jak_zwiekszyc_kontrole_w_lokalu_gastronomicznym

Większa kontrola w lokalu
gastronomicznym - jak ją zapewnić?

Tworzymy nasze rozwiązania zgodnie z założeniem, że kontrola biznesu gastronomicznego to wielowymiarowe zagadnienie. Istnieje pokusa, żeby skupiać się tylko na kontroli kosztów surowcowych, ale my staramy się widzieć ten problem dużo szerzej.

Rodzina programu Gastro wraz z opcjonalnymi modułami pozwala na kontrolę takich aspektów biznesu gastronomicznego jak analiza wszystkich grup kosztowych, monitorowanie zyskowności i kondycji finansowej lokalu gastronomicznego czy kontrolowanie uczciwości personelu restauracji.

Kontrola kosztów surowcowych

Wśród naszych rozwiązań króluje aplikacja Gastro Szef, która jest strażnikiem kosztu surowca w oparciu o zasady gospodarki magazynowej. Dla tych, którzy chcą uzupełnić analizę i kontrolę tej grupy kosztowej doskonale sprawdzi się program Gastro Finanse, który zaprezentuje analizę food cost w ujęciu finansowo-wskaźnikowym.

Kiedy mówimy o kontroli food cost’u nieodłącznym jej elementem jest inwentaryzacja. Tu bardzo pomocne są dodatkowe rozwiązania wspierające spisy inwentarzowe. ICS to aplikacja mobilna umożliwiająca zastąpienie drukowanego arkusza inwentaryzacji, do którego ręcznie wpisywany jest stan ilości surowców podczas spisu. Dzięki ICS jedyne co musisz zrobić to zeskanować kod poszczególnych produktów lub wpisać ich stan na ekranie smartfona. Całość trafia wprost do arkusza inwentaryzacji w Gastro Szef. Równie ciekawym rozwiązaniem jest Decibar – produkt szczególnie przydatny w lokalach z dużą ofertą alkoholi (dyskoteki, kluby). Pozwala na przeprowadzenie spisu kilkudziesięciu pozycji w dosłownie kilka minut. Po prostu zbliżasz butelkę do wagi Decibar, która zaczytuje kod kreskowy identyfikując rodzaj trunku, następnie stawiasz butelkę na wagę. Tak przygotowany spis importujesz do Gastro Szefa do odpowiedniego arkusza inwentaryzacji.

Kontrola zyskowności restauracji oraz pozostałych grup kosztowych

Dzięki rozwiązaniom Gastro Szef  (RCP – rejestracja czasu pracy) oraz Gastro Finanse (zarządzanie grafikiem pracowniczym) masz możliwość kontroli kosztów personalnych, co stanowi bardzo ważny czynnik w obecnych czasach biorąc pod uwagę problematyczny rynek pracy w branży gastronomicznej.

Koszty operacyjne (energia, media, promocja, opakowania, inne) to część analizy zyskowności restauracji, do której masz również wgląd w aplikacji Gastro Finanse. To bardzo ważne, żeby mieć możliwość w czytelny sposób spojrzeć na to, jak dana grupa kosztowa (surowcowa, operacyjna, personalna) wpływa na ogół kosztów Twojej restauracji i tym samym na jej zyskowność.

Ponieważ wiemy, że restaurator to (nie zawsze) księgowy budujemy interfejs naszych aplikacji w prosty i przejrzysty sposób, czytelny dla każdego managera.

Kontrola uczciwości personelu

Tu otwiera się cały wachlarz możliwości kontroli. Nawet podstawowa aplikacja Gastro POS pozwala na podstawową kontrolę uczciwości personelu. Zakładając bowiem, że w Twojej restauracji obowiązuje często stosowana zasada „kuchnia ani bar nie może nic wydać bez bonu” (mowa o wydrukowanym zamówieniu) cały system pozostaje szczelny. Aby złożyć zamówienie trzeba je najpierw zabonować (zamówić w Gastro POS lub w miniPOS), w innym przypadku kuchnia go nie wyda. 

Od tej pory nowy rachunek przypisany jest do kelnera i ma tylko dwie opcje usunięcia:

  1. zamknięcie rachunku – wtedy trafia to do salda jego rozliczeń na koniec zmiany lub
  2. wystornowanie (usunięcie pozycji z rachunku) – jest pod ścisłą kontrolą poprzez nadawanie uprawnień (funkcjonalność mocno rozbudowana w systemie Gastro)

Ciekawym rozwiązaniem jest aplikacja Szeryf24. Dzięki niej masz możliwość kontroli personelu obsługującego poprzez możliwość wygenerowania połączonego podglądu dwóch zaistniałych rzeczywistości: nagranie z kamery przedstawiające kelnera podczas pracy na Gastro POS oraz widoku rejestru operacji wykonywanych na Gastro POS w tym samym czasie (bonowanie, storna, inne). Co to umożliwia? Wyobrażasz sobie sytuację, w której gośćmi restauracji są znajomi obsługującego kelnera, który co innego nabija na kasę, a co innego podaje gościom (przy współpracy z barmanem)? A taką: kelner przyjmuje zamówienie na 3 piwa dla gości przy stoliku, ale na kasę nabija jedynie sok do piwa? Bez problemu poda klientom rachunek fiskalny na te piwa, ponieważ to na tyle popularne zamówienie, że zachował sobie kilka sprzątając wcześniej obsługiwane stoliki. Oczywiście sama sytuacja w podglądzie z tradycyjnego monitoringu wyglądała by całkiem niewinnie. 

Powyższe zagadnienia nie wyczerpują tematu.
Bardzo chętnie spotkamy się z Tobą, żeby opowiedzieć o nich więcej.
To nasza pasja!