menu restauracji
Jak z menu restauracji zrobić narzędzie marketingowe?

Jak z menu restauracji zrobić narzędzie marketingowe?

Powszechny dostęp do Internetu stał się dla niejednej restauracji szansą na rozwój swojej działalności. Szeroki zakres możliwości wykorzystania świata online może obfitować w wiele korzyści. Są nimi m.in. bezpośrednia komunikacja z Gośćmi, zachęcanie ich do ponownych odwiedzin lokalu czy też pozyskiwanie nowych klientów. Ważne jest także, aby firmy z branży gastronomicznej przekuły w narzędzie promocyjne to, co jest lub może być ich esencją − czyli menu.

Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest kanał marketingowy i jaką rolę odgrywa w nim menu,
  • jakie znaczenie w Internecie może mieć dana pozycja z Twojej karty,
  • jak można wprowadzić menu na wyższy poziom.

Zapraszamy na ucztę!

Widoczność w sieci ma duże znaczenie

Warto przyjąć założenie, że konsumenci nie zawsze zaczynają wyszukiwania od konkretnego miejsca, a od wpisania potrawy, na którą mają ochotę. Na tym etapie istotne jest zadanie sobie następujących pytań, które rozpoczynają się od „Czy moje menu…”:

  • jest widoczne w każdym miejscu w sieci, które prowadzi do mojej restauracji?
    Przykłady miejsc: strona internetowa, media społecznościowe (zwłaszcza Facebook, który umożliwia opublikowanie menu w dedykowanej sekcji), strony dostawców (np. UberEats , Glovo, Pyszne.pl),
  • jest aktualne? Czy usunięto dania, które już nie występują w karcie? Czy dostępne jest menu sezonowe?
  • jest dostępne w formie tekstowej? Samo zdjęcie karty może okazać się nieskuteczne w przypadku wyszukiwarki,
  • uwzględnia niezbędne informacje o alergenach, rozmiarze porcji czy stopniu ostrości?
  • zawiera przykładowe zdjęcie? Wizualizacja może być pomocna podczas wyboru dania.

Pamiętaj: danie z karty to nie tylko zdjęcie lub film z gotowym produktem (choć ten wątek zostanie podjęty w kolejnym akapicie). To także forma tekstowa, która znacząco wpływa na widoczność pozycji w wyszukiwarkach, czyli jednym z kanałów marketingowych, który prowadzi do interakcji z  Twoją restauracją.

menu restauracji

Przepis na smaczne treści

Wspomniana wyszukiwarka jest jednym z kanałów marketingowych, ale nie można lekceważyć mediów społecznościowych. Według raportu Digital 2022 z social mediów korzysta 27 milionów Polaków. Tak duża liczba jest potencjałem, który można wykorzystać w kreatywny i angażujący sposób.

Pomimo zróżnicowanej charakterystyki mediów społecznościowych, struktura pojawiających się na nich treści jest mniej więcej taka sama. Post składa się z opisu wraz z możliwością dodania rozmaitych multimediów – wizualnych lub audiowizualnych.  Poniżej znajdziesz przykłady wybranych social mediów wraz z propozycją publikacji treści.

Na Facebooku

Badanie przeprowadzone przez Gemius pokazało, że w marcu 2021 roku z tego medium korzystało 21.5 mln osób w Polsce. Ze względu na wszechstronność treści (np. rozrywka, edukacja, wiadomości) jakimi cechuje się Facebook, każdy użytkownik może znaleźć coś dla siebie.  Nowe menu sezonowe, oferta lunchowa czy promocja na dany zestaw? Koniecznie to zakomunikuj dodając estetyczne zdjęcie w celu wzmocnienia przekazu i zachęcenia konsumenta. Zdecydowanie warto wkomponować w treść posta szczegóły nowej pozycji w menu – tak jak zrobiła to Restauracja Browar & Złoty Pies na swoim profilu.

Na Tik Toku

Kanał nieustannie zyskuje na popularności, szczególnie wśród młodszych użytkowników. Platforma umożliwia np. publikację treści wideo, które mogą pokazywać jak powstaje potrawa – dosłownie “od kuchni”. Taki format przyciąga uwagę użytkowników niejednokrotnie podnosząc ich apetyt. Tik Tok pozwala w rozmaity i kreatywny sposób pokazywać proces powstawania dań jednocześnie wskazując z czego składa menu oraz poszczególne potrawy.

Na Instagramie

W przypadku tego kanału niezwykle ważna jest wizualna prezencja i wzbudzenie zainteresowania wśród odbiorców estetyką i wysoką jakością. To czy zdjęcia będą ładne zdecyduje czy użytkownicy przeczytają opis. Co więcej, na Instagramie użytkownicy wyszukują treści przeważnie po hashtagach, więc powinny być one związane z promowanym przez Ciebie fragmentem menu. Ku inspiracji przedstawiamy profil rzeszowskiego lokalu Lord Jack, który jest doskonałą wizytówką restauracji.

Zaangażuj społeczność

Czas na połączenie wiedzy z dwóch poprzednich części artykułu i obrócenie jej w realne działanie. Masz w ofercie charakterystyczną, popularną pozycję? Zastanów się w jaki sposób użytkownicy mogą wejść w interakcję z Twoją restauracją w Internecie. Co powiesz na wspólne przygotowanie dania krok po kroku z szefem kuchni, wykorzystując do tego funkcję mediów społecznościowych jaką jest np. transmisja na żywo? A może opublikujesz konkurs polegający na odtworzeniu potrawy przez odbiorców według rozpisanych składników, wrzuceniu zdjęcia na wybrane media społecznościowe i oznaczeniu go odpowiednim hashtagiem? Lista możliwości jest nieograniczona i liczy się tutaj wyłącznie Twoja kreatywność.

Mamy nadzieję, że dzięki tym kilku poradom Twoje menu stanie się nieodłączną częścią strategii komunikacyjnej Twojej restauracji w Internecie. Jak widać – warto, aby tak się stało!