
Kontrola obsługi kelnerskiej w restauracji
– 6 obszarów (cz. 1)
Sala wypełniona po brzegi, ogródek tętniący życiem, klienci zadowoleni, brak nieprzewidzianych wydatków, a jednak po całym dniu w kasie jest mniej niż można by się spodziewać. Dlaczego większa sprzedaż nie zawsze oznacza większy zarobek? Za niskie ceny, zbyt wysoki food cost, za niska marża na napojach… a może po prostu nieuczciwy personel? Sprawdź, czy odpowiednio kontrolujesz swoich pracowników.
Gastronomia to branża wyjątkowo podatna na nadużycia ze strony personelu. Częsta rotacja pracowników sprawia, że kelnerzy nie przywiązują się do miejsca pracy, a zatem łatwiej im przychodzi narażanie firmy na straty. Warto zainwestować w oprogramowanie, które będzie dyskretnie kontrolować załogę.
1. Rabatowanie rachunków nieobjętych promocją
Obsługa kelnerska w restauracji wykorzystuje rabaty, aby powiększyć swój zarobek. Klient płaci pełną kwotę, a do kasy wędruje płatność po rabacie. Kelnerzy zamiast paragonu podają rachunek wstępny, klient płaci i wychodzi. Pracownik nabija rabat i dopiero drukuje paragon. W tak prosty sposób kelner może sobie sporo „dorobić” do pensji.
System Gastro POS odnotowuje każdy udzielony rabat. Menadżer może w dowolnym momencie sprawdzić, ile i jakiego rodzaju rabaty zostały naliczone, czy rabatowane dania są w promocji, a nawet który kelner daje najwięcej upustów. Świadomość takiej kontroli sprawia, że załoga mniej chętnie podejmie ryzyko nadużycia. Dodatkowo w samym systemie możemy z góry ustalić, że rabat ma dotyczyć tylko wybranego dania lub grupy dań, jak i to, że rabat działa w określonych godzinach (typowe dla restauracji Happy Hour). W takiej sytuacji obsługa w ogóle nie będzie mogła nadużyć rabatów.