
Jak poradzić sobie z brakiem rąk do pracy w gastronomii?
Sytuacja kadrowa w branży gastronomicznej w całej Polsce jest teraz dość poważna. Na drzwiach lokali wisi więcej ofert pracy niż kiedykolwiek – poszukiwani są przede wszystkim kelnerzy, ale także kucharze czy menadżerowie restauracji. Kolejne lockdowny i przekładanie otwarcia restauracji, sprawiły, że wiele osób pracujących w branży gastronomicznej musiało się przebranżowić. Niewątpliwie, praca w gastronomii stała się zbyt niepewna, a teraz brakuje rąk do pracy. Jak właściciele lokali mogą sobie z tym radzić?
Liczby mówią same za siebie - sytuacja na rynku pracy w gastronomii
Z szacunków Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej wynika, że nawet 200 tys. osób w trakcie pandemii zrezygnowało z pracy w gastronomii. Co więcej, do końca ubiegłego roku upadło blisko 8 tys. restauracji. Jak informuje Główny Urząd Statystyczny – w minionym roku w sektorze gastronomii i hotelarstwa zlikwidowano aż 5,3 tys. miejsc pracy.
Z pewnością nie tylko lęk przed ponowną utratą pracy jest przyczyną braku chętnych, aby zatrudnić się w gastronomii. Część osób nie chcąc generować zbędnych kosztów, wróciła w rodzinne strony. Prawdopodobnie motywacją do pracy w branży, byłaby podwyżka zarobków, ale na to właściciele przedsiębiorstw nie mogą sobie teraz pozwolić. Często są zmuszeni do tego, aby samodzielnie nadrabiać straty po zamknięciu.

Trzy proste kroki do rozwiązania problemów kadrowych
Co jednak, jeśli ludzie nie będą chcieli wrócić do pracy w gastronomii, zwyczajnie bojąc się kolejnego lockdownu? Przede wszystkim, na pewno nie można siedzieć z założonymi rękami, trzeba działać!
Jak wiadomo, prowadzenie lokalu gastronomicznego to niestety nie tylko gotowanie i serwowanie pysznego jedzenia. To także sprzedaż, obsługa, zarządzanie. W związku z tym, niektórzy sądzą, że przy powstałym kryzysie kadrowym trudno będzie sobie z tym poradzić. Nic bardziej mylnego, bo z pomocą przychodzą rozwiązania technologiczne i produkty Gastro.
Po pierwsze. Postaw na samoobsługę
Automatyzacja procesów sprzedażowych jest coraz bardziej popularna. Nic dziwnego, ponieważ pochłania mniej czasu i nakładów finansowych. Co więcej, pozwala także uniknąć nieporozumień, które wpływają niekorzystnie na wizerunek przedsiębiorstwa. Jednym z rozwiązań, które zapewnia łatwą i intuicyjną samoobsługę jest kiosk gastronomiczny. Taki kiosk umożliwia szybkie i proste złożenie zamówienia. I co najważniejsze, wszystko bez kelnerów, których teraz brakuje. Klient z łatwością może sam skompletować całe zamówienie, a następnie bez problemu je opłacić. Jakie są korzyści płynące z instalacji kiosku samoobsługowego?
- Krótszy średni czas obsługi klienta,
- realizacja większej liczby zamówień,
- personel może skupić się na innych zadaniach,
- niższe koszty realizacji sprzedaży,
- wyeliminowanie pomyłek i nieporozumień,
- wyższy standard restauracji i konkurencyjność.
Po drugie. Zarządzaj kolejką
Rosnąca kolejka klientów, czekająca na złożenie zamówienia, a przy stolikach głodni klienci czekający na jedzenie? Normalnie taki widok jest powodem do radości, ale przy brakach personalnych, może powodować frustrację, zarówno pracowników restauracji, jak i Gości. Dlatego warto wprowadzić rozwiązanie pozwalające zarządzać kolejką – KDS Order Number. Jest to połączenie numerkowego zarządzania kolejką z możliwościami współczesnej technologii. Co gwarantuje KDS Order Number?
- Szybszą rotację stolików,
- większą liczbę przyjętych zamówień,
- wygodę Gości,
- możliwość raportowania szybkości wydawania zamówień,
- eliminację pomyłek,
- większy zarobek.
Po trzecie. Zoptymalizuj koszty personalne
Nie ma gastronomii bez zarządzania zapasami i bieżącym stanem magazynowym. Niestety jest to bardzo czasochłonne i wymaga dużego nakładu pracy ze strony personelu. Ale czy na pewno?
Za pomocą nowych technologii z łatwością można zoptymalizować ten proces i uprościć procedury dystrybucji magazynowej. Aplikacja Gastro ICS przygotowana przez LSI Software obsługiwana jest przez system Android. Dzięki niej, nie trzeba już wypełniać papierowych dokumentów i opracowywać czasochłonnych raportów. Trzy główne funkcje Gastro ICS to:
- tworzenie spisu produktów w magazynie i przesyłanie ich na arkusz inwentaryzacyjny
- przyjmowanie dostaw do magazynu bezpośrednio w urządzeniu mobilnym
- automatyczne przeliczanie wagi alkoholu na zawartość w litrach
- A wszystko odbywa się szybko i sprawnie
Kluczem do poradzenia sobie z brakiem chętnych osób do pracy w gastronomii, jest automatyzacja procesów sprzedażowych, prowadzenia gospodarki magazynowej i zamówień. Nowe technologie pozwalają usprawnić obsługę, zwiększyć sprzedaż, a co najważniejsze wyeliminować problemy wynikające z braku personelu. Nie ma na co czekać, trzeba działać!