Ogródkowa gastronomia – sprawdź 5 porad na sezon 2022

Większość restauratorów organizujących w wysokim sezonie dodatkową przestrzeń gastronomiczną jest już gotowa na wiosenne przyjęcie klientów. Przestrzeń ogródkowa to jednak nie tylko dzierżawa terenu i pozwolenie na sprzedaż alkoholu. W tym roku warto zadbać o większą atrakcyjność przestrzeni, aby wyróżnić się na konkurencyjnym rynku. Jakie trendy będą dominowały w tym roku i gdzie szukać przewagi? 

Sezon ogródkowy − szansa na dodatkowy zysk

Plenerowa przestrzeń restauracyjna w postaci zadaszonych stolików to od wielu lat wizytówka wielu polskich miast. W centralnych punktach takich jak starówki, place i rynki, restauracje organizują dodatkową przestrzeń, która pozwala na zwiększenie obrotów. Wymaga to jednak szczególnych umiejętności organizacyjnych i zadbania o logistykę całego przedsięwzięcia.  

Sezon ogródkowy wiąże się nie tylko z wydłużonymi godzinami pracy, ale także koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, przemyślanymi dostawami i bardziej wymagającą komunikacją między kelnerami, a kuchnią. Dla przedsiębiorców prowadzących lokale gastronomiczne jest to jedyna okazja w roku, gdy przy niższych rachunkach związanych z brakiem ogrzewania można wygenerować znacznie większe zyski niż w pozostałych miesiącach. Jak przygotować się w tym roku do zmaksymalizowania zysków i wyższej konkurencyjności na tle innych ogródków gastronomicznych? 

1. Lokalnie i sezonowo

Zbliżający się sezon będzie z pewnością wzmacniał dotychczas znane trendy. Korzystanie z produktów dostarczanych przez lokalne firmy i rolników to coś, co warto podkreślić w swojej ofercie. Zdecydowanie łatwiejsze zadanie mają restauratorzy z turystycznych miejscowości, gdzie kuchnia obfituje w wiele regionalnych przysmaków. W pozostałych przypadkach warto wesprzeć się lokalnymi produktami lub zainicjować modę na własne wariacje znanych potraw.  

Coraz większe znaczenie mają w gastronomii autorskie przepisy i kompozycje. Jeżeli kucharze sami przygotowują sosy, marynatę czy sałatki − koniecznie napisz o tym w menu. Niepowtarzalność, lokalność i korzystanie z sezonowych produktów z pewnością pomogą odróżnić się od standardowych ofert konkurencji.  

2. Techniczna organizacja przestrzeni

Trend ekologiczny powinien dominować nie tylko na talerzu, ale również w otoczeniu, które jest zawsze wartością dodaną do serwowanych potraw. Kwiaty, ozdobne trawy i zioła nadają świeżości i atrakcyjności ogródkom gastronomicznym. W związku z tym, warto zaplanować ich wykorzystanie w tegorocznej dodatkowej przestrzeni.  

Co więcej, nie można zapomnieć również o niestabilności pogody i nagłych zmianach temperatur − szczególnie na początku maja. Dlatego poza atrakcyjnością, ogródek musi przede wszystkim gwarantować bezpieczeństwo. W chłodne dni z pewnością przydadzą się koce i parasole grzewcze, które zapewnią komfort Gościom nawet do późnych godzin nocnych.  

3. Zwierzaki w ogródku gastronomicznym?

W polskim prawie nie funkcjonują żadne przepisy, które zakazują zwierzętom wstępu do restauracji, więc właściciel lokalu nie może wyprosić Gości, którzy przyszli ze swoimi pupilami. Dlatego też coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na przyjazną politykę względem zwierząt. W ostatnim czasie to już nie tylko wystawiona miska ze świeżą wodą, ale również specjalne propozycje dań dla czworonogów, które obsługa może dodatkowo zaproponować ich właścicielom. Z pewnością warto wyeksponować swoje podejście do zwierząt odpowiednim szyldem, aby informacja była dobrze widoczna dla Gości. 

4. Technologie wspierające obsługę

Ogródkowe menu musi być dobrze przemyślane pod względem dystrybucji i temperatury podania. Sprawy nie ułatwia fakt, że jednoczesna obsługa Gości w dwóch lokalizacjach to ogromne wyzwanie logistyczne, które skutkuje często długim czasem oczekiwania lub błędami w zamówieniu.  

Receptą na szybką i rzetelną komunikację jest miniPOS, czyli stanowisko POS w kieszeni kelnera. To aplikacja mobilna, z której można korzystać na smartfonie z systemem Android lub urządzeniu PDA. Dzięki temu rozwiązaniu kelnerzy mają stały dostęp do najważniejszych informacji o obłożeniu, realizacji zleceń czy rachunków. Korzystanie z miniPOS nie tylko przyspieszy realizację zamówień, ale przede wszystkim pozwoli lepiej zapanować nad wzmożonym ruchem w wysokim sezonie. Co więcej, komunikacja staje się łatwiejsza, obsługa sprawniejsza, a Goście siedzący w ogródku są zadowoleni. 

5. Atrakcje i wydarzenia specjalne

W czasie wysokiego sezonu najbardziej rentowne będą z pewnością weekendy. Już teraz warto znaleźć dodatkowe rozwiązania wzbogacające atrakcyjność ogródka w soboty i niedziele, które przyciągną dużą liczbę klientów. Wczesna wiosna to zatem dobry moment na rozpoznanie rodzimej sceny muzycznej i znalezienie potencjalnych zespołów, które wystąpią w restauracji i wykonają covery znanych wszystkim utworów. Aby jeszcze bardziej zachęcić Gości do udziału w wydarzeniu, warto przygotować również dodatkowe pozycje w menu, które będą miały swoją premierę podczas specjalnego wieczoru. 

Zbliżający się wielkimi krokami sezon ogródkowy może być doskonała okazją, aby podreperować budżet po drastycznych podwyżkach opłat za energię. Dlatego w tym roku warto się postarać, aby okres wiosenno-letni generował jeszcze większy zysk niż zwykle. Pomogą w tym m.in. proponowane przez nas powyżej rozwiązania, które już dziś warto zacząć wdrażać.