
Skuteczne programy lojalnościowe w gastronomii
Programy lojalnościowe to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Według statystyk aż 65 proc. konsumentów korzysta z co najmniej jednego systemu promującego lojalne zakupy. Czy wiesz, że zainteresowanie programami w okresie pandemii wzrosło o ponad 5%? Jakimi systemami posługują się dzisiaj firmy z branży gastronomicznej? Które z nich są najbardziej skuteczne?
System generujący sprzedaż
Pierwsze programy lojalnościowe, o jakich można znaleźć informacje, powstały pod koniec ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych. Znany także współcześnie system znaczków, który wprowadziła amerykańska hurtownia, okazał się doskonałym sposobem na zbudowanie lojalnej grupy kupujących. W naszym kraju wiele podobnych programów pojawiło się w latach 90′. Jednym z najpopularniejszych były paszporty i naklejki. Wykorzystywali je prywatni nadawcy telewizyjni, którzy za ich pośrednictwem zwiększali oglądalność swoich programów. Obecnie systemy obsługujące programy lojalnościowe to złożone struktury informatyczne. Pozwalają one dostosować narzędzie do każdego rodzaju przedsiębiorstwa. Dzięki temu, korzystają z nich nie tylko duże sieci sprzedażowe, ale także mali i średni przedsiębiorcy. Co ciekawe, w okresie pandemii programy lojalnościowe szczególnie rozwinęły się w branży gastronomicznej. Jak wiadomo, funkcjonowała ona wówczas nieco inaczej. Głównie w trybie dostaw i serwowania dań na wynos. Dlaczego programy są istotnym narzędziem dla restauracji i barów? Głównie ze względu na:
- możliwość stworzenia stałej grupy klientów, którzy systematycznie korzystają z oferty lokalu,
- większą satysfakcję klientów, która przekłada się na pozytywne oceny i opinie w serwisach społecznościowych,
- możliwość zbierania danych o preferencjach i zwyczajach klientów.
Programy lojalnościowe zyskują popularność głównie dzięki sprawiedliwym i przejrzystym zasadom, które dostarczają satysfakcję obu stronom transakcji. Jeśli chcesz zbudować lojalną i zadowoloną grupę klientów, to weź pod uwagę, że trzeba dobrze sprofilować jeden z rodzajów programu lub połączyć ich działania. W branży gastronomicznej najczęściej można spotkać się z takimi rozwiązaniami budującymi lojalną relację, jak:
Karty, naklejki i stemple
To najstarszy, ale zarazem i najprostszy system, który opiera się na jasnych zasadach. Klient za każdym razem otrzymuje potwierdzenie transakcji na specjalnej karcie za pomocą naklejki lub stempla. W momencie, kiedy uzbiera odpowiednią ilość emblematów, to może skorzystać ze specjalnej oferty. Na przykład otrzymać dodatkowy produkt gratis.
Ten rodzaj programu jest nadal stosowany w wielu lokalach, ale trzeba mieć świadomość, że jego działanie jest dość ograniczone. Dlaczego? Ponieważ poza informacją o wydanych kartach i naklejkach oraz zrealizowanych transakcjach specjalnych, nie zyskujemy żadnej wiedzy o klientach. Dlatego doskonałym rozwiązaniem jest wykorzystanie takiego programu jako jednego z kilku systemów prowadzonych w lokalu gastronomicznym.

System punktowy
To z kolei jeden z najpopularniejszych programów lojalnościowych. Jest prowadzony za pomocą rejestrowanej karty elektronicznej, danych dostępowych do konta lub aplikacji mobilnej. Działa w ten sposób, że podczas każdej transakcji klient otrzymuje właściwą liczbę punktów za zrealizowane zamówienie. Następnie, służą mu one jako waluta, dzięki której mogą np. kupić dodatkowe pozycje z menu. System punktowy wykorzystuje technologię informatyczną i jest narzędziem łączącym świat offline z trybem online. Klient, który korzysta z tego samego konta, może złożyć zamówienie w Internecie lub wykorzystać jedną z opcji weryfikacji w lokalu (karta, dane, aplikacja). W obu przypadkach jego transakcja zostanie zarejestrowana, a punkty naliczone. To także jedno z narzędzi do zbierania danych o preferencjach i nawykach konsumentów.
Stała zniżka dla lojalnych klientów
To jedna z najatrakcyjniejszych form budowania lojalnej więzi z klientami. Goście, którzy często korzystają z naszych usług gastronomicznych, mogą zostać nagrodzeni specjalnym kontem. Takim, które zapewni im stałą zniżkę na realizowane zamówienia. Weryfikacja tożsamości może odbywać się za pomocą elektronicznej karty lub danych dostępowych do założonego w systemie konta.
Wprowadzając system lojalnościowy w gastronomii warto wiedzieć, że utrzymanie i budowanie relacji z klientami jest znacznie tańsze niż poszukiwanie i pozyskiwanie nowych klientów. Co ciekawe, większość lokali rzadko decyduje się na prowadzenie tylko jednego systemu. Najnowocześniejszym rozwiązaniem w branży jest konwergencja programów, która polega na ich współfunkcjonowaniu. Papierowe karty, które służą do zbierania pieczątek świetnie sprawdzą się przy zwiększaniu sprzedaży określonych produktów. Jak na przykład napojów, dań dnia, czy innych, pojedynczych pozycji z menu. System punktowy pozwoli z kolei zebrać mnóstwo danych o klientach, które pomogą Ci prognozować i planować sprzedaż. Jeśli chodzi o specjalne rabaty dla stałych Gości, to umożliwią Ci budowanie z nimi trwałej i uczciwej relacji. A to z pewnością odbije się również na pozytywnych reakcjach w mediach społecznościowych.