W gastronomii na całym świecie umacnia się ekologiczny trend. Wielu restauratorów łączy koncepcje marketingowe z faktyczną troską o środowisko co sprawia, że prowadzone przez nich działania są postrzegane jako autentyczne. Rezygnacja z plastiku w dostawach na wynos to pierwszy krok, aby dbać o ekologię. Jak dostosować dostawy do tego globalnego trendu bez wprowadzania radykalnych zmian i ponoszenia dodatkowych kosztów?
Dyrektywa plastikowa wciąż przed nami
Zmiany w realizacji dostaw na wynos można dziś przede wszystkim zauważyć w tych krajach, które zdążyły wprowadzić unijne przepisy zakazujące obrotu plastikowymi artykułami w gastronomii. Uchwalone w 2019 przez Parlament Europejski przepisy zobowiązały wszystkie kraje członkowskie do jednolitej polityki, ograniczenia produkcji i sprzedaży plastikowych sztućców i opakowań. Kraje te miały czas do 1 lipca 2021 roku, aby dostosować swoje przepisy do nowych wytycznych unijnych.
W Polsce nadal trwają prace nad odpowiednimi ustawami, które z pewnością zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku. Globalny trend stanie się wówczas prawnie sankcjonowanym obowiązkiem, któremu będzie podlegała cała branża. Dlatego już teraz warto zainspirować się działaniami podjętymi przez europejską gastronomię i zawczasu rozpocząć wdrażanie zmian na własną rękę.
Eko zmiany w dostawach na wynos
Już teraz przystosuj swoje dostawy do trendów ekologicznych i poinformuj swoich klientów o wprowadzonych zmianach – jeszcze zanim krajowe przepisy zaczną obowiązywać wszystkich przedsiębiorców. Pomoże im to zrozumieć nowe rozwiązania i formę dystrybucji posiłków. Dodatkowo Twoja restauracja wpisze się w trend troski o środowisko co z pewnością pozytywnie wpłynie na jej wizerunek.
Od czego zacząć? Wdrażanie ekodostaw najlepiej rozpocząć w trzech prostych krokach.

1. Ograniczaj
To najszybszy i najprostszy sposób na wdrożenie pierwszych ekologicznych rozwiązań w restauracji. Przeanalizuj dystrybucję wszystkich plastikowych artykułów, które wysyłasz do klienta razem z posiłkiem:
- dipy, sosy i dodatki − chcąc podnieść atrakcyjność dania, restauratorzy często dodają tanie dodatki w pojedynczych opakowaniach. Już teraz niektóre platformy sprzedażowe udostępniają funkcjonalność pozwalającą zapytać klienta, czy życzy sobie, aby je dołączać. Niejednokrotnie pozwala to całkowicie zrezygnować z produktów, które często od razu lądują w koszu;
- sztućce, słomki, serwetki − większość dystrybuowanych przez restaurację posiłków na wynos trafia bezpośrednio do domów odbiorców. W takich sytuacjach wydaje się zupełnie niepotrzebnym dodawanie jednorazowych sztućców do zamówionych dań. Podobnie, jak w przypadku dodatkowych sosów i przypraw − warto zapytać klienta, czy życzy sobie, aby akcesoria były dołączone do zamówienia.
- minimalizuj − pakowane na wynos posiłki są często owijane przez obsługę dodatkową warstwą plastikowej lub aluminiowej folii, która ma dodatkowo zabezpieczyć posiłek przed utratą temperatury czy uszkodzeniem w czasie transportu. Doskonale radzą sobie z tym jednak zbiorcze transportery, w których są przewożone posiłki. Ponadto i tak zdecydowana większość dań obiadowych wymaga dodatkowego podgrzania przed spożyciem.
2. Zastępuj
To kolejny ważny krok wprowadzający nowe rozwiązania w dostawach na wynos. Dotyczy zastąpienia dotychczasowych sztućców i akcesoriów bardziej ekologicznymi odpowiednikami.
Należą do nich obecnie:
- rPET − najpopularniejsza i najtańsza alternatywna dla dotychczasowych rozwiązań. Są to produkty pochodzące z recyklingu, czyli przetworzone materiały, które zostały wykorzystane do ponownego użycia. Różnią się od klasycznych plastikowych sztućców i opakowań wyłącznie barwą, zachowując swoje wcześniejsze właściwości.
- PLC i CPLA − rodzaje bioplastiku, które rozkładają się znacznie szybciej niż tradycyjny PET. Wykorzystuje się je przede wszystkim do laminowania papieru i produkcji sztućców. Są odporne na temperatury do 93°C, a ich koszty są najbardziej atrakcyjną alternatywą dla plastiku.
- Bagassy i Bioware − to tylko dwa rodzaje roślinnych produktów, które można obecnie spotkać na rynku. Są to sztućce i opakowania wykonane z trzciny cukrowej lub mączki kukurydzianej. Posiadają dobre właściwości istotne dla gastronomii: można je umieszczać w kuchenkach mikrofalowych, długo utrzymują temperaturę oraz nie miękną. W porównaniu z innymi alternatywami dla plastiku są stosunkowo drogie, ale za to najbardziej przyjazne środowisku.
3. Edukuj
Walka o klimat to również coraz ważniejszy trend społeczny. Warto wykorzystać prowadzone działania do prowadzenia real-time marketingu i wpisania się w ważne, globalne wyzwania. Dostosowując swoją ofertę do ekologicznych postaw, wykorzystaj ogólnodostępną wiedzę do edukowania swoich klientów, co pomoże uwiarygodnić twoje działania:
- poinformuj ich za pomocą strony internetowej i kanałów social media, dlaczego rezygnujesz z plastikowych sztućców,
- namów ich do właściwego segregowania odpadów i podpowiedz, gdzie powinny trafić opakowania, które wykorzystujesz w lokalu,
- wesprzyj obiektywną i niezależną organizację proekologiczną i namów do tego swoich gości.
Ekologiczne trendy są bardzo mocno doceniane głównie przez młodych ludzi, którzy nabywają świadomość klimatyczną na coraz wcześniejszych etapach edukacji. Z pewnością warto wspierać się działaniami na rzecz środowiska, aby zachęcać klientów do korzystania z usług lokalu i budować pozytywny wizerunek działalności.