Jak poradzić sobie z brakiem rąk do pracy w gastronomii?

Sytuacja kadrowa w branży gastronomicznej w całej Polsce jest teraz dość poważna. Na drzwiach lokali wisi więcej ofert pracy niż kiedykolwiek – poszukiwani są przede wszystkim kelnerzy, ale także kucharze czy menadżerowie restauracjiKolejne lockdowny i przekładanie otwarcia restauracjisprawiły, że wiele osób pracujących w branży gastronomicznej musiało się przebranżowić. Niewątpliwie, praca w gastronomii stała się zbyt niepewna, a teraz brakuje rąk do pracy. Jak właściciele lokali mogą sobie z tym radzić?

Liczby mówią same za siebie - sytuacja na rynku pracy w gastronomii

Z szacunków Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej wynika, że nawet 200 tys. osób w trakcie pandemii zrezygnowało z pracy w gastronomii. Co więcej, do końca ubiegłego roku upadło blisko 8 tys. restauracji. Jak informuje Główny Urząd Statystyczny – w minionym roku w sektorze gastronomii i hotelarstwa zlikwidowano aż 5,3 tys. miejsc pracy.

Z pewnością nie tylko lęk przed ponowną utratą pracy jest przyczyną braku chętnych, aby zatrudnić się w gastronomii. Część osób nie chcąc generować zbędnych kosztów, wróciła w rodzinne strony. Prawdopodobnie motywacją do pracy w branży, byłaby podwyżka zarobków, ale na to właściciele przedsiębiorstw nie mogą sobie teraz pozwolić. Często są zmuszeni do tego, aby samodzielnie nadrabiać straty po zamknięciu.

praca w gastronomii problemy

Trzy proste kroki do rozwiązania problemów kadrowych

Co jednak, jeśli ludzie nie będą chcieli wrócić do pracy w gastronomii, zwyczajnie bojąc się kolejnego lockdownu? Przede wszystkim, na pewno nie można siedzieć z założonymi rękami, trzeba działać!

Jak wiadomo, prowadzenie lokalu gastronomicznego to niestety nie tylko gotowanie i serwowanie pysznego jedzenia. To także sprzedaż, obsługa, zarządzanie. W związku z tym, niektórzy sądzą, że przy powstałym kryzysie kadrowym trudno będzie sobie z tym poradzić. Nic bardziej mylnego, bo z pomocą przychodzą rozwiązania technologiczne i produkty Gastro.

Po pierwsze. Postaw na samoobsługę

Automatyzacja procesów sprzedażowych jest coraz bardziej popularna. Nic dziwnego, ponieważ pochłania mniej czasu i nakładów finansowych. Co więcej, pozwala także uniknąć nieporozumień, które wpływają niekorzystnie na wizerunek przedsiębiorstwa. Jednym z rozwiązań, które zapewnia łatwą i intuicyjną samoobsługę jest kiosk gastronomiczny. Taki kiosk umożliwia szybkie i proste złożenie zamówienia. I co najważniejsze, wszystko bez kelnerów, których teraz brakuje. Klient z łatwością może sam skompletować całe zamówienie, a następnie bez problemu je opłacić. Jakie są korzyści płynące z instalacji kiosku samoobsługowego?

  • Krótszy średni czas obsługi klienta,
  • realizacja większej liczby zamówień,
  • personel może skupić się na innych zadaniach,
  • niższe koszty realizacji sprzedaży,
  • wyeliminowanie pomyłek i nieporozumień,
  • wyższy standard restauracji i konkurencyjność.

Po drugie. Zarządzaj kolejką

Rosnąca kolejka klientów, czekająca na złożenie zamówienia, a przy stolikach głodni klienci czekający na jedzenie? Normalnie taki widok jest powodem do radości, ale przy brakach personalnych, może powodować frustrację, zarówno pracowników restauracji, jak i Gości. Dlatego warto wprowadzić rozwiązanie pozwalające zarządzać kolejką – KDS Order Number. Jest to połączenie numerkowego zarządzania kolejką z możliwościami współczesnej technologii. Co gwarantuje KDS Order Number?

  • Szybszą rotację stolików,
  • większą liczbę przyjętych zamówień,
  • wygodę Gości,
  • możliwość raportowania szybkości wydawania zamówień,
  • eliminację pomyłek,
  • większy zarobek.

Po trzecie. Zoptymalizuj koszty personalne

Nie ma gastronomii bez zarządzania zapasami i bieżącym stanem magazynowym. Niestety jest to bardzo czasochłonne i wymaga dużego nakładu pracy ze strony personelu. Ale czy na pewno?

Za pomocą nowych technologii z łatwością można zoptymalizować ten proces i uprościć procedury dystrybucji magazynowej. Aplikacja Gastro ICS przygotowana przez LSI Software obsługiwana jest przez system Android. Dzięki niej, nie trzeba już wypełniać papierowych dokumentów i opracowywać czasochłonnych raportów. Trzy główne funkcje Gastro ICS to:

  • tworzenie spisu produktów w magazynie i przesyłanie ich na arkusz inwentaryzacyjny
  • przyjmowanie dostaw do magazynu bezpośrednio w urządzeniu mobilnym
  • automatyczne przeliczanie wagi alkoholu na zawartość w litrach
  • A wszystko odbywa się szybko i sprawnie

Kluczem do poradzenia sobie z brakiem chętnych osób do pracy w gastronomii, jest automatyzacja procesów sprzedażowych, prowadzenia gospodarki magazynowej i zamówień. Nowe technologie pozwalają usprawnić obsługę, zwiększyć sprzedaż, a co najważniejsze wyeliminować problemy wynikające z braku personelu. Nie ma na co czekać, trzeba działać!