Jak zarządzać dostawami na wynos?

Slider

Zwyczajem Polaków staje się zamawianie posiłków na wynos. Zamiast sami gotować wolimy zapłacić za świeży posiłek, dostarczony prosto pod nasze drzwi. Coraz częściej sięgamy po takie rozwiązanie w domu, w czasie pracy czy na specjalne okazje. Rynek gastronomiczny stara się dopasować do takiego trendu. Lokale poszerzają oferty nie tylko o atrakcyjną prezentację menu na swoich stronach internetowych i w aplikacjach, ale też chcą inwestować w programy do zarządzania dostawami na wynos. Jakie są sposoby na „zdalną” obsługę klienta? Jak sprawnie zarządzać dostawami w gastronomii?

Zamawianie jedzenia przez telefon nie jest już najczęściej stosowanym rozwiązaniem. Z nowoczesnych portali i aplikacji, które są pod ręką korzysta już nie tylko młode i zapracowane pokolenie. Każdy chce wybrać posiłek według swoich preferencji, szybko za niego zapłacić i otrzymać o umówionym czasie. Polskie restauracje, pizzerie a nawet sushibary nie chcą pozostawać w tyle, dlatego dostosowują się do potrzeb swoich klientów. Według najnowszego raportu Stava „O rynku dowozu jedzenia” w ciągu minionych dwunastu miesięcy liczba restauracji oferujących dowóz wzrosła aż o 56%. Najwięcej takich lokali znajduje się w dużych miastach, tj. Warszawa, Kraków czy Wrocław.

Zarządzanie dostawami na wynos

Coraz częściej managerowie podejmują współpracę z dużymi portalami oferującymi dania na dowóz. Te jednak promują również konkurencyjne restauracje i pobierają prowizje za sprzedaż swojej usługi. Alternatywą jest inwestycja w kompleksowe rozwiązania usprawniające każdy etap realizacji zamówień na wynos. Według osób zarządzających gastronomią drugie stanowisko ma dużo zalet:

  • optymalizuje pracę personelu, nie tylko kelnerów, którzy już nie muszą odbierać licznych zamówień telefonicznych, ale też kucharzy i kurierów
  • eliminuje pomyłki, które często występują z powodu czynnika ludzkiego lub niezależnego od personelu (hałas na sali, niezdecydowani klienci itp.)
  • przyspiesza realizację zamówień dzięki automatycznemu przekazaniu zamówienia na stanowisko POS a później do realizacji do kuchni
  • zwiększa ilość zamówień, ponieważ pozbywamy się ograniczeń w postaci małej ilości stolików w lokalu i ogródku, a także ograniczonej liczby personelu
  • poszerza grono zadowolonych klientów, którzy coraz częściej chcą zjeść dobry posiłek nie ruszając się z domu
  • eliminuje drogie centrale telefoniczne

Gastronomia z Delivery Gastro

Według danych, ponad 85% użytkowników internetu korzysta z usług dowozu jedzenia. Jakie są etapy realizacji takiego zamówienia i jakie rozwiązania oferuje nam rynek, aby działać jak najsprawniej?

Krok pierwszy – złożenie zamówienia na dwa sposoby:

  • przez telefon – dzięki Delivery Gastro dane klienta i historia wcześniejszych zamówień mogą być od razu widoczne na stanowisku POS z systemem Gastro. To bardzo upraszcza pracę kelnera, który nie musi wprowadzać ponownie danych klienta (imię, nazwisko, adres dostawy) do programu;
  • przez stronę internetową lub aplikację mobilną lokalu – aplikacja Ordering mojeGastro automatycznie przekaże komunikat do POSa o szczegółach nowego zamówienia.

Krok drugi – system do zarządzania Gastro przekazuje zamówienia, do realizacji w kuchni. Na tym etapie, do zamówienia przypisywany jest też kierowca, który zajmie się dowozem.

Krok trzeci – kierowca przejmuje zamówienie i z mobilną aplikacją Delivero, zainstalowaną na dowolnym smartphonie, dostarcza posiłek do wyznaczonej lokalizacji. Delivero daje kierowcom dostęp do adresów i numerów telefonów klientów, podgląd adresów dostaw na mapie, a także szczegółową nawigację.

Często klienci korzystają też z możliwości płatności za posiłek z góry lub wybierają transakcje bezgotówkowe. Dzięki temu kierowca nie musi się już martwić o bezpieczeństwo należności za zamówienia (spora gotówka), które zazwyczaj miał przy sobie i z których musiał się później rozliczyć.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że dla osób prowadzących biznes gastronomiczny, ten krok nie jest ostatnim. Managerowie widzą online aktualne pozycje wszystkich kierowców, więc mogą na bieżąco reagować na różne kryzysowe sytuacje. Ponadto dostęp do raportów i analiz sprzedaży na wynos jest wyznacznikiem organizacji pracy całego lokalu, a nawet ułatwia analizę strategii długoterminowej.

Aplikacje skuteczną pomocą

Właściciele gastronomii, którzy jeszcze nie podjęli decyzji o wdrożeniu rozwiązań usprawniających skuteczny dowóz borykają się z wieloma rozterkami. Są świadomi tego, że rynek ewidentnie idzie w tym kierunku i tracą szansę na pozyskiwanie klientów, a tym samym na dodatkowe dochody. Jednak nadal boją się kosztów i zobowiązań związanych z reorganizacją pracy personelu oraz zorganizowaniem dowozu. Przy tym wszystkim wiedzą, że bardzo ważne jest utrzymanie wysokiej jakości serwowanych dań oraz zapewnienie optymalnego czasu dostawy. Dlatego wybór poszerzenia oferty o inwestycje w dostawy na wynos nie jest łatwy.
Z pomocą przychodzą technologie wpierające każdy etap realizacji dowozu zamówienia do klienta. Postępu nie da się zatrzymać, dlatego managerowie i właściciele nie powinni przyglądać się tylko działać i obsługiwać swoich klientów według ich oczekiwań.

Jakie rozwiązanie do zarządzania dostawami w gastronomii?

Chcesz wiedzieć więcej?

Slider