Decydując się na zamówiony posiłek tzn. taki którego sami nie przyrządzamy, oczekujemy już nie tylko doznań smakowych – ma on również dobrze wyglądać i być przygotowany w ciekawy sposób. Sam smak nie zawsze wystarcza do zapewnienia wyjątkowych doświadczeń kulinarnych. Rozwinięciem usługi gastronomicznej jest coraz modniejszy w naszym kraju „live cooking”, który jest realizowany przy różnych okazjach. Czym właściwie jest? Gdzie można przeprowadzić pokaz i do kogo są one skierowane?
Live cooking - więcej niż gotowanie
W ostatnich dekadach sam proces gotowania został zdefiniowany na nowo. Nastąpił radykalny zwrot od automatyzacji, robotyzacji i uproszczania w stronę celebracji i zaangażowania. Świadczą o tym m.in. popularne programy kulinarne w różnych formatach, które cieszą się wielką popularnością i są oglądane przez miliony widzów. Gotowanie na żywo to nie tylko forma dzielenia się przepisami, ale także możliwość obserwowania pracy profesjonalnych szefów kuchni. W ten sposób można poznać wiele technik związanych z samym przygotowanie składników i ich podawaniem. Taka usługa coraz częściej pojawia się na rynku gastronomicznym zapewniając nie tylko doświadczenia smakowe, ale też dając uczestnikom nowe doznania kulinarne. To właśnie generuje nowe rozwiązania w branży, nowe biznesy. Goście coraz częściej oprócz samej konsumpcji poszukują elementów dodatkowych, których mogą samodzielnie doświadczać. Live cooking najczęściej realizowany jest na specjalne zamówienie jako event specjalny lub wydarzenie towarzyszące. Są również obiekty gastronomiczne praktykujące tzw. open kitchen, gdzie przygotowywanie wszystkich zamówień odbywa się pod okiem Gości. Oferowanie tego typu usługi ma wiele zalet, ale jest również wymagające i czasochłonne.
Gdzie organizować live cooking?
Restauracje oferujące gotowanie na żywo mają wiele możliwości do budowania swojej marki przez specjalne pokazy. Mogą się one odbywać m.in.:
- podczas niecodziennych wydarzeń w restauracji, np. z okazji urodzin lokalu. Prezentować można Gościom umiejętności kucharzy, którzy zazwyczaj są z daleka od klientów. Ze względów organizacyjnych to najłatwiejszy sposób realizacji tego wydarzenia. Popularne w tym formacie jest Teppan-yaki – japoński sposób podawania potraw z rozgrzanej płyty, na której przygotowywane są proste w obróbce dania,
- na zamówienie klientów w wybranej lokalizacji – zazwyczaj są to pokazy w firmach, gdzie live cooking wspiera integrowanie zespołu uczestniczącego w takiej specjalnej prezentacji. Tego typu usługa wymaga posiadania sprzętu umożliwiającego szybką aranżację kuchennej przestrzeni roboczej,
- na świeżym powietrzu – ta najpopularniejsza forma gotowania na żywo przybiera często postać wspólnego grillowania, przygotowywania mięsa i wspólnej konsumpcji. Jest znacznie mniej wymagająca sprzętowo i organizacyjnie, a jej głównym celem jest dobra zabawa uczestników.
Niezależnie od miejsca i sposobu organizacji live cooking to usługa, od której oczekuje się specjalnych doświadczeń kulinarnych. Podczas pokazu warto zadbać o wszelkie detale związane z przygotowaniem potraw. Dotyczy to przede wszystkim kulinarnych umiejętności i samej kompozycji składników. Warto na okazję pokazów znaleźć zaskakujące rozwiązania lub zdradzić trochę tajemnic gastronomicznego zaplecza.

Dla kogo pokazy kulinarne?
W Polsce, tak, jak w większości europejskich krajów rozwija się tzw. ruch foodies. Uczestnicy trendu tworzą sieci społeczne w celu poszukiwania najciekawszych doznań kulinarnych. To właśnie oni są częstymi uczestnikami pokazów, które są organizowane bezpośrednio w lokalach. Takie wydarzenia często łączą się z dodatkowymi atrakcjami, gdzie np. klienci wybierają kucharzom produkty, z których są przygotowywane później potrawy. Live cooking sprawdza się również wśród uczestników takich wydarzeń, jak:
- wesela i imprezy okolicznościowe - usługa gotowania na żywo stanowi często sposób na uatrakcyjnienie różnych uroczystości. W tym przypadku należy jednak dobrze zaplanować scenariusz wydarzenia i zadbać o odpowiednią ilość porcji.
- imprezy firmowe, np. spotkania świąteczne czy integracja pracowników - tego typu usługa powinna przede wszystkim skupiać się na zaangażowaniu uczestników i delegowaniu zadań związanych z przygotowywaniem. Kucharze bardziej niż własne umiejętności powinni pokazać sposób zarządzania kuchnią, czego efektem jest wspólnie przygotowany posiłek,
- pokazy promocyjne - live cooking to również dobra okazja do promocji marki swojego lokalu. Warto zadbać o uczestnictwo w targach branżowych i otwartych wydarzeniach publicznych, gdzie będziemy mogli zaprezentować umiejętności szefów kuchni i rozdać nasze autorskie, przygotowane na miejscu przystawki.
Live cooking to przede wszystkim specjalny rodzaj gastronomicznej usługi. Wymaga nie tylko czasu i zdolności organizacyjnych, ale także umiejętności pracy z ludźmi. Jednak możliwość dostarczania Gościom dodatkowych doświadczeń kulinarnych to duża szansa na rozwinięcie i umocnienie swojej marki na rynku.