Menu w gastronomii

Menu w gastronomii

W Internecie wizytówką dla każdej firmy jest strona internetowa, dla artysty tym samym odpowiednikiem są jego prace. W przypadku restauracji wizytówką jest karta menu. Jednak stworzenie charakterystycznej karty, która przypadnie do gustu klientom lokalu, a jednocześnie będzie polem do popisu dla szefa kuchni, nie jest prostym zadaniem.
W jaki sposób stworzyć idealne menu w gastronomii? W dzisiejszym artykule odpowiemy na to pytanie.

Zanim zaczniesz…

Zanim zaczniesz zastanawiać się, jak napisać menu, w pierwszej kolejności musisz wziąć pod kwestie umiejętności szefa kuchni. Nie warto komponować karty menu w gastronomii ze względu na trendy panujące w danym roku, jeśli kuchnia jest odległa kucharzom. Wielu właścicieli popełnia też błąd, wybierając do menu potrawy z kuchni, której nie znają. W końcu nie są w stanie ocenić smaku i sposobu przygotowania dania, gdy nie znają danego smaku. Dlatego też warto najpierw ocenić umiejętności i wiedzę, a następnie na tej podstawie stworzyć kartę menu.

Drugą niezwykle istotną kwestią jest wybór dań. Komponując menu w gastronomii, musisz pamiętać o tym, że potrawy powinny być dostosowane do stylu restauracji. Prowadzisz lokal z polską, tradycyjną kuchnią? W takim razie nie dodawaj tam potraw z innych rejonów świata, takich jak pizza czy kebab, nawet jeśli są to popularne dania w Polsce.

Tworząc listę dań, warto wziąć pod uwagę regionalność potraw. W ten sposób nie tylko stworzysz menu, które będzie wizytówką danego regionu i tradycji, co doceniają nie tylko turyści, ale też będziesz mieć pod ręką świeże produkty w niskich cenach.  Przykładowo, łatwiej i taniej jest kupić ryby w województwie pomorskim niż w śląskim.

Jak powinna wyglądać karta menu w restauracji?

Skoro już wiesz, jakie kwestie musisz wziąć pod uwagę, zanim zaczniesz tworzyć kartę, przejdźmy teraz do tego, jak zrobić menu do restauracji.

Najistotniejszym elementem jest lista dań, która powinna być krótka, a zarazem różnorodna. Krótkie menu gwarantuje Ci świeżość produktów, a także nie powoduje u gościa restauracji ogromnych problemów z wyborem.

Poza tym krótkie menu to spójne menu. Nie warto mieszać na jednej karcie kilka kuchni – trzymaj się stylu restauracji oraz umiejętności pracujących dla Ciebie kucharzy. Zadbaj również o to, by dać możliwość swoim klientom wymiany któregoś ze składników dania. Przykładowo, jeśli w Twojej restauracji można zamówić kurczakach z ryżem i warzywami, a klient jest wegetarianinem, możesz zaoferować mu zmianę kurczaka na tofu.

Podstawowe zasady budowania menu w gastronomii:

  • logo i nazwa restauracji na okładce karty to podstawa,
  • wpisz imię i nazwisko szefa kuchni do karty,
  • w miastach turystycznych umieść tłumaczenie na obce języki (obowiązkowo na język angielski),
  • respektuj pisownię klasycznych dań,
  • wybierz czytelną i prostą czcionkę,
  • zadbaj o to, by karta była czytelna i przejrzysta,
  • podaj cenę każdego z dań.

Idealna karta na lata nie istnieje!

Wielu restauratorów myśli, że stworzenie karty to proces zamknięty. Nic bardziej mylnego! Trendy zmieniają się, a jeśli to możliwe restauracja się do nich dopasowuje – oczywiście, w ramach zdrowego rozsądku. Także gusta klientów ulegają zmianom. Warto sprawdzać i na bieżąco kontrolować, jak wygląda sprzedaż poszczególnych dań.

Jeśli widzisz, że potrawa, która kilka miesięcy temu doskonale się sprzedawała, teraz nie jest wybierana, to nie trzymaj jej w karcie na siłę. Być może danie przejadło się klientom i przyszedł czas, by zaproponować im coś nowego. Aby sprawdzić, czy dane potrawy dobrze się sprzedają, warto wybrać systemy POS. Program prowadzi statystyki i raporty, dzięki czemu zawsze będziesz wiedzieć, która potrawa jest strzałem w dziesiątkę, a która wymaga wymiany w menu.