Przestój czy nowe trendy? Branża gastronomiczna w 2020.

Slider

Ostatnie lata w polskiej gastronomii to czas oswajania nowych trendów i stabilnego rozwoju. Pierwszy kwartał tego roku przyniósł jednak trzęsienie ziemi, jakiego nikt się nie spodziewał. Mimo rządowych deklaracji i społecznego zaangażowania we wsparcie branży gastronomicznej nie każdemu uda się przetrwać, ale ci, którzy odzyskają swoich klientów, powrócą jeszcze silniejsi niż dotychczas.

Lekarstwo na kryzys

Branża gastronomiczna zareagowała na kryzys w większości przypadków bardzo racjonalnie. Restauratorzy zaczęli rozwijać alternatywne kanały obsługi klienta z dowozem do domu. Część właścicieli restauracji skorzystała z istniejących market-place’ów (np. Pyszne.pl, Glovo, Uber Eats), a niektórzy zdecydowali się na własne rozwiązania. W takim przypadku pomocne okazał się moduł „Delivery” oraz integracja z Uber Eats, którą umożliwia oprogramowanie Gastro.pl. 

Rozwój niezależnego kanału sprzedaży i dostaw posiłków wymaga jednak kilku niezbędnych zmian w zarządzaniu restauracją. Przede wszystkim restauratorzy zmagali się z brakiem kierowców realizujących dostawy. Niektórzy rozbudowywali w tym celu własną flotę pojazdów i zatrudniali kierowców, a niektórzy zlecali dowóz wyspecjalizowanym przewoźnikom, np. taksówkarzom.

Czas na adaptację

Zdarzały się również problemy z realizacją płatności. Klienci, którzy większość czasu spędzali w domu zwykle nie dysponowali gotówką, a część restauracji nie zdążyła wyposażyć się w mobilne terminale płatnicze. Oczywiście obecnie istnieją wygodne i darmowe rozwiązania np. płatność online, przelew BLIK – tym niemniej nie każdy kierowca z nich korzystał. Czas realizacji zamówienia i rozwój metod płatności, to z pewnością kluczowe czynniki niezbędne do zwiększenia sprzedaży posiłków poprzez kanały online.

Nie wszyscy właściciele restauracji korzystali również z narzędzi automatyzujących, pozwalających oszczędzić czas i realizować skuteczniej dużą ilość zamówień. Takim rozwiązaniem jest np. „Android Incoming Call”, dzięki któremu po odebraniu połączenia od naszego klienta nowy rachunek jest tworzony w systemie POS całkowicie automatycznie.

Z nadzieją w przyszły rok

Klienci, z którymi mamy przyjemność rozmawiać, podkreślają że są pełni nadziei na to, że kryzys w branży gastronomicznej skończy się definitywnie w 2021 roku. Niektórzy z nich w dalszym ciągu przygotowują się do trwałych zmian na rynku, gdzie nadal będą istniały ograniczenia w odwiedzaniu restauracji. Zespół Gastro.pl w dalszym ciągu rozwija przydatne moduły wspierające restauratorów w dobie kryzysu. Chcielibyśmy, aby ten kryzys był dla naszych klientów możliwie najłagodniejszy. Mamy jednocześnie nadzieję, że przyszły rok pozwoli odzyskać gastronomii, niedawny w końcu, blask i już wkrótce będziemy mogli spotkać się w ulubionej restauracji z rodziną lub przyjaciółmi.