Karty podarunkowe do restauracji – prosty sposób na zwiększenie zysków lokalu
Karty podarunkowe to coraz popularniejsza forma bezgotówkowej płatności. Na całym świecie za ich pośrednictwem dokonuje się rocznie transakcji na kwotę ponad 120 mld dolarów. W Polsce z roku na rok karty zyskują popularność także w gastronomii, która docenia ich zalety. Czy ich wdrożenie jest kosztowne? Czy faktycznie generują tak duże zyski w lokalu?

Karty wchodzą do gry

Już ponad dekadę temu badania Polskiego Stowarzyszenie Emitentów Kart Podarunkowych pokazały, że ta forma płatności jest dobrze znana Polakom. Ponad połowa ankietowanych twierdziła wówczas, że jest to świetny i atrakcyjny pomysł na udany prezent. Dziś karty podarunkowe są powszechnie dostępne i oferują je praktycznie wszystkie większe punkty handlowe. Badania przeprowadzone nad użytecznością i funkcjonalnością tego typu płatności wynika, że większość konsumentów to kobiety w przedziale wiekowym 35 – 44 lata. To właśnie ta grupa spopularyzowała również karty podarunkowe na wszelkiego rodzaju usługi. Rozwiązanie takie daje możliwość samodzielnego skorzystania z oferty konkretnej firmy przez wybraną osobę w zamian za voucher. Dla samych przedsiębiorców karty podarunkowe są przede wszystkim świetnym narzędziem marketingowym, który przynosi realne korzyści i zyski dla firm. Czy takie rozwiązania sprawdzają się w gastronomii i czy warto je wdrożyć?

Karty podarunkowe w restauracji

Oferta kart podarunkowych zazwyczaj jest kojarzona z placówkami handlowymi, jednak od kilku lat coraz częściej pojawiają się one również w firmach usługowych i restauracjach.
W gastronomii największa kariera jeszcze wciąż przed nimi, ale już teraz wielu restauratorów zaczyna doceniać ich możliwości, którymi są:

  • dywersyfikacja źródeł przychodu. Karty są osobnym produktem, który jest w stanie wygenerować dodatkowy, natychmiastowy zysk dla restauracji,
  • pozyskiwanie nowych klientów, którzy odwiedzają lokal dzięki otrzymanym
    w prezencie kartom,
  • skuteczna promocja. Za ich pośrednictwem możemy przeprowadzić atrakcyjną kampanię promocyjną,
  • budowanie świadomości marki wśród konsumentów,

Karty podarunkowe w gastronomii to więc nie tylko sposób na wygenerowanie dodatkowego zysku, ale przede wszystkim na promocję oferty, a nawet lokalu i pozyskanie nowych klientów. Ich wdrożenie jest relatywnie tanie, a ryzyko niepowodzenia inwestycji praktycznie zerowe. Warto jednak dobrze przygotować tego typu ofertę wybierając ich odpowiednią formę.

Cyfrowo czy tradycyjnie?

Restauracyjne karty podarunkowe nie muszą mieć tradycyjnej, drukowanej formy. Coraz częściej przybierają one postać cyfrowego kodu, którym można posługiwać się tak samo, jak kartą tradycyjną. Zwykłe karty podarunkowe wymagają indywidualnej i bezpośredniej dystrybucji w lokalu, co wymaga dodatkowego zaangażowania personelu. W tym przypadku należy również prowadzić ich odpowiednią ewidencję, aby pamiętać o ich rzetelnym rozliczeniu. Cyfrowe wersje kart podarunkowych są najczęściej zintegrowane z restauracyjnym oprogramowaniem sprzedażowym POS, który jest w stanie samodzielnie administrować programem kart podarunkowych. To właśnie dzięki cyfrowej dystrybucji i ewidencji karty podarunkowe w gastronomii stają się coraz popularniejsze.

Czas pokazać karty

Własne karty podarunkowe emitowane przez gastronomię to świetne uzupełnienie oferty handlowej. Warto przede wszystkim pamiętać, że są one wykorzystywane i wręczane w formie prezentu. Dlatego warto zadbać o ich wizualną atrakcyjność. Dotyczy to zarówno fizycznych kart sprzedawanych w lokalu, jak i tych, oferowanych online. Dobrze przygotowany wzór powinien być tożsamy z identyfikacją wizualną firmy oraz zawierać wszystkie niezbędne informacje: wartość, termin ważności, adres lokalu i stronę internetową. W przypadku kart podarunkowych sprzedawanych stacjonarnie warto zadbać o ich atrakcyjną ekspozycję w dobrze widocznym miejscu. Eleganckie pudełko i papierowa torba z logotypem lokalu może dla wielu gości okazać ciekawym i nowoczesnym pomysłem na prezent. W przestrzeni wirtualnej warto przypominać o własnych kartach podarunkowych głównie w okresach świątecznych, gdy większość z nas poszukuje pomysłu na prezent. Również wtedy ważna jest atrakcyjna ekspozycja i prezentacja oferty kart podarunkowych, które powinny przybierać formę prezentowych upominków.