Jak założyć dobrze prosperującą kantynę?

Dobrze przemyślana kantyna pracownicza może szybko stać się świetnie prosperującym biznesem. Wielofunkcyjna, przyjazna przestrzeń, która z łatwością przyciągnie pracowników, nie tylko przyniesie dochód właścicielowi. Przyczyni się też do wzrostu wartości firmy, w której operuje i jej pozytywnego wizerunku.

Zasada 5xP

Pominięcie Przygotowania Przyczyną Przyszłej Porażki – ta uniwersalna reguła ma zastosowanie również tutaj. Poprawianie funkcjonalności i rentowności działającej kantyny nie jest łatwym wyzwaniem. Dlatego od samego początku warto współpracować z profesjonalistami. Biuro projektowe wyspecjalizowane w kantynach, w oparciu o wiedzę i wieloletnie doświadczenie będą w stanie zaplanować kuchnię i ciąg wydawczy zwiększając efektowność pracy, czyli zmniejszając jej czas i koszty. Dobrze dobrane urządzenia: kotły i patelnie o odpowiedniej wydajności, sprawne palniki oraz podstawy chłodnicze i mroźnicze, pozwolą na przygotowanie posiłków w możliwie krótkim czasie, tym samym zmniejszając zużycie zasobów i energii. Ułatwią również utrzymanie czystości. Znający branżę projektant zadba o to, aby w projekcie znalazły się wyłącznie urządzenia, które będzie można wyczyści w szybki i prosty sposób jak linie 700 i 900 marki GORT, wyposażone w demontowane elementy np. kominki i misy podpalnikowe.
Kluczowe dla późniejszego funkcjonowania każdej stołówki jest zachowanie czystości i estetyki sali konsumpcyjnej. Wentylacja zaprojektowana w oparciu o indywidualne dane technologii kuchni oraz system lamp UV-C pozwolą wyeliminować większość zapachów wydostających się z kuchni na zewnątrz.
Początkowe przygotowanie jest szczególnie istotne przy obecnych trudnościach ze znalezieniem profesjonalnej obsługi kuchni. Właściwe zaprojektowane powierzchnie technologiczne w wydajne rozwiązania oraz odpowiednie szkolenia pozwolą na utrzymanie jakości wydawanych potraw nawet przy wymianie pracowników. Dlatego należy kierować się nie tylko trwałością urządzeń, ale ich łatwość obsługi. Firma Art System – Artur Michałowski swoim klientom oferuje pełną opiekę posprzedażową dotyczącą dostarczonych rozwiązań sprzętowych: szkolenia stanowiskowe, szkolenia z zakresu obsługi i bieżących konserwacji oraz usług serwisowych na najwyższym poziomie.

Zaplanowane oszczędności

Oszczędności można generować już od początku planowania inwestycji. Przygotowanie szczegółowego projektu technologii oraz dokładnych wytycznych dla branż pozwoli uniknąć kosztownych zmian oraz błędów w przygotowaniu instalacji do montażu urządzeń. Koszty eksploatacyjne wynikające z prowadzenia stołówki zmniejszają się również po odpowiednio dobranych rozwiązaniach dot. rekuperacji. Przy zastosowaniu właściwej filtracji powietrza: okapów, filtrów i nowoczesnych rozwiązań wentylacyjnych, odzysk ciepła generowanego przez urządzenia w kuchni może być niezwykle efektywny. Kolejne miejsce na szukanie oszczędności to utylizacja odpadów pokonsumpcyjnych. Za pomocą urządzeń do ich rozkładu, tzw. Biofermentatorów, jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować wysoki koszt wywozu pozostałości tego typu. Przemyślane zagospodarowanie pozostałych porcji przygotowanych posiłków nie tylko zmniejszy straty, wpisze się też w modny nurt „Zero Waste”. Warto np. pomyśleć o ofercie „happy hour”, czyli promocyjnej sprzedaży w opakowaniach na wynos na koniec każdego dnia pracy.

Siła przyciągania

Jak sprawić by pracownicy z chęcią odwiedzali kantynę? Sposobów na zbudowanie przywiązania i zwiększenie sprzedaży jest wiele. Znów musimy wrócić do projektu – już na tym etapie, podejmując decyzję o wyglądzie ciągu wydawczego i kolejności serwowanych dań powinniśmy wziąć pod uwagę psychologię sprzedaży. Sposób prezentacji potraw i ich układ ma ogromne znaczenie. Dzięki nowoczesnej technologii produkcji można zaprojektować i wykonać praktyczny w obsłudze bufet dopasowany do wystroju wnętrza. Przy planowaniu warto też pomyśleć o wielofunkcyjności dostępnej przestrzeni. Zaaranżowanie np. kącika kawiarnianego przyciągnie pracowników także podczas ich przerw czy spotkań służbowych. Menu restauracji pracowniczej powinno być różnorodne i dostosowane do coraz większych wymagań rynku. Powinno brać pod uwagę nie tylko dania mięsne i wegetariańskie, ale też liczne alergie i diety. To wszystko będzie dobrą podstawą do klasycznych działań marketingowych. Akcje tematyczne jak np. „wege piątki”, „meksykańskie środy” czy „światowy dzień pizzy” zawsze cieszą się dużą popularnością. Tak samo jak zmiany w menu związane z sezonowością produktów. Innym pomysłem jest sprzedaż abonamentów lub kart lojalnościowych dających gościom dodatkowe benefity w postaci zniżek lub gratisów.