Jak wybrać odpowiednią lokalizację dla restauracji?

Rynek gastronomiczny w Polsce od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie. Skłania to wielu inwestorów do sprawdzenia swoich sił w tej branży. W ubiegłym roku aż 93% Polaków deklarowało korzystanie z usług gastronomicznych. Rosnąca wciąż konkurencja walczy o konsumentów na wielu frontach. Jednym z nich jest lokalizowanie obiektów gastronomicznych. Jaką strategię przyjąć aby stworzyć miejsce przyjazne, dostępne i popularne? Jak wybrać lokalizację dla restauracji?

Polacy w gastronomii - trendy i przyzwyczajenia

Ostatnia dekada na rynku gastronomicznym to czas rewolucji, eksperymentów i nowych trendów. Wszystkie są kształtowane przez zmiany społeczno-ekonomiczne. Średni wzrost wynagrodzeń, większa mobilność, rewolucja cyfrowa i nowe zachowania konsumenckie. To wszystko wpływa na całą branżę gastronomiczną, która dziś jest rynkiem wartym 32,6 mld zł. Przedsiębiorcy, którzy próbują swoich sił w branży starają się sprostać nowym oczekiwaniom konsumentów. W ostatnich latach to właśnie kultura wspólnej konsumpcji i spędzania wolnego czasu przy posiłkach wyparła niektóre zachowania. Na przykład spotykanie się w domach czy spędzanie czasu w klubach muzycznych. 

Według branżowych raportów już jedna trzecia społeczeństwa jada kilka razy w tygodniu poza domem. Jednak tym, co napawa przedsiębiorców z branży gastronomicznej największym optymizmem są coraz wyższe kwoty pojawiające się na rachunkach. O ile w tygodniu jedna czwarta gości płaci średnio za posiłek kwotę w przedziale 21-30 zł, o tyle w czasie weekendu kwoty te są niemal dwukrotnie wyższe. Wśród lokali największą popularności cieszą się od lat pizzerie (korzystanie z nich deklaruje 68% respondentów). Jednak restauracje, które dzielnie walczą o klientów również plasują się bardzo wysoko (wybiera je 52% pytanych). 

Wybór lokalizacji dla restauracji to sztuka kompromisu

Nowe trendy i nawyki polskich konsumentów pozwalają dzisiaj przedsiębiorcom na większe pole manewru i eksperymenty nie tylko w kuchni. Stały przyrost lokali gastronomicznych nie dotyczy już tylko miast. Czyli miejsc, gdzie centra i rynki są ściśle zagospodarowane przez restauratorów, którzy w zamian za wysokie ceny najmu starają się przyciągnąć jak największą grupę klientów. Wybór lokalizacji z pewnością nie może być przypadkowy i pozbawiony strategicznej analizy. Nie tylko zapewni ona przetrwanie na rynku, ale głównie pozwoli się rozwijać. Jak zatem wybrać lokalizację dla restauracji?

Lokalizując swój obiekt należy postępować w kilku prostych krokach:

  1. Klasyfikacja lokalu ze względu na rodzaj serwowanego menu: kawiarnia, cukiernia, kuchnia tradycyjna, fast food, winiarnia, kuchnia orientalna, restauracja;
  2. Ze względu na rodzaj obsługi: obsługa kelnerska, dowóz, sprzedaż na wynos, samoobsługa;
  3. Klasyfikacja ze względu na grupę docelową: turyści, młodzież, pracownicy firm, żywienie zbiorowe; 

Dopiero ostatnim krokiem jest właśnie wybór lokalizacji, która musi sprostać powyższym klasyfikacjom. Załóżmy, że chcemy prowadzić lokal, którego głównym źródłem dochodu będą dostawy do klientów. Powinniśmy się zatem trzymać z daleka od centrum. Analogicznie w przypadku ukierunkowania się na klienta turystycznego – powinniśmy walczyć o dobrą lokalizację blisko turystycznych atrakcji.

Lokalizacja to coś więcej niż obiekt

Badania konsumentów jasno dzisiaj wskazują, że lokalizacja restauracji nie jest tak ważna, jak jakość serwowanych potraw czy wystrój. Na codzienny obiad w pracy najchętniej wybierzemy punkty znajdujące się najbliżej, aby nie tracić czasu na dojazd. Jednak na uroczystą kolację z przyjaciółmi lub rodziną jesteśmy w stanie wyjechać nawet poza miasto. Lokalizacja obiektu gastronomicznego jest dzisiaj zupełnie inaczej rozumiana niż jeszcze 10 lat temu. Obiekty restauracyjne coraz częściej pojawiają się w takich miejscach, jak pofabryczne hale lub osiedla mieszkaniowe. Także na obrzeżach miast lub w podmiejskich miejscowościach. Poza powyższą klasyfikacją obiektu koniecznie będzie również rozeznanie terenu pod kątem: 

  • konkurencji. Wybierając lokalizację poza ścisłym centrum warto się wyróżnić. Na przykład menu, estetyką wnętrza czy dodatkową usługą (świeżymi wypiekami, własną produkcją lodów). Warto też nawiązać do tożsamości miejsca.
  • widoczności. Sama obecność w mapach Google i na portalach turystycznych może nie wystarczyć. Warto zadbać o widoczność i zwrócić na siebie uwagę. 
  • sąsiedztwa. Nie każde sąsiedztwo będzie sprzyjać twojej gastronomii. Nie tylko hałaśliwy serwis wulkanizacyjny może zniechęcać twoich klientów. Warto dobrze poznać otoczenie zanim przystąpimy do remontu. 
  • bezpieczeństwo. Warto o nim pomyśleć kiedy zastanawiamy się jak wybrać docelową lokalizację dla restauracji. Ważnych informacji mogą udzielić nie tylko mieszkańcy ale także policjanci dzielnicowi czy strażnicy miejscy. 
  • historii miejsca. Zanim okaże się, że klienci niechętnie odwiedzają twoją restaurację dowiedz się, co znajdowało się w tej lokalizacji wcześniej i jakie były opinie na temat miejsca. 

Poza powyższymi walorami lokalizacyjnymi, warto zwrócić uwagę na kilka innych elementów. Takich jak dostępność miejsc parkingowych lub trasę dotarcia do restauracji. Również możliwość ustawienia dodatkowej infrastruktury w wysokim sezonie. I chociaż konsumenci coraz częściej zarzekają się, że lokalizacja nie ma dla nich znaczenia to ekonomia i przedsiębiorczość mówią coś zupełnie innego.