Kasy fiskalne i drukarki on-line
– odpowiadamy na podstawowe pytania

Slider

Z początkiem maja 2019 roku wchodzi w życie ustawa o kasach on-line. Od pierwszego lipca 2020 r. branża gastronomiczna i hotelarska będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kas on-line.

W przypadku, gdy do prowadzenia transakcji wykorzystywany jest komputer POS, taki jak np. urządzanie POSIFLEX z odpowiednim oprogramowaniem sprzedażowym, rolę przesyłania raportów do Ministerstwa Finansów pełnią właśnie drukarki fiskalne on-line.

W jakim celu pojawiają się kasy i drukarki on-line?

Nowe przepisy i rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych są podyktowane przede wszystkim chęcią unowocześnienia działania sektora fiskalnego. Tym samym zostanie przyspieszone wykrywanie i korygowanie nieprawidłowości w zakresie ewidencjonowania przychodów i rozliczania podatków.

Jakie informacje będą wysyłane?

Nowe urządzenia fiskalne będą przekazywać on-line dane o transakcjach, kopie paragonów fiskalnych oraz dokumenty niefiskalne np. raporty dobowe czy informacje o przeglądach okresowych. Informacje te będą  przesyłane do Centralnego Rejestru Kas, zarządzanego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie ze standardowym harmonogramem.

Czy obowiązek posiadania kas i drukarek on-line obejmie wszystkich przedsiębiorców?

Nowe rozwiązanie będzie musiało być wdrożone przez wszystkich przedsiębiorców. Realizacja tego obowiązku będzie rozłożona w czasie. Obowiązkiem tym, w pierwszej kolejności, objęci będą przedsiębiorcy sprzedający paliwo, a także świadczący usługi mechaniki pojazdowej i wymiany opon już od 01.01.2020 r. Druga grupa to właśnie gastronomia i hotelarstwo oraz sprzedaż węgla, tu obowiązek pojawia się od 01.07.2020 r. Ostatnia grupa to przedsiębiorcy świadczący usługi budowlane, kosmetyczne, fryzjerskie, fitness (w zakresie wstępu), a także lekarze i stomatolodzy (od 01.01.2021).

Czy obowiązek posiadania kas i drukarek on-line obejmie wszystkich przedsiębiorców?
Czy obowiązek posiadania kas i drukarek on-line obejmie wszystkich przedsiębiorców?

Co z fiskalizacją urządzeń on-line?

Kolejnym etapem jest nowa ustawa o podatku VAT, która ma umożliwić wprowadzanie na rynek kas fiskalnych on-line (lub drukarek on-line) oraz ich poprawną fiskalizację.

Co z urządzeniami, które już funkcjonują?

W przypadku kas z papierową kopią homologacja wygaśnie 31 sierpnia 2019 r. (od 01.05.2019 obowiązuje zakaz wymiany pamięci fiskalnych). Kasy z elektronicznym zapisem kopii będą wydawane do dnia 31 grudnia 2022 r. Po tych datach możliwe będzie używanie  kas, ale nie będzie możliwa ich fiskalizacja. Oczywiście nie dotyczy to grup podatników wymienionych w poprzednim paragrafie, którzy mają obowiązek korzystania z kas on-line.

Dobre wiadomości

Przedsiębiorcy, którzy muszą wymienić starą kasę na nowe urządzenie on-line, mają  prawo do jednorazowego odliczenia części kosztu zakupu urządzenia, jednak nie więcej niż 700 zł netto.

Jak zawsze chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i zaproponujemy sposób migracji do nowych urządzeń, aby Państwa biznes działał bez zakłóceń.