Jak wypromować Ofertę Świąteczną w swojej restauracji?

Ubiegłoroczne święta przeszły do historii pod znakiem obostrzeń, które ograniczały nie tylko naszą mobilność ale również grono ludzi, w którym mogliśmy się spotykać. W tym samym czasie ograniczono również dostęp do hoteli i restauracji, co dodatkowo pogłębiło kryzys w branży w samej końcówce roku. Wiele jednak wskazuje, że tegoroczne święta uda się wszystkim spędzić w miarę normalnych warunkach. Jak przygotować w tym ważnym dla gastronomii okresie ofertę świąteczną i jak wypromować ją wśród klientów?

Święta jakich jeszcze nie było?

Raporty przedstawiające kondycję branży gastronomicznej, która odbiła się w ostatnich miesiącach od pandemicznego dna pokazują, jak bardzo zmieniły się nasze preferencje i oczekiwania. Restauracje w popandemicznej rzeczywistości stały się jeszcze bardziej dostępne dzięki usługom dostaw i trafniej odpowiadają na kulinarne oczekiwania swoich gości. Postępująca informatyzacja i cyfryzacja również mocno przebudowują branżę, która dzięki nowym, wirtualnym usługom ma szansę docierać do jeszcze większej liczby odbiorców. Klienci gastronomii mają coraz większe zaufania do lokali co udowadnia, że dostają w nich coraz częściej to, czego oczekują. Restauratorzy przez cały okres pandemii mogli liczyć na empatyczne podejście społeczeństwa, które w większości zdawało sobie sprawę z trudnego położenia w jakim znaleźli się właściciele. 

Na drugim biegunie znajdują się jednak cechy, które spędzają restauratorom sens z powiek – roszczeniowość, stale rosnące ceny produktów, wysokie koszty pracy i przede wszystkim widmo przyszłorocznych zmian w ordynacji podatkowej. Wszystkie te argumenty przemawiają przede wszystkim za jednym – tegoroczny okres świąteczny warto dobrze wykorzystać, żeby nie tylko wygenerować większe zyski ale również sięgnąć po grupę nowych klientów, którzy mogą zostać stałymi gośćmi. Jak trafić ze swoją specjalną ofertą do możliwie największej grupy osób i jakim kluczem wyboru będą w tym roku posługiwać się konsumenci?

Czym w tym roku będą święta dla Polaków?

Ubiegłoroczne święta to przede wszystkim wspomniany wcześniej kryzys, który odbił się również na formie, w jakie obchodziliśmy Boże Narodzenie. Według raportu Deloitte w ubiegłym roku wydaliśmy na ten cel aż o ponad 30 proc. mniej niż w 2019 roku. Jednak większość krajów europejskich zanotowała znacznie wyższe spadki, które w takich krajach, jak Hiszpania, Niemcy, Holandia czy Włochy – dochodziły do blisko 50 proc. Mimo znacznego ograniczenia wydatków statystyczny Polak wydał w ubiegłym roku na święta 1318 zł (1851 zł w 2019 r.) co i tak było nawet kilkuset wyższą kwotą niż w przypadku mieszkańców takich krajów, jak Holandia czy Włochy. 

Analizując inne badania dotyczące nawyków i zwyczajów Polaków w okresie świątecznym jasno widać, że mimo dużych przemian społecznych nadal jesteśmy tradycjonalistami, święta są dla nas głównie czasem spotkań z rodziną, podtrzymywaniem tradycji i możliwością uczestnictwa w wydarzeniach religijnych. W ubiegłym roku ograniczyliśmy przede wszystkim kontakty, zaprosiliśmy mniej gości i bardzo rzadko podróżowaliśmy. Wiele wskazuje, że w tegoroczne święta będą czasem nadrabiania ubiegłorocznych zaległości. I chociaż coraz mocniej dająca się we znaki inflacja i wszechogarniający wzrost cen – to i tak w tym okresie rzadziej kalkulujemy wydatki sięgając nawet po kredyty.

Promocja oferty świątecznej w restauracji

Promocja restauracyjnej Oferty Świątecznej

Wielu przedsiębiorców już w listopadzie zaczyna prezentację swojego Bożonarodzeniowego menu – w myśl zasady – kto pierwszy, ten lepszy. Mimo, że klienci dokonują decyzji znacznie później – to jest to bardzo pozytywny zabieg wizerunkowy dla branży, który promuje coraz popularniejszy trend zamawiania wigilijnych dań w restauracji. W jaki sposób można wyróżnić swoją ofertę i pozyskać klientów?

Oferuj konkretne propozycje i kompozycje

Przygotowując świąteczną ofertę warto zdać sobie sprawę z tego, kim są odbiorcy gotowych dań wigilijnych. Z reguły są to ludzie, którzy żyją w pośpiechu i oczekują gotowych rozwiązań lub osoby, które chcą sięgnąć po nowe, restauracyjne produkty, których nie są w stanie przyrządzić w domu. Dlatego najlepiej sprawdzają się dwa rodzaje menu – jedno, które składa się z gotowych kompozycji dań oraz drugie, zawierające wszystkie pojedyncze propozycje, które można samodzielnie skomponować. Podając informacje warto skupić się na nieprzesadzonym, ale kreatywnym nazewnictwie – nie zapominając o podaniu gramatury i ceny.

Wprowadź nowe propozycje i kompozycje

Ostatnia dekada w branży gastronomicznej to przede wszystkim wielkie zmiany w kulinarnej kulturze Polaków. Jak nigdy dotąd jesteśmy otwarci na nowe doznania i nowe propozycje smaków. Lubimy eksperymentować i jesteśmy tolerancyjni dla egzotycznych i nieznanych połączeń. Warto wykorzystać zmianę w naszych żywieniowych nawykach i zaproponować klientom coś, czego wcześniej nie widzieli na wigilijnym stole. Z pewnością nie muszą to być skomplikowane i wykwintne dania, często wystarczy prosty dodatek do tradycyjnej potrawy, który nada jej nowy wymiar.

Buduj relację z klientem przez social media

Sprzedaż i dystrybucja świątecznego menu to dla wielu restauratorów priorytetowy plan, które będą realizować do końca roku. Wykorzystaj do tego swoje wszystkie kanały komunikacyjne. Robisz zakupy, z których przygotujesz świąteczne potrawy? Wybierasz się do lokalnego rolnika po buraki na barszcz? Zaczynasz lepić pierogi? Te wszystkie sytuacje to doskonały moment na klimatyczne i unikalne zdjęcia, które powinny trafić na wirtualną tablicę. W ten sposób możesz się wyróżnić spośród tysięcy nudnych profili, które w tym okresie odmienią zwrot “Wesołych Świąt” przez wszystkie przypadki. Możesz również wykorzystać okres przygotowań do podzielenia się kuchennymi radami i udowodnieniem, że twoje potrawy to nie tylko świąteczny garmaż, który chcesz sprzedać.

Globalne trendy w lokalnej kuchni?

Współczesna gastronomia już dobrze poznała takie słowa jak wege, eko czy zero waste. Nie zapominaj o nich również w okresie świątecznym. Wigilijne, jarskie dania z pewnością na wielu stołach będą w tym roku jeszcze bardziej fit i jeszcze bardziej eko. Dotyczy to również opakowań, w których dostarczysz swoje menu klientom. Proste dodatki przy zbiorczych opakowaniach nie będą kosztownym wydatkiem, a nadadzą prostym formom współczesny charakter. Niektóre lokale planują w tym roku wprowadzenie specjalnych cegiełek, które będzie można dodatkowo nabyć przy składaniu zamówienia. Dzięki nim, wigilijne danie trafi również do najbardziej potrzebujących. Popularne staje się także odbieranie resztek od klientów i zagospodarowanie ich w ramach trendu zero waste np. kompostując resztki lub dokarmiając zwierzęta.

Możliwość szerokiej dystrybucji reklamy w mediach elektronicznych nie powinna jednak sprawić, że zapomnimy o tradycyjnych nośnikach promocyjnych. Reklama sponsorowana w social mediach czy email marketing – nie powinny wyprzeć estetycznych banerów w okolicy restauracji czy reklamy w prasie, którą z pewnością nadal czyta wielu klientów korzystających z gotowych, wigilijnych potraw.