Nie za艣pij - przygotuj ogr贸dek na wiosn臋

Zbli偶aj膮cy si臋 sezon b臋dzie dla bran偶y gastronomicznej du偶膮 szans膮 na odrobienie ubieg艂orocznych strat zwi膮zanych z pandemicznymi ograniczeniami. Pomimo, 偶e sytuacja ekonomiczna ca艂y czas odstrasza lekko klient贸w, wed艂ug raportu PMR bran偶a w latach 2022-2027 b臋dzie si臋 rozwija艂a w tempie 8 proc. rocznie. To nie tylko dow贸d na jej potencja艂, ale tak偶e wyzwanie, kt贸re powinno mobilizowa膰 i wzmacnia膰 zaanga偶owanie w przygotowanie si臋 do tegorocznego sezonu.

Rozpocz臋cie sezonu ogr贸dkowego

Tegoroczny uk艂ad kalendarzowy 艣wi膮t i dni wolnych przyniesie bran偶y wiele okazji do aktywnej dzia艂alno艣ci. Pocz膮tkiem okresu wiosennego b臋dzie nie tylko zmiana czasu z zimowego na letni, ale r贸wnie偶 zbli偶aj膮cy si臋 okres 艣wi膮teczny. To w艂a艣nie okres 艢wi膮t Wielkanocnych jest uznawany za pocz膮tek wy偶szego sezonu i pozimowy wzrost aktywno艣ci go艣ci restauracyjnych. Prawdziwie wysoki sezon rozpocznie si臋 jednak niespe艂na miesi膮c p贸藕niej wraz z maj贸wk膮. Z pewno艣ci膮 du偶a liczba Polak贸w sp臋dzi ten okres na podr贸偶ach i wsp贸lnych spotkaniach z rodzin膮 i znajomymi. Jak przygotowa膰 si臋 do tego sezonu i przyci膮gn膮膰 mo偶liwie najwi臋ksz膮 grup臋 klient贸w?

Wystr贸j i prezentacja

Jak pokazuj膮 badania, a偶 92 proc. konsument贸w kieruje si臋 przy wyborze lokalnej firmy opiniami znalezionymi w internecie. Wielu z nich jest jednak w stanie zaryzykowa膰 skorzystanie z us艂ug w przypadku pozytywnego, pierwszego wra偶enia. O ile opinie publikowane w internecie s膮 cz臋艣ciowo niezale偶ne od naszych stara艅, o tyle wystr贸j i prezencj臋 miejsca mo偶emy samodzielnie zaplanowa膰 i zrealizowa膰. Przed wysokim sezonem warto zweryfikowa膰 i zaktualizowa膰 takie elementy, jak:

  • ekspozycja da艅 – przyjrzyj si臋 ubieg艂orocznym zdj臋ciom, kt贸re publikowa艂e艣 ty i twoi klienci. Zaplanuj aktualizacj臋 ekspozycji, form臋 podania lub rozwa偶 zmian臋 zastawy. Nowe elementy dekoracyjne podnios膮 atrakcyjno艣膰 poszczeg贸lnych da艅, jak i ca艂o艣ciowy wizerunek lokalu,
  • o艣wietlenie – to jeden z najwa偶niejszych element贸w dekoracji wn臋trz w gastronomii. W zale偶no艣ci od rodzaju kuchni i godzin otwarcia warto przemy艣le膰 nowe rozwi膮zania. Dotyczy to zar贸wno samego 藕r贸d艂a 艣wiat艂a, jego kierunku, rozproszenia i barwy. Pomocne w tym zakresie mog膮 si臋 okaza膰 podr臋cznikowe porady specjalist贸w od neurogastronomii, kt贸rzy swoje rady popieraj膮 badaniami i sprawdzonymi rozwi膮zaniami,
  • kolorystyka – jej zmiana jest najwi臋ksz膮 zmian膮 wystroju, na jaki mo偶na si臋 zdecydowa膰. Wymaga to nie tylko pokrycia farb膮 艣cian w nowym kolorze, ale tak偶e dopasowania dodatk贸w i innych element贸w dekoracji.

Ogr贸dek i przestrze艅 dodatkowa

Ni偶szy sezon warto wykorzysta膰 nie tylko na od艣wie偶enie, ale te偶 ekspansj臋 swojego lokalu – zainwestowa膰 w ogr贸d gastronomiczny. To w艂a艣nie w tym czasie mo偶na rozejrze膰 si臋 dooko艂a i zaplanowa膰 pozyskanie dodatkowej przestrzeni dla swoich go艣ci. Porozumienie z s膮siednimi firmami czy prywatnymi w艂a艣cicielami nie powinno zabra膰 wiele czasu, ale w przypadku grunt贸w publicznych czas pozyskania mo偶e si臋 wyd艂u偶y膰. B臋dzie do tego potrzebna nie tylko szczeg贸艂owa umowa, ale r贸wnie偶 koncesja na okresow膮 sprzeda偶 alkoholu. W zale偶no艣ci od lokalizacji zewn臋trzna przestrze艅 gastronomiczna mo偶e przybiera膰 r贸偶ne formy. Opr贸cz przylegaj膮cych do lokalu teren贸w warto pomy艣le膰 o miejscach odleg艂y o kilka czy kilkana艣cie metr贸w. Logistycznie nie powinno to stanowi膰 du偶ego wyzwania, a mo偶e si臋 okaza膰 藕r贸d艂em du偶ych zysk贸w

Wsparcie nowych technologii

Decyduj膮c si臋 na uruchomienie dodatkowej przestrzeni gastronomicznej w pobli偶u lokalu warto przemy艣le膰 jej funkcjonowanie i spos贸b obs艂ugi go艣ci. Kontrola zewn臋trznej przestrzeni to kwestia, kt贸ra rodzi najwi臋cej obaw. Cennym wsparciem dla personelu, kt贸ry obs艂uguje ogr贸dek, mog膮 si臋 okaza膰 takie rozwi膮zania, jak:

  • midiPOS – dodatkowe stanowisko sprzeda偶owe, dedykowane wi臋kszym obiektom. Dzi臋ki temu kelnerzy pracuj膮cy na zewn膮trz maj膮 wi臋ksz膮 niezale偶no艣膰 pracy przy jednocze艣nie lepszej komunikacji z kuchni膮. G艂贸wnymi atutami tego rozwi膮zania jest r贸wnie偶 podgl膮d pe艂nego widoku sali, bie偶膮cy dost臋p do rozlicze艅 czy modyfikacja zam贸wie艅,
  • miniPOS – uproszczone rozwi膮zanie dla mniejszych lokali gastronomicznych, kt贸re jest instalowane na urz膮dzeniach z systemem Android. Korzystaj膮ca z niego obs艂uga mo偶e dodawa膰 zam贸wienia do systemu, modyfikowa膰 sk艂adniki potraw czy dodawa膰 komentarze. Aplikacja pozwala na niezale偶n膮 i mobiln膮 obs艂ug臋 zar贸wno w ogr贸dkach gastronomicznych, jak i wielopoziomowych lokalach,
  • roboty PUDU – BellaBot – innowacyjny robot kelner, kt贸ry zapewnia sprawn膮 dostaw臋 m.in. da艅, naczy艅, zastawy sto艂owej oraz innych przedmiot贸w. Mo偶e 艣mia艂o obs艂ugiwa膰 ogr贸dki zewn臋trzne: przywita go艣ci i zaprowadzi ich do wolnego stolika. BellaBot mo偶e ud藕wign膮膰 dwukrotnie wi臋cej ni偶 w przypadku klasycznej obs艂ugi kelnerskiej, dlatego jednorazowo potrafi obs艂u偶y膰 wi臋cej stolik贸w. Tace maj膮 du偶膮 powierzchni臋, a robot rozpoznaje na艂o偶one na nie obci膮偶enie.

Przygotowuj膮c si臋 do tegorocznego sezonu warto wdro偶y膰 kilka nowych rozwi膮za艅 i pochwali膰 si臋 nimi przed klientami. Od艣wie偶enie wizerunkowe lokalu z pewno艣ci膮 zainteresuje wielu go艣ci, kt贸rzy doceni膮 ka偶d膮 zmian臋 podnosz膮c膮 jako艣膰 us艂ug gastronomicznych.