Jak wybrać odpowiednią lokalizację dla restauracji?

Slider

Rynek gastronomiczny w Polsce od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie, co skłania wielu inwestorów do sprawdzenia swoich sił w tej branży. W ubiegłym roku aż 93% Polaków deklarowało korzystanie z usług gastronomicznych. Rosnąca wciąż konkurencja walczy o konsumentów na wielu frontach, a jednym z nich jest lokalizowanie obiektów gastronomicznych. Jaką strategię przyjąć aby stworzyć miejsce przyjazne, dostępne i popularne?

Polacy w gastronomii - trendy i przyzwyczajenia

Ostatnia dekada na rynku gastronomicznym to czas rewolucji, eksperymentów i nowych trendów, które są kształtowane przez zmiany społeczno-ekonomiczne. Średni wzrost wynagrodzeń, większa mobilność, rewolucja cyfrowa i nowe zachowania konsumenckie – to wszystko wpływa na całą branżę gastronomiczną, która dziś jest rynkiem wartym 32,6 mld zł. Przedsiębiorcy, którzy próbują swoich sił w branży starają się sprostać nowym oczekiwaniom konsumentów. W ostatnich latach to właśnie kultura wspólnej konsumpcji i spędzania wolnego czasu przy posiłkach wyparła takie zachowania, jak spotykanie się w domach czy spędzanie czasu w klubach muzycznych. Według branżowych raportów już jedna trzecia społeczeństwa jada kilka razy w tygodniu poza domem. Jednak tym, co napawa przedsiębiorców z branży gastronomicznej największym optymizmem są coraz wyższe kwoty pojawiające się na rachunkach. O ile w tygodniu jedna czwarta gości płaci średnio za posiłek kwotę w przedziale 21-30 zł, o tyle w czasie weekendu kwoty te są niemal dwukrotnie wyższe. Wśród lokali największą popularności cieszą się od lat pizzerie (korzystanie z nich deklaruje 68% respondentów), ale restauracje, które dzielnie walczą o klientów również plasują się bardzo wysoko (wybiera je 52% pytanych). 

Wybór lokalizacji to sztuka kompromisu

Nowe trendy i nawyki polskich konsumentów pozwalają dzisiaj przedsiębiorcom na większe pole manewru i eksperymenty nie tylko w kuchni. Stały przyrost lokali gastronomicznych nie dotyczy już tylko miast, gdzie centra i rynki są ściśle zagospodarowane przez restauratorów, którzy w zamian za wysokie ceny najmu muszą starać się przyciągnąć największą grupę klientów. Wybór lokalizacji z pewnością nie może być przypadkowy i pozbawiony strategicznej analizy, która nie tylko zapewni przetrwanie na rynku ale przede wszystkim pozwoli się rozwijać. Lokalizując swój obiekt należy postępować w kilku prostych krokach:

  1. Klasyfikacja lokalu ze względu na rodzaj serwowanego menu: kawiarnia, cukiernia, kuchnia tradycyjna, fast food, winiarnia, kuchnia orientalna, restauracja.
  2. Klasyfikacja ze względu na rodzaj obsługi: obsługa kelnerska, dowóz, sprzedaż na wynos, samoobsługa.
  3. Klasyfikacja ze względu na grupę docelową: turyści, młodzież, pracownicy firm, żywienie zbiorowe. 

Dopiero ostatnim krokiem jest właśnie wybór lokalizacji, która musi sprostać powyższym klasyfikacjom. Jeżeli chcemy prowadzić lokal, którego głównym źródłem dochodu będą dostawy do klientów, to powinniśmy się trzymać z daleka od centrum oraz analogicznie w przypadku ukierunkowania się na klienta turystycznego – powinniśmy walczyć o dobrą lokalizację blisko turystycznych atrakcji. 

Lokalizacja to coś więcej niż obiekt

Badania konsumentów jasno dzisiaj wskazują, że lokalizacja obiektu gastronomicznego nie jest tak ważna, jak jakość serwowanych potraw czy wystrój. Na codzienny obiad w pracy najchętniej wybierzemy punkty znajdujące się najbliżej, aby nie tracić czasu na dojazd. Jednak na uroczystą kolację z przyjaciółmi lub rodziną jesteśmy w stanie wyjechać nawet poza miasto. Lokalizacja obiektu gastronomicznego jest dzisiaj zupełnie inaczej rozumiana niż jeszcze 10 lat temu. Obiekty restauracyjne coraz częściej pojawiają się w takich miejscach, jak pofabryczne hale, osiedla mieszkaniowe, obrzeża miast lub podmiejskie miejscowości. Poza powyższą klasyfikacją obiektu koniecznie będzie również rozeznanie terenu pod kątem: 

  • konkurencji. Wybierając lokalizację poza ścisłym centrum warto wyróżnić się menu, estetyką wnętrza czy dodatkową usługą (świeżymi wypiekami, własną produkcją lodów) lub nawiązać do tożsamości miejsca.
  • widoczności. Sama obecność w mapach google i na portalach turystycznych może nie wystarczyć. Warto zadbać o widoczność i zwrócić na siebie uwagę. 
  • sąsiedztwa. Nie każde sąsiedztwo będzie sprzyjać twojej gastronomii. Nie tylko hałaśliwy serwis wulkanizacyjny może zniechęcać twoich klientów. Warto dobrze poznać otoczenie zanim przystąpimy do remontu. 
  • bezpieczeństwo. Warto o nim pomyśleć przed wyborem docelowej lokalizacji. Ważnych informacji mogą udzielić nie tylko mieszkańcy ale także policjanci dzielnicowi czy strażnicy miejscy. 
  • historii miejsca. Zanim okaże się, że klienci niechętnie odwiedzają twoją restaurację dowiedz się, co znajdowało się w tej lokalizacji wcześniej i jakie były opinie na temat miejsca. 

Poza powyższymi walorami lokalizacyjnymi, warto zwrócić uwagę na dostępność miejsc parkingowych, trasę dotarcia i możliwość ustawienia dodatkowej infrastruktury w wysokim sezonie. I chociaż konsumenci coraz częściej zarzekają się, że lokalizacja nie ma dla nich znaczenia to ekonomia i przedsiębiorczość mówią coś zupełnie innego.