanować nad rozbudowaną siecią własnej marki?  

Franczyza rośnie w siłę

Pierwsza franczyza w naszym kraju to sklep francuskiej sieci kosmetycznej. Pojawił się on tuż po zmianie ustroju w 1989 roku, ale nie spowodował lawiny kolejnych oddziałów. Popularność modelu franczyzowego spopularyzowały dopiero kilka lat później zagraniczne sieci gastronomiczne, które w łatwy i szybki sposób oferowały wejście do międzynarodowej sieci. W ciągu dekady pojawiło się wówczas w Polsce aż 100 sieci franczyzowych, ale ten model biznesowy najlepsze lata miał dopiero przed sobą.  

W 2011 r. liczba placówek franczyzowych przekroczyła 50 tys., a trzy lata później liczba marek franczyzowych przekroczyła 1100 tys. Od tamtego czasu sektor rozwija się bardzo stabilnie, a w czasie pandemii swoją kondycję udowadniał otwieraniem kolejnych, nowych placówek pod różnymi szyldami. Obecnie tylko dwanaście największych marek franczyzowych generuje roczny przychód ze sprzedaży na poziomie ok. 300 mld zł, a liczba zatrudnionych w tym sektorze sięga blisko pół miliona pracowników.

System franczyzowy rozwija branżę gastronomiczną

Wśród dziesięciu największych na świecie sieci franczyzowych aż osiem z nich to firmy z branży gastronomicznej. Obecnie na polskim rynku funkcjonuje blisko 200 sieci gastronomicznych, a największa z nich ma ok. 600 punktów w całym kraju. Franczyza to wciąż najprostszy, najszybszy i najbezpieczniejszy sposób na własną działalność. Według najnowszego raportu badającego kondycje tego modelu biznesowego, aż co piąty Polak chciałby otworzyć własny biznes oparty na tym modelu współpracy.  

Jakie są największe zalety partnerskiej współpracy biznesowej, którymi możemy pozyskać partnerów?

  • podstawowy know-how na start. Nie trzeba przygotowywać własnego biznesplanu i szukać rozwiązań na własną rękę. Oferujemy wsparcie merytoryczne, które pozwoli rozpocząć prowadzenie własnej działalności,
  • niższe nakłady na promocję i marketing. W tym modelu funkcjonują głównie rozpoznawalne marki, których logo i nazwa wiele mówią konsumentom. Nie trzeba promować nowej marki, tylko taką, którą znają klienci, 
  • wsparcie na każdym etapie. Współpracując w sieci, powinniśmy oferować ciągłe wsparcie bez względu na etap funkcjonowania firmy.  

Większość sieci gastronomicznych oczekuje od franczyzobiorców spełnienia kilku podstawowych warunków: 

  • posiadania kapitału początkowego, który umożliwi otwarcie lokalu (w zależności od lokalizacji, stanu technicznego czy wielkości), 
  • stosowania odpowiednich produktów preferowanych przez sieć,  
  • przygotowywania posiłków według ściśle określonych receptur,  
  • współpracy w ramach ogólnopolskich akcji marketingowych,  
  • jednolitej struktury organizacyjnej, pozwalającej na zachowanie tożsamości sieci.  

Profesjonalne zarządzanie siecią

Największym wyzwaniem w prowadzeniu sieci pod własnym szyldem jest stworzenie własnej struktury organizacyjnej, kontrolowanie zasobów oraz podejmowanie globalnych decyzji administracyjnych. Każdy punkt franczyzowy jest bezpośrednio odpowiedzialny za wizerunek całej sieci, dlatego bieżąca kontrola i weryfikacja jest niezwykle istotna.  

Rozwiązaniem wspierającym prowadzenie sieci jest dedykowany system informatyczny Gastro Centrala. To narzędzie wspierające sprawdza się zarówno w przypadku niewielkich franczyz, jak i w dużych strukturach organizacyjnych. Pozwala redukować koszty przy jednoczesnym stałym nadzorze podległych podmiotów, a jego funkcjonalność odpowiada wszystkim wyzwaniom stawianym przez organizację pracy sieci.

Z Gastro Centralą można mieć kontrolę nad: 

  • sprzedażą, marketingiem i recepturami rozwiązanie to umożliwia globalne zarządzanie cennikami w sieci, promocjami oraz recepturami,  
  • finansami dzięki opcji, która gwarantuje stały dostęp do raportów i zestawień danych,  
  • kadrami za pomocą funkcjonalności monitorującej stan zatrudniania i czas pracy,  
  • operacjami Gastro Centrala pozwala na stałą kontrolę prowadzonej działalności (dostęp do raportów kasowych, stanów magazynowych itp.), 
  • dostawami i zakupami można łatwiej zarządzać dostawcami, cenami i terminami realizacji zamówień.  

Franczyza dla coraz większej liczby przedsiębiorców okazuje się dobrym sposobem na rozwój przedsiębiorstwa, pojawienie się na nowych rynkach i stabilne generowanie nowych przychodów. Z pewnością warto zatem rozważyć rozpoczęcie prowadzenia biznesu w tym modelu. 

Gastro_logo_500px_trans

LSI SOFTWARE S.A.
ul Przybyszewskiego 176/178
93-120 Łódź

Materiały do pobrania

LSI SOFTWARE S.A.
ul Przybyszewskiego 176/178
93-120 Łódź

Dane kontaktowe

telefon: 22 610 77 42
e-mail: info@gastro.pl

Materiały do pobrania

Wszelkie prawa zastrzeżone © 1991-2020 LSI Software S.A.

Zostaw nam wiadomość i wypróbuj wersję DEMO

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.