Polska tradycja franczyzowa liczy już ponad trzy dekady i jest obecnie jednym z najważniejszych i najbardziej stabilnych sektorów gospodarki. Największe polskie firmy, które potrafią wypracować miliardowe zyski, są oparte właśnie na strukturze franczyzowej. Jakie są silne i słabe strony prowadzenia sieci i jak zapanować nad rozbudowaną siecią własnej marki?
Pierwsza franczyza w naszym kraju to sklep francuskiej sieci kosmetycznej. Pojawił się on tuż po zmianie ustroju w 1989 roku, ale nie spowodował lawiny kolejnych oddziałów. Popularność modelu franczyzowego spopularyzowały dopiero kilka lat później zagraniczne sieci gastronomiczne, które w łatwy i szybki sposób oferowały wejście do międzynarodowej sieci. W ciągu dekady pojawiło się wówczas w Polsce aż 100 sieci franczyzowych, ale ten model biznesowy najlepsze lata miał dopiero przed sobą.
W 2011 r. liczba placówek franczyzowych przekroczyła 50 tys., a trzy lata później liczba marek franczyzowych przekroczyła 1100 tys. Od tamtego czasu sektor rozwija się bardzo stabilnie, a w czasie pandemii swoją kondycję udowadniał otwieraniem kolejnych, nowych placówek pod różnymi szyldami. Obecnie tylko dwanaście największych marek franczyzowych generuje roczny przychód ze sprzedaży na poziomie ok. 300 mld zł, a liczba zatrudnionych w tym sektorze sięga blisko pół miliona pracowników.
Wśród dziesięciu największych na świecie sieci franczyzowych aż osiem z nich to firmy z branży gastronomicznej. Obecnie na polskim rynku funkcjonuje blisko 200 sieci gastronomicznych, a największa z nich ma ok. 600 punktów w całym kraju. Franczyza to wciąż najprostszy, najszybszy i najbezpieczniejszy sposób na własną działalność. Według najnowszego raportu badającego kondycje tego modelu biznesowego, aż co piąty Polak chciałby otworzyć własny biznes oparty na tym modelu współpracy.
Największym wyzwaniem w prowadzeniu sieci pod własnym szyldem jest stworzenie własnej struktury organizacyjnej, kontrolowanie zasobów oraz podejmowanie globalnych decyzji administracyjnych. Każdy punkt franczyzowy jest bezpośrednio odpowiedzialny za wizerunek całej sieci, dlatego bieżąca kontrola i weryfikacja jest niezwykle istotna.
Rozwiązaniem wspierającym prowadzenie sieci jest dedykowany system informatyczny Gastro Centrala. To narzędzie wspierające sprawdza się zarówno w przypadku niewielkich franczyz, jak i w dużych strukturach organizacyjnych. Pozwala redukować koszty przy jednoczesnym stałym nadzorze podległych podmiotów, a jego funkcjonalność odpowiada wszystkim wyzwaniom stawianym przez organizację pracy sieci.
Franczyza dla coraz większej liczby przedsiębiorców okazuje się dobrym sposobem na rozwój przedsiębiorstwa, pojawienie się na nowych rynkach i stabilne generowanie nowych przychodów. Z pewnością warto zatem rozważyć rozpoczęcie prowadzenia biznesu w tym modelu.
LSI SOFTWARE S.A.
ul Przybyszewskiego 176/178
93-120 Łódź
Wszelkie prawa zastrzeżone © 1991-2020 LSI Software S.A.