Rekrutacja pracownika w gastronomii krok po kroku

W postpandemicznej rzeczywistości niemal każdy lokal ma problemy kadrowe. Szczęśliwi są dzisiaj ci restauratorzy, którym udało się utrzymać “stary” zespół. Jednak nie wszyscy pracownicy mogli sobie pozwolić na czekanie i pobieranie wynagrodzenia postojowego. Według danych Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej w ubiegłym roku z branży gastronomicznej odeszło ponad 200 tys. osób. Jak dzisiaj wygląda rynek i jak prowadzić rekrutację nowych pracowników?

Odmrożony rynek pracy

Każdy przedsiębiorca z branży gastronomicznej zmagał się przez ostatnie półtora roku z dylematami, które dotyczyły przyszłości prowadzonej działalności. Innym, ogromnym wyzwaniem była także odpowiedzialność za swoich pracowników, którzy znaleźli się w równie trudnej sytuacji. W wielu przypadkach pracodawcy decydowali się utrzymać zespół płacąc z pomocą tarczy antykryzysowej tzw. postojowe, ale większość małych i średnich firm musiała rozstać się z częścią zespołu. Niestety zwolnienia dotyczyły przede wszystkim kelnerów i pomocników kuchni. Restauracje sprzedające dania na wynos, za wszelką cenę chciały utrzymać swoich kucharzy i dostawców, którzy po odmrożeniu branży okazywali się filarem prowadzonego biznesu.

Niedobory kadrowe

W ciągu kilkunastu miesięcy wiele osób zdążyło się jednak przekwalifikować szukając zatrudnienia w mniej dotkniętych kryzysem branżach. W rezultacie, wielu z nich znalazło posady w sektorze e-commerce i pokrewnych, które zajmują się sprzedażą i logistyką. W ten sposób powstał na rynku ogromny niedobór kadrowy, który przedsiębiorcy starają się wypełnić niewykwalifikowanym personelem, pracownikami zza wschodniej granicy lub oferując wysokie stawki godzinowe. Bez zespołu żaden lokal nie odrobi strat, ale rekrutacja, którą przeprowadzimy powinna nam przede wszystkim pomóc pozyskać uczciwe i solidne osoby.

Rekrutacja pracownika w gastronomii

Rekrutacja pracownika w gastronomii

Branża gastronomiczna jest dość specyficzna. Między innymi dlatego, że najbardziej obciążający i dochodowy okres wymaga od całego personelu poświęcenia mnóstwa czasu oraz sumienności. Dlatego, rekrutując pracownika do gastronomii, musimy dobrze określić zakres obowiązków, który mu powierzymy. Jest to niezbędne, aby zbudować optymalny zespół, który wykona wszystkie zadania. W związku z tym, skuteczna rekrutacja pracownika do gastronomii powinna odbywać się w kilku krótkich krokach:

1. Zdefiniuj kogo potrzebujesz

Jakie zadania będzie wypełniał pracownik i jak wysokie wynagrodzenie jesteś w stanie zapłacić. Jeżeli poszukujesz rąk do pracy wyższego szczebla - przemyśl, czy nie warto przeprowadzić najpierw rekrutacji wewnętrznej, awansując doświadczoną osobę na nowe stanowisko.

2. Napisz ogłoszenie

Nie bój się podawania szczegółów i konkretów. Twoje ogłoszenie powinno brzmieć wiarygodnie i precyzyjnie, żeby nie tracić czasu na zbędne telefony i konieczność odpowiadania na podstawowe pytania. Informacje, jakie warto w nim zawrzeć, to przede wszystkim: nazwa restauracji, stawka godzinowa, oczekiwane doświadczenie (lub jego brak), cechy pożądanego kandydata (dyspozycyjność, energiczność, gotowość do natychmiastowego podjęcia pracy), rodzaj umowy, czy też inne warunki zatrudnienia. Dobrze przygotowane ogłoszenie pozwoli na wstępną selekcję osób, które się zgłosiły i szybszą rekrutację. Można się przy tym wykazać kreatywnością, aby zwrócić uwagę potencjalnych zainteresowanych (użyć niestandardowego zwrotu, formy lub zadać pytanie np. czym się różni pokal od tulipa).

3. Dystrybucja ogłoszenia

Miejscem, które najczęściej odwiedzają osoby poszukujące pracy są lokalne serwisy ogłoszeniowe. Znane portale zajmujące się pomocą w rekrutacji będą z pewnością dobrym rozwiązaniem. Zatrudnienie barmana, czy kelnera odbywa się jednak na nieco innych zasadach. Warto zgłosić się do biura pracy lub szkół gastronomicznych. Poza tym, istnieje wiele grup w mediach społecznościowych, gdzie również możemy opublikować ogłoszenie. Warto wykorzystać także lokalizację lokalu i wywiesić na drzwiach informację o tym, że chcemy powiększyć zespół.

4. Rozmowa o pracę

To najważniejszy etap rekrutacji, który powinien nam odpowiedzieć na pytanie czy osoba, którą zaprosiliśmy na rozmowę odpowiada naszym oczekiwaniom. Warto przede wszystkim pomyśleć o zespole, który już zbudowaliśmy i zastanowić się czy kandydat będzie do niego pasować. Wbrew pozorom, cechy charakterologiczne mają bardzo duże znaczenie. Dużo łatwiej nauczyć kogoś prostych czynności kelnerskich niż zachowań i obyczajów. Rekrutacja pracownika w gastronomii powinna się opierać również na kompetencjach społecznych. Głównie ze względu na fakt, że czynności służbowe będą wykonywane przede wszystkim z innymi ludźmi. Dlatego chcąc zatrudnić barmana, musimy w czasie pierwszej rozmowy zwrócić uwagę na jego uosobienie, otwartość i kulturę osobistą.

5. Dzień próbny

Do tego etapu warto wybrać najbardziej rokujących kandydatów. Musimy również pamiętać, że nawet za jeden przepracowany dzień należy się wynagrodzenie. Co więcej, warto, aby w podjęciu decyzji o zatrudnieniu, pomogli nam również członkowie zespołu, którzy podzielą się opinią na temat umiejętności kandydata. Ponadto, rekrutacja kelnera powinna odbywać się pod czujnym okiem kierownika sali, aby ocenić czy dana osoba poradzi sobie w trudnej fizycznie pracy.

W ostatnich miesiącach utarło się przekonanie, że zatrudnienie w gastronomii to już tylko rynek pracownika. Jest w tym sporo prawdy, bo wiele osób, które odeszły z branży, nadal mają obawy przed powrotem. Jest to jednak dzisiaj bardzo atrakcyjna oferta dla młodych ludzi, którzy korzystają z zerowego opodatkowania pracy. Dlatego warto szukać osób przed 26 rokiem życia, które być może swoją przyszłość będą chciały związać z gastronomią.