Przyczepa food truck czyli gastronomia na kółkach

Mobilna gastronomia od blisko dekady podbija rynek. Według Centralnej Ewidencji Pojazdów, po polskich drogach porusza się blisko 4 tys. food trucków, a niektóre z nich przejechały już ponad milion kilometrów. Co właściwie sprawia, że przyczepy food truck stały się tak popularne i czy nadal jest w tym sektorze miejsce na nowe pomysły?

Pomysł na mobilną restaurację

Historia food trucków rozpoczyna się mniej więcej w latach 60, XIX wieku w Texasie. Trwająca wówczas wojna secesyjna zmusiła farmerów do dalekich podróży w celu poszukiwania pastwisk do wypasu bydła. Udający się w daleką drogę farmerzy zaopatrywali swoje samochody w żywność i wszelkie niezbędne wyposażenie. Dla Charlesa Goodnighta była to inspiracja do stworzenia chuckwagonu, w którym znajdowała się spiżarnia i miejsce na kuchnię, co umożliwiło mu stworzenie prawdopodobnie pierwszej mobilnej restauracji. Dziś, popularne na całym świecie przyczepy food truck wydają się być spadkobiercami tamtej idei, aby bez konieczności budowania lokalu — serwować ludziom świeżo przyrządzone posiłki. W Polsce ten sektor przeszedł w ostatniej dekadzie wielką ewolucję. Kojarzone przez wszystkich przyczepy, z których w latach 90’ sprzedawano proste fast foody, zostały wyparte przez bardziej jakościową kuchnię, która dzisiaj jest motorem napędowym polskiej gastronomii.

Food truck - biznes dla każdego?

Posiadanie własnego samochodu, który można wykorzystać do prowadzania działalności gastronomicznej, wydaje się świetnym początkiem dla pasjonatów kuchni i gotowania. W tej branży, jak w żadnej innej liczy się jednak kreatywność i pomysłowość. Każdy food truck funkcjonujący na rynku musi się wyróżniać nie tylko pod względem oferty, ale przede wszystkim pod względem estetycznym. Wielu właścicieli wykorzystuje także odpowiednie działania marketingowe, które budują wokół nich stałą i wierną grupę odbiorców.

Czego właściwie potrzeba, aby rozpocząć własną przygodę z wędrowną restauracją?

  • pojazdu do masy całkowitej 3,5 t lub 4,25 t (w przypadku napędów alternatywnych).
    Na rynku wciąż nietrudno o znalezienie ogłoszenia: „food truck na sprzedaż”. Warto jednak przy zakupie wziąć pod uwagę stan techniczny i przebieg, gdyż będzie to gwarantowało mobilność solidnie obciążonego pojazdu;
  • prowadzenia działalności gospodarczej;
  • badań sanitarnych dla personelu;
  • miejsca przeznaczonego do produkcji żywności lub zaplanowania pracy z gotowymi składnikami;
  • kontaktów z organizatorami wydarzeń i znajomości rynku;
  • pomysłu, konsekwencji i planów na rozwój działalności;

Warto wziąć pod uwagę to, że mobilna gastronomia to biznes sezonowy. W okresie aktywności food trucka trzeba się dobrze zorganizować, wybierając miejsca postoju lub imprezy, w których zechcemy wziąć udział. W czasie pandemii wielu restauratorów decydowało się na własny pojazd gastronomiczny, aby uratować swój lokal. Jest jednak także wiele przypadków, gdy restauratorzy zaczynający od przyczepy food truckowej przenosili się z biznesem do atrakcyjnych, stałych lokalizacji.

 

Zdobądź przewagę

Jedną z najczęstszych sytuacji, gdzie można znaleźć food trucki, są różnego rodzaju zloty, imprezy plenerowe i festiwale. W takiej sytuacji sprawny i kreatywny marketing musi czasem ustąpić miejsca praktycznym potrzebom, jak czas oczekiwania i dostępność. Dlatego też warto zaplanować optymalizację kolejki i wyeliminowanie długiego ogonka ustawiającego się po odbiór zamówienia. Pomocne w tym celu może się okazać narzędzie KDS order number, które za pomocą wyświetlacza poinformuje klientów o możliwości odbioru zamówienia. Bądź wykorzystać rozwiązania LRS, czyli system przywoływaczy.

Kontroluj i zwiększaj efektywność

Działalność gastronomiczna, prowadzona z wykorzystaniem food trucka to jeden z najmniejszych rodzajów gastronomii. Jednak ilością wydawanych posiłków nie ustępują często dużym restauracjom. W przypadku takiego rodzaju działalności koniecznie warto zadbać o kontrolę nad prowadzeniem działalności. Instalując w food trucku Gastro POS, mamy do dyspozycji całą centralę sprzedażową, która nie tylko rejestruje prowadzenie działalności, ale pozwala również na:

  • kontrolę rachunków i zamówień;
  • rejestrację czasu pracy osób zatrudnionych;
  • bieżące zarządzanie cenami;
  • prowadzenie działań marketingowych i zarządzanie ich efektywnością.

Gastro POS odpowiada ze szybszą i sprawniejszą obsługę klientów. Wygodny, dotykowy ekran pozwala skrócić czas transakcji do minimum, jednocześnie zachowując w pamięci wszystkie najważniejsze dane.

Bądź Gastro Szefem w swoim food trucku

Dobre przygotowanie food trucka do sezonu to nie tylko dbanie o sprawność pojazdu czy dyspozycyjność personelu. Podstawą funkcjonowania, jak w przypadku każdej działalności gastronomicznej jest odpowiednie zaplanowanie zatowarowania i optymalizacja sprzedaży. W panowaniu nad całym procesem prowadzenia punktu gastronomicznego pomoże profesjonalny system informatyczny, który w sposób zautomatyzowany pozwoli na bieżącą kontrolę działalności. Popularny na rynku program Gastro Szef umożliwia właścicielom przyczep food truck m.in na:

  • kontrolowanie zużycia produktów;
  • raportowanie czasu pracy;
  • przeprowadzanie inwentaryzacji;
  • rejestrowanie rachunków;
  • ustalanie limitów sprzedaży.

Korzystanie z takiego oprogramowania to zarówno wsparcie dla osób rozpoczynających przygodę z gastronomią, jak i dla tych, którzy chcą sprofesjonalizować swoją działalność. Bieżąca kontrola procesów i ocena rentowności działań jest kluczowa w strategicznym prowadzeniu działalności gastronomicznej.

Zobacz więcej co może przydać się przed kupnem food trucka

Gastro_logo_500px_trans

LSI SOFTWARE S.A.
ul Przybyszewskiego 176/178
93-120 Łódź

Materiały do pobrania